به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۱:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۰۸ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۱۰۶۰۱۲
اسماعیل عفیفه عنوان کرد:

نقدپذیری باید جزء ارکان صداوسیما باشد

گروه فرهنگی: اسماعیل عفیفه می‌گوید: تلویزیون هم باید مثل هر سیستم کارآمد دیگری در نقد را باز بگذارد و نقدپذیری حتما باید جزء ارکان برنامه‌سازی صداوسیما باشد.
نقدپذیری باید جزء ارکان صداوسیما باشد

این تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون  درباره‌ی لزوم نقدپذیری و پذیرش انتقاد از سوی رسانه‌ای که عنوان «ملی» را به همراه دارد، گفت: فکر نمی‌کنم مدیران تلویزیون خیلی از اینکه نقد بشوند دچار مشکل بشوند؛ چرا که حتما یک مجموعه بخواهد درست و صحیح کار کند، نیاز به این دارد که دائما نقدپذیر باشد؛ یعنی اشکالات خود را پیدا کرده و آنها را اصلاح کند.عفیفه که تهیه‌ی سریال‌هایی چون «پس از باران»، «خانه‌ای در تاریکی»، «میوه ممنوعه»، «زمانه» و ... را در کارنامه‌ی کاری خود دارد، این روزها مجموعه تلویزیونی «پریا» را برای شبکه سه تهیه می‌کند.

 

او درباره‌ی احتمال پخش این مجموعه در ایام رمضان اظهار کرد: همین قدر به من گفته‌اند که احتمال پخش «پریا» در ماه رمضان وجود دارد.این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه اگر این مجموعه در ایام رمضان پخش شود، تغییرات جدی بر روی آن اعمال خواهد شد، اظهار کرد: اینطور نخواهد بود؛ چرا که تصمیم برای پخش این مجموعه در ایام رمضان باید پیش از این گرفته می‌شد؛ از طرفی داستان «پریا» یک سوژه اجتماعی دارد و از ابتدا برای مناسبت رمضان طراحی نشده است اما می‌تواند در ماه رمضان پخش شود. فقط بحث تعداد قسمت‌ها ممکن است متفاوت باشد؛ چرا که تعداد قسمت‌های «پریا» بیش از 30 قسمت است.

 

عفیفه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تلویزیون در قبال رقیبانی جدی همچون شبکه‌های اجتماعی‌، ماهواره‌، شبکه نمایش خانگی و ... چگونه می‌تواند به‌روز باشد و نیاز مخاطب را برآورده کند؟ گفت: مدیران تلویزیون طبیعتا از امکاناتی که در دست مخاطبان است (تلگرام، شبکه‌های اجتماعی و ...) آگاه هستند. قطعا از اینکه تعداد مخاطبان تلویزیون نسبت به چند سال قبل کاهش پیدا کرده است هم اطلاع دارند. با توجه به این دو نکته طبیعتا ما باید به فکر باشیم که جذابیت آنتن را برای مخاطب همچنان حفظ کنیم. اما راهکارهای آن چندان ساده‌ نیست.

 

او گفت: تلویزیون نیاز به کارشناسی دارد‌. احتیاج به این دارد که در همه ساختارها و نه فقط سریال‌سازی‌ - چه بخش خبر، چه برنامه‌های ترکیبی و چه تاک‌شوها - فضاهای جدیدی باز کند تا بشود مخاطب را مجددا به تلویزیون نزدیک کرد. این تهیه‌کننده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اشکالاتی که درباره تلویزیون مطرح است را می‌توان به حساب کم پولی صدا و سیما گذاشت، اظهار کرد: به هر حال بودجه مساله مهمی است. شما هر ایده‌ای که داشته باشید برای پیاده کردن آن احتیاج به بودجه دارید. اگر این بودجه به صورت نامرتب و نامنظم به برنامه‌ها تزریق بشود‌، به طور غیرمستقیم بر روی کیفیت برنامه‌ها تاثیر می‌گذارد.

 

او سپس گفت: بحث جدی رسیدن به این دیدگاه است که تلویزیون نیاز به یک فکر اساسی برای تولید برنامه‌های جذاب‌تر دارد.عفیفه درباره‌ی مجموعه «پریا» و اینکه آیا پیش‌بینی می‌کند این مجموعه بتواند مخاطبان را با خود همراه کند؟ توضیح داد: من همیشه در همه کارها همه تلاشم را کرده‌ام در «پریا» هم همین‌طور؛ ما حدود سه سال است که این قصه را پیش می‌بریم و حداقل در حوزه فیلمنامه آن خیلی کار شده است و تحقیقات زیادی بر روی آن انجام شده است اما به هر حال هر کاری شرایط خودش را دارد این مجموعه باید عرضه شود تا ببینیم دید و نظر مخاطب چیست. او با تاکید بر اینکه فیلمنامه «پریا» از نظر استاندارد قابل قبول است‌، توضیح داد: در قصه «پریا» بر روی مساله اجتماعی خوبی انگشت گذاشته شده است. ساخت آن هم همین‌طور جذاب است و همه چیز تا اینجای کار خوب پیش رفته است.

 

او گفت: می‌توانم این نوید را به بیننده بدهم که یک کار جدی خوبی را با وسواس ببینند و اینکه مورد پسند مخاطب باشد‌، پیش‌بینی‌ام این است که همین‌طور خواهد بود.

مرجع : ایسنا