به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۶ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۱۰۷۳۶۹

سنگ‌اندازی‌اصولگرایان در صورت‌ریاست عارف

گروه سیاسی: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بهتر است تعامل میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل به هم نخورد. گرچه یک عده از اصولگرایان به قدری از این تعامل ناخشنود هستند که ممکن است بین عارف و لاریجانی به عارف رای بدهند چون دراین صورت راحت‌تر می‌توانند مجلسی را که عارف در راس آن قرار دارد زیر سوال ببرند.
سنگ‌اندازی‌اصولگرایان در صورت‌ریاست عارف

صادق زیباکلام با اشاره به موضوع ریاست مجلس دهم عنوان کرد: اساسا اصلاح‌طلبان نباید وارد رقابت با لاریجانی بشوند و کار به رای‌کشی بکشد؛ چه عارف رای بیاورد چه نیاورد این اقدام اشتباه است.او افزود: حتی اگر این اتفاق هم بیفتد و عارف، لاریجانی را شکست بدهد و رییس مجلس بشود از‌‌ همان دقیقه خط آتش گسترده اصولگرا‌ها علیه مجلس دهم شروع خواهد شد و منجر به فعال شدن همه نهادهای وابسته به اصولگرایان و نهادهای منتسب به آنها علیه مجلس دهم می‌شود که البته تریبون‌های کمی هم ندارند؛ در این صورت عارف نمی‌تواند گامی بردارد.

این استاد دانشگاه افزود: اصلاح‌طلبان باید سعی کنند فراکسیون‌های قوی ایجاد کرده و کمیسیون‌های مهم مجلس مثل کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون امنیت ملی مجلس را در اختیار بگیرند و از طریق آنها اصلاحات را پیش ببرند.زیباکلام یادآور شد: اینکه می‌گویم مجلس در راس امور است یکی از پایه‌هایش کمیسیون اصل ۹۰ است. ما باید مجلس را به سمت اصلاحات سوق بدهیم. همه اینها در حالی است که اگر آقای عارف برای ریاست مجلس رای بیاورد، اصولگرایان نمی‌گذارند آب خوش از گلوی نمایندگان پایین برود. با این شرایط بهتر آن است که اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید سعی کنند تعامل میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل به هم نخورد. گرچه یک عده از اصولگرایان به قدری از این تعامل ناخشنود هستند که ممکن است بین عارف و لاریجانی به عارف رای بدهند چون دراین صورت راحت‌تر می‌توانند مجلسی را که عارف در راس آن قرار دارد زیر سوال ببرند و بر سر راه او سنگ‌اندازی کنند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: انتظار مردم از اصلاح‌طلبان این است که اصلاحات و دموکراسی را پیش ببرند. هیچ کدام از اصلاح‌طلبان و حتی مردم نمی‌خواهند تنها عارف رئیس مجلس شود و پیشرفتی در این زمینه‌ها حاصل نشود که بر این اساس تعهد اخلاقی و سیاسی ما به مردم برداشتن گام‌های مهم اصلاحات است اینکه چه کسی رییس بشود یک موضوع فرعی است که باید در این مورد به شکل جدی بحث کرد.

مرجع : ایلنا