به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۶ - ۱۸:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۱۳ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۱۱۲۹۰۶
مدیر مرکز هنرهای نمایشی خبر داد:

کشورهای غرب آسیایی در راه تهران

گروه فرهنگي: مدیر کل هنرهای نمایشی از دعوت بیش از 20 از نماینده از کشورهای غرب آسیا و قفقاز برای شرکت در یک هم اندیشی تئاتری در ایران خبر داد.
کشورهای غرب آسیایی در راه تهران

مهدی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: تئاتر و هنر ایران در میان کشورهای اسلامی،کشورهای غرب آسیا و حوزه قفقاز قابلیت تبدیل شدن به یک قطب و کانون را دارد و با توجه به سیاست‌های دولت و نیز ظرفیتی که وجود دارد، درصدد هستیم فرصتی را برای آشنایی بیشتر و گفت‌وگو پیرامون این قضیه فراهم کنیم.

او گفت: این موضوع با هدف ایجاد ارتباطات موثر برای تولیدات مشترک و نیز ترجمه نمایشنامه‌ها و حضور آثار در فستیوال‌ها و رویدادهای هنری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به هماهنگی‌هایی که با معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این‌باره انجام شده و مدیران تئاتری هنری این کشورها گروه هدف، این هم‌اندیشی هستند، ادامه داد: فعلا در حال رایزنی هستیم تا در پایان شش ماه اول امسال و نهایتا اوایل مهرماه برنامه‌ریزی‌ها قطعی انجام شود و در آبان ماه این هم اندیشی به سرانجام برسد.

شفیعی با بیان اینکه حدود 20 کشور تاکنون دعوت شده‌اند، گفت: استقبال خوبی از طرف کشورهای مسلمان عربی و کشورهای فعال منطقه در حوزه تئاتر صورت گرفته که فعال بودن بخشی از آن‌ها به این معنی است که یا تولیدات تئاتری آن‌ها دیده شده یا هنرمندان شاخص و فعالی دارند. البته در این پروسه بخشی از فعالان این حوزه را از قبل می‌شناختیم، اما برخی دیگر هم شناسایی شدند که پتانسیل خوبی برای اهداف مدنظر ما دارند.

او در پاسخ به اینکه با توجه به غنای هنری و فرهنگی ایران چرا بر روی چنین کشورهایی سرمایه‌گذاری می‌شود و آیا این هم‌اندیشی فایده‌ای برای ایران خواهد داشت؟ اظهار کرد:‌ یک بخشی از کار دولت تبادل فرهنگی و فراهم کردن شرایط گفت‌وگو با کشورهای اطراف به ویژه در شرایط فعلی منطقه است که در این زمینه فرهنگ و هنر ویژگی بهتری برای کار دارد. در واقع فارغ از مباحث تخصصی حوزه هنر اینگونه ارتباطات در چارچوب روابط فرهنگی راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

شفیعی در پایان گفت: تاکنون حدود 15 کشور پاسخ مثبت برای حضور داده‌اند که از بین آن‌ها به لبنان، قطر، قرقیزستان، سوریه، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و گرجستان می‌توان اشاره کرد.

مرجع : ايسنا