به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۱۲۳۱۰۸

قدم‌های زنانی در تشکیلات مردانه

فاطمه سعیدی-نماینده مجلس
روزنامه بهار

ماهیت انتخاب یک زن به عنوان گزینه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری از جانب هر جناحی که باشد مثبت است. به خصوص آنکه اصولگرایان براساس باورهای سنتی و مباحثی مثل اختلاف بر سر تعریف و تفسیر از رجل سابقه زیادی در مخالفت با کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری داشتند که از ابتدای انقلاب تاکنون به قوت خود باقی‌ مانده است.
 از جمله تقابل‌ آنها در اوایل انقلاب بر سر موضوع «رجل» ، با نواندیشان دینی بود که واکنش‌های تندی در مقابل زنانی داشتند که برای انتخابات ریاست جمهوری قدم پیش می‌گذاشتند. بنابراین با توجه به اینکه ذائقه جریان اصولگرا چندان با ورود زنان به رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری جور نیست، تصمیم اخیر زنان اصولگرا در نوع خود قدمی رو به جلو برای احقاق حقوق زنان در فضای سیاسی کشور است.  فارغ از دیدگاه‌های سیاسی که شاید قشر جوان جامعه با آن تعلق خاطری نداشته باشند اما سوابق اجرایی دستجردی به‌عنوان یک فعال سیاسی پربار است. دو دور نمایندگی در مجلس و نشستن روی صندلی وزارت بهداشت بر اساس تحصیلات پزشکی و سابقه‌ای که در تدریس و فعالیت‌های پژوهشی دانشگاهی دارد بخشی از کارنامه اوست. همچنین سردار احمد وحید دستجردی برادر او پشتوانه خوبی برای فعالیت‌های سیاسی و اجرایی خواهرش محسوب می‌شود و از این نظر او به نوعی حمایت‎های تاثیرگذار را هم در ادامه فعالیت‌های خود خواهد داشت.

 از طرفی خانواده دستجردی از جمله مرحوم دکتر سیف‌الله وحید دستجردی پدر ایشان (رئیس سابق هلال احمر) ، و همین‌طور خواهر او تحصیل‌کرده رشته پزشکی هستند و از این نظر خانواده در سطح بالای علمی قراردارند. این‌ها دست به دست هم داده تا شاید در بین زنان اصولگرا و حتی مردان امتحان پس داده و از پیش شکست خورده این طیف کمتر کسی به‌اندازه مرضیه وحید دستجردی، استحقاق تبدیل شدن به گزینه اصلی زنان اصولگرا برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را داشته باشد که در صورت تایید صلاحیت او بار دیگر نخستین زنی خواهد بود که در مرحله گزینش و تایید صلاحیت با موفقیت روبه رو شده است با آنکه به دلیل تفکرات اصولگرایی حتی در صورت تایید صلاحیت شانس زیادی برای رقابت با حسن روحانی نماینده تحول‌خواهان در انتخابات را ندارد. با این همه سابقه اجرایی در بدنه دولت، سابقه حضور در مجلس، تجربه تدریس و حضور در محیط‎های آکادمیک، پشتوانه خانوادگی، تحصیلات و نیروی جوانی فاکتورهای است که دست به دست هم داده تا او شانس این را داشته باشد که اولین زن در جمهوری اسلامی باشد که از دل جریان اصولگرا بیرون آمده و در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری حضور پیدا می‌کند.