به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ساعت ۱۹:۳۶
کد مطلب : ۱۰۵۱۴۶

غیبت اعتراضی روحانی در نشست استانبول

گروه سیاسی: رئیس جمهور و وزیر خارجه در نشست اختتامیه سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول شرکت نکردند.
غیبت اعتراضی روحانی در نشست استانبول
ایران به منظور اعتراض به بیانیه پایانی اجلاس استانبول که دربرگیرنده چهار بند ضدایرانی است در نشست اختتامیه این اجلاس فقط در سطح کارشناسی حضور پیدا می‌کند. ساعاتی بعد از پایان رسمی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی بیانیه پایانی این اجلاس منتشر شده است که در بندهایی از آن ایران به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این بیانیه "تهاجم" به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد را محکوم کرده و "اظهارات تحریک‌آمیز" ایران در واکنش به اعدام‌ها در عربستان رد کرده و آن را "دخالت آشکار" در امور داخلی عربستان دانسته است. در بند دیگری از این بیانیه "دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه" هم تقبیح شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نشست پایانی اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول شرکت نکردند که دلیل حضور نیافتن مقام‌های ارشد ایران در این نشست، اعتراض به بیانیه پایانی اجلاس و "چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب‌الله لبنان" در این بیانیه بوده است.

سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی بعد از ظهر امروز جمعه ۲۷ فروردین (۱۵ آوریل) با سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به پایان رسید. به گزارش ایرنارئیس جمهور ایران و هیئت همراه او عصر روز جمعه برای ادامه مذاکرات با مقام‌های بلندپایه ترکیه از استانبول به آنکارا پایتخت ترکیه رفته‌اند.

پیش از آغاز اجلاس سران، وزیران خارجه کشورهای عضو برای تهیه و تایید پیش‌نویس بیانیه نهایی تشکیل جلسه دادند که در آن محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به شدت از پیش‌نویس ارائه شده انتقاد کرده بود. ظریف در آن نشست گنجاندن "چهار بند ضد ایرانی و یک بند ضد حزب‌الله لبنان" در پیش‌نویس بیانیه پایانی را "بر خلاف روح همبستگی اسلامی و در راستای منافع اسرائیل" توصیف کرده بود.

این اجلاس در حالی برگزار شد که تنش در خاور میانه و به ویژه وضعیت سوریه باعث اختلاف جدی میان اعضای اصلی سازمان همکاری اسلامی شده است. ایران و عربستان به عنوان دو بازیگر مهم منطقه‌ای، روابط دیپلماتیک ندارند و رابطه ایران و ترکیه هم با تنش همراه بوده است. با وجود اینکه حسن روحانی در سخنرانی دیروز خود در استانبول لحنی نسبتا مسالمت‌جویانه داشت و بدون انتقاد صریح از دیگر کشورهای اسلامی، درباره رشد افراط گرایی در منطقه و "خطر اسرائیل" هشدار داد. 
مرجع : بی بی سی