به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۱۲۵۳۷۰
ماجرای اندوه‌بار خوزستان

سوريه يا خوزستان!

سوريه يا خوزستان!
منصور قنواتی

واقعا خجالت‌آور است! بهترین واژه همین است: «خجالت‌آور»! سخن از خوزستان است و مردم بردبار و صبورش. خطه‌ای مظلوم و فراموش‌شده که ظاهراً فقط نفت و گاز و معادنش فراموش نشده‌اند تا 90 درصد بودجه و درآمد سالانه کشور را تامین کند! واقعاً مسئولان  ما که سال‌هاست برای همه کشورها و ممالک جهان نسخه مدیریتی و رستگاری می‌پیچند وقتی در آینه به رخساره خود می‌نگرند از خود خجالت نمی‌کشند؟! این جمله را یادشان نمی‌آید که «کل اگر طبیب بودی...؟!» و آیا صاحب‌تریبونی که گفته بود: «سوریه برای ما از خوزستان مهمتر است!» می‌تواند خجالت‌زده نباشد از اینکه پاره‌ای از کشور خودش به این حال و روز نزار افتاده؟!

او هنوز هم معتقد است که سوریه و بشار اسد، اهمیت‌شان از هم‌وطن خوزستانی‌اش بیشتر است؟! سخن از خوزستان است. دیاری که قلب اقتصاد همه ایران است. خطه‌ای که از بزرگترین ذخائر نفت و گاز جهان است، یک سوم آب‌های روان ایران را در خود جاری دارد اما مردمانش حالا در مرکز استان، بشکه به دست به دنبال آب آشامیدنی می‌گردند!!

سخن از خوزستان است که سدها، رودهایش را بی‌آب کرده، تالاب‌هایش را خشکانده و حداقل‌های زندگی و حقوق بشر یعنی «آب و هوا» را از آن ستانده! این، خجالت‌آور نیست؟ مدام برای دنیا نسخه شفابخش می‌پیچیم، اما شرم نمی‌کنیم که در اداره ثروتمند‌ترین استان خودمان وامانده‌ایم!خوزستان همه چیز دارد و مدت‌ها قبل کارشناسی اقتصادی در اروپا گفته بود: «در ایران... جلگه‌ای پهناور به نام خوزستان وجود دارد که اگر فقط به تولید محصول گندمش نگاهی استراتژیک شود می‌تواند به تنهایی نیاز سالانه 300 میلیون انسان را تامین کند!» اما نه تنها نگاهی استراتژیک به خوزستان نشد بلکه همه نگاه‌های مبتنی بر «توسعه ناپایدار» فقط و فقط به «استخراج نفت و گاز» معطوف گردید تا بد آنجا که وزارت نفت، تالاب «هورالعظیم» را خشکاند تا چاه‌های نفتی در آن حفاری کند؛ نتیجه‌اش هم شد ریزگرد و بارش خاک و ... ناشی از کاهش رطوبت اراضی پهناور این خطه و نابودی کامل محیط زیست.

شتابزده، ‌سدها روی رودهای روان در این استان زدند به گونه‌ای که حتی باقی مانده آب روان کارون را هم با آخرین دسته‌گل ناشی از اپیدمی «سدزنی» با احداث سد گتوند کاملا شور کردند تا کشاورزان خوزستانی را به طور کامل، به خاک سیاه بنشانند!
حال، خوزستان سال‌هاست فاقد محیط‌زیست است. باورکردنی نیست اما واقعیت این است که در مرکز شهر اهواز مرگبارترین کارخانه‌ شیمیایی کشور همچنان و بدون هیچ محدودیت و مشکلی در حال فعالیت است!! مصداقی از «توسعه ناپایدار» ناشی از رشد بی‌ضابطه و ناهمگون صنایع آلاینده نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، سدسازی و ... این خطه را عملاً به منطقه‌ای «ممنوعه» برای زندگی تبدیل کرده اما شاید پرسش شود پس چگونه همچنان چند میلیون ساکن دارد؟! پاسخ ساده است از ناچاری و البته «عشق به زادگاه» به بسیاری از ساکنان این دیار اجازه هجرت نمی‌دهد اما تا همین جای قضیه و طبق آمار رسمی مسئولان، خوزستان در رده‌های اول مهاجرت مردمانش خصوصاً نخبگان و تحصیل‌کردگانش به دیگر استان‌های کشور محسوب می‌شود.

وزارت نفت حالا درست  در وسط شهر اهواز مشغول حفر چاه نفت است تا بیش از این که محیط‌زیست را نابود کرده به این وظیفه خطیر! بیشتر و بیشتر عمل کند! خشکاندن تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت کافی نبود، مرکز استان هم باید برای استخراج نفت، خشکانده شود. اگر هم رویشان نمی‌شود که مرکز استان را منطقه‌ای غیرقابل سکونت و کاملاً انباشته از آلودگی‌های سمی ناشی از دودهای نفت و گاز اعلام کنند چون راهکاری برایش ندارند؛ با 3 میلیون اهوازی چه کنند!! راندن و کوچ دسته‌جمعی؟! شدنی است؟!َ

حالا سال‌هاست حتی یک بارش نصف و نیمه در این خطه هم به یک بلا برای مردمانش تبدیل شده است! بارندگی‌ همان و فرود حجم سنگینی از ذرات سمی دودهای نفتی معلق در آسمان بر شهر و ورودشان به حلقوم مردم، همان! اضافه کنید همیشگی شدن ذرات معلق خاک و ریزگردها را در آسمان شهرهای استان که حالا به قطع پیاپی آب و برق هم رسیده است!
اضافه کنید بی‌آبی ساکنان دیار کارون را، بیفزایید حجم سنگین فقر و حاشیه‌نشینی و جرم و جنایت را، اهواز در حال حاضر در کنار مشهد بزرگترین آمار حاشیه‌نشینی را داراست. بیکاری در این استان برخوردار بیداد می‌کند، فعالیت‌های عمرانی عمرشان چندساله است و بسیاری‌شان راکد مانده‌اند!

 از سویی، خوزستان یکی از نمادهای زیست چندقومیتی و چند زبانی هم محسوب می‌شود، اما مسئولان نابلد کشور حتی به این پتانسیل هم توجه نکردند. زیست‌ مسالمت‌آمیز انواع اقوام و زبان‌ها در این خطه، دهه‌ها مورد غبطه دیگران بود؛ اما سوءتدبیر مسئولان کشور در بی‌توجهی به این ظرفیت فرهنگی و اجتماعی، عملاً تضادها را در استان در بین مردمانش نیز افزایش داده و آنان که می‌بینند نمی‌توانند حق‌شان را از مسئولان کشوری بستانند، ناراحتی‌شان را روی سر هم استانی خود آوار می‌کنند! این جا هم نتیجه عملکردها خجالت‌آور است و فاجعه‌بار! موج مهاجرت صدای حتی مسئولان استان را درآورده و بسیاری از مراکز دانشگاهی استان، استاد ندارند، زیرا کمتر تحصیل‌کرده‌ای حاضر است در چنین وضعیتی گذران عمر کند. لذا از این رو، بسیاری از مسئولان، اساتید، مدیران، و ... خانواده‌هایشان را به دیگر استان‌ها فرستاده‌اند و خود هم «پروازی» هستند!  این است اوضاع خجالت‌بار خوزستان و مردم خوزستان می‌گویند وقتی برخی از صاحبان تریبون به صراحت و در مقابل دوربین می‌گویند اهمیت سوریه از خوزستان برایشان بیشتر است چرا که نه؟! حالا در خوزستان، مردم به همه مسئولان کشور بدبین و ناامیدند! چه اصولگرا باشی و چه اصلاح‌طلب و ...! در فضای مجازی و محاوره‌ای خود با کنایه‌های تلخ، با مسئولان کشور سخن می‌گویند و می‌پرسند: ما که از هم استانی‌های خودمان در رأس مدیریت کشور همچون محسن رضایی و علی شمخانی خیری ندیدیم، اصولگرا و اصلاح‌طلبش می‌خواهند چه گلی بر سرمان بزنند؟ خوزستان طبق آمار وزارت ارشاد اتفاقاً از استان‌های صاحب فرهنگ با مردمی اهل مطالعه به‌شمار می‌شود و تیراژ بالای کتاب و مطبوعات در این خطه گویای این واقعیت است و این مردم با فرهنگ اما محروم از حداقل‌های زندگی به خود می‌گویند: «همه مسئولان نظام آنها را فراموش کرده‌اند، و اگر هم گاه و بیگاه یادی از دیارشان می‌کنند برای نفت و گاز و منابع و ته‌مانده آب کارونش است همین و بس!»

و این از بزرگ‌منشی و فهم این ملت است که همین پریروز در راهپیمایی سالگرد انقلاب باز به خیابان‌ها آمدند تا با همه این بی‌مهری‌ها، تبعیض‌ها و ... عشق‌شان به آرمان های اولیه انقلاب و اتحاد و وحدت را بار دیگر به نمایش بگذارند. اما  تاکید می‌کنم؛ مسئولان کشور و نظام بدانند  وضعیت تاسف‌بار  خوزستان ثروتمند، مدل یک ناکارآمدی مدیریتی شرمسارانه است!

تعطیلی متوالی مدارس، ادارات، بانک‌ها و ... فقط یک مسکن گذر است و حجم سنگین سوءتدبیر در نظام مدیریتی کشور در این استان در حال آوار است و باید ترسید از ریزش این آوار! بیاییم «خوزستان» را نماد سوءتدبیر نظام مدیریتی کشور قلمداد کنیم. حالت فوق‌العاده برایش اعلام کنیم و بر کردار و رفتار و بی‌لیاقتی‌هایمان نهیب بزنیم! نهیب «شرمساری». شاید در بسیاری از استان‌های دیگر کشور خصوصاً سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام و ... حتی بسیاری از حاشیه‌های همین تهران هم فقر و عقب‌افتادگی موج می‌زند اما تفاوت خوزستان با همه جای دیگرایران این است که این خطه خود غرق در ثروت و منابع اعم از نفت، گاز، انرژی، آب، سد و ... است، اما مردمانش می‌گویند: «آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم، یار در خانه و ما گرد جهان می‌گردیم!» واقعاً خجالت‌آور نیست؟!


محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۲:۲۰
باسلام .دورود برشرف انسانهای ازاده.وشجاع .چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است به خدا به پیر به پیغمبر (348328)
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۹:۴۸
این نکته که چرا با گرد و خاک آب و برق هم قطع می شود نیازمند پاسخگویی مدیران مربوطه و رفع ابهام بی کفایتی مدیریتی در استان است ، ولی علت اصلی ریزگردها ، پدیده گرم شدن کره زمین است که در خاورمیانه به علت بی ثباتی در عراق و ..... این پدیده بیشتر خود را نشان می دهد که در مناطق خشک باعث خشکی بیشتر می شود و حل آن فقط با پروژه ای بزرگ و همکاری منطقه ای فقط ممکنست امکانپذیر باشد ،سیاسی کردن تمام قضایا و بلایای طبیعی ، هر چند قطعا سو مدیریت انسانی در تمام کشورهای منطقه هم نقش دارد ، عادلانه نیست و کمکی به ریشه یابی دقیق مشکل نمی کند (348360)
سهرابی
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۰۷:۰۴
احسنت!
تا وقتیکه در کشور ما تعصبات سیاسی بر تعهد و تخصص سبقت بگیرد اوضاع همینه.
حل این مسئله هم بر عهده تک تک ما انتخاب کنندگان است که در هنگام انتخابات با چشم باز و بدون فریب خوردن انتخاب کنیم. (348391)
دانیال
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۲۰:۵۸
"بی طرف" جان الان شما مثلا بی طرفی؟ :/ (348366)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۰۸:۲۲
دوستانی که به هر بهانه ای گیر میدن به سوریه
کارتون مثل اینه که بگین چرا برای هنگهای مرزبانی سلاح تولید میکنن (348393)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۱۱:۱۴
اگر سوریه را نگه داریم می‌توانیم خوزستان را هم پس بگیریم اما اگر سوریه را از دست بدهیم تهران را هم نمی‌توانیم نگه داریم. (348405)
غریبه
United Kingdom
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۱۲:۵۴
ملتی که بهشون میگید قدرت نظامی اول هستید و اگه داعش!! حمله کنه وارد خاک ایران میشه. (348412)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۲:۲۰
اندو لبنان كشت ما را (348329)
اهوازی دلسوخته
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۲:۳۹
احسنت...درود بر شما...حرف دل ما رو نوشتی. خدا کنه بشنون اونهایی که باید! (348330)
Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۲:۴۴
چرا موضوعات رو با هم خلط میکنید...!؟ چرا با پوشاندن ضعف دولت در مهار مشکلات مردم خوزستان به دنبال طرح مسئله ای جدید هستید؟ آیا اگر امروز در سوریه نبودیم باز هم مردم خوزستان و مسئولین به دنبال حل مشکل ریز گردها بودند؟ شاید اگر در سوریه نبودیم خانم ابتکار علت وجود ریز گردها رو گردن وجود داعش در مناطق کانونی تولید ریزگردهای داخلی میدانست!!؟ (348331)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۲۱:۱۷
با وجود اینکه نویسنده یک اصلاح طلب تمام عیار و واقعیست اما این نوشتار فارغ از نگاه جناحی و حزبی نوشته شده! خوزستان از دوره پهلوی ها بحال خود رها شده و ارتباطی به این دولت و اون دولت نداره!! بحث سر این نیست که اگر در سوریه نبودیم الان مسئولین به فکر ابادانی خوزستان بودند،خیر..... بحث اینه زمانی که جای جای کشور تشنه تزریق بودجه و عمران است،میلیارد میلیارد دلارهای نفتی خوزستان نباید به سمت یمن و عراق و لبنان و سوریه روانه شه!! (348367)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۲۱:۲۷
اميدوارم اگر ساکن خوزستان نيستي جناب Amir ، منطقه مسکوني شما همين وضعيت آب و هواي خوزستان را پيدا کند، بعد ببينم باز هم همين نظر رو داري!؟ اگر با هموطنان خوزستاني مان همدردي و همدلي نميکني، سوهان جسم و روحشان هم نباش. (348368)
Amir
Germany
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۱۷:۱۱
بنده خود ساکن کرمانم ، شهری که خود دست. شهری که با پول معادنش برای تهرانی ها برج و بزرگربزرگراه و اتوبا (348433)
Hamid
Canada
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۱۲:۳۰
مشکلات زیست محیطی دینامیک های چند ده ساله دارند و یک شبه نه به وجود می آیند و نه حل می شوند.
اجرای طرح های کارشناسی نشده یا تصمیمات برخلاف نتایج کارشناسی که از سوی جناب کارشناس کل در دولت قبل گرفته و اجرا شده اند اثرات ماندگاری می گذارند که بعضا جبران ناپذیرند.
اجازه حفر ده ها هزار چاه غیرمجاز در دولت قبل و اجرای سد گتوند نمونه هایی از این تصمیمات غلط هستند.
نبود بودجه در استانی که بیش از ۵۰ ٪ بودجه کشور را تامین می کند هم معضلی است که شاید کاهش بودجه های فراملی بتواند بخشی از آن را جبران (348409)
احمد از آبادان
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۲:۴۸
واقعاً خوزستان در این سالهای اخیر مظلوم واقع شده است. همانطور که خوزستان در سالهای دفاع مقدس دین خودش را به انقلاب و کشور ادا نمود و بایستی در سالهای سازندگی و در راستای ساختن زیر ساختهای فرهنگی صنعتی اقتصادی و ... کشور و همسو با پیشرفتهای همه جانبه دیگر قسمت های دیگر کشور و در جذب منابع مالی و انسانی از طرف دولت های مختلفی که روی کار آمده اند واقعاً چیست. (348333)
شسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۳:۰۵
نه اینکه فقط مسئولین مقصر باشند نه شاید اطلاع رسانی درستی درمورد وضع زندگی شهروندان ایرانی در مناطق محروم نمیشه و اگر هم میشه مثل سایت شما خیلی محدود از بس که درگیر این جناح و اون جناح هستید واقعا جای مستند سازان تلویزیون ایران و فیلم سازان مدعی درگیر با مسائل اجتماعی خاص در تهران در این مناطق خالیه و همین می تونه علت ناشناخته بودن این مناطق برای مسئولین باشه واقعا نمیشه جشنواره فجر و .... در این مکانها برگزار کردتا هم اطلاع رسانی بشه هم یه بخشی از هنرمندان فشنی ما با مشکلات این مملکت اشنا بشن (348335)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۳:۳۵
امید وارم مسئولین محترم کمی تاریخ بخوانند که اگر مردم از حکومت حمایت نکنند فاجعه به بار می آید چه خوزستان/سیستان / کردستان یا هر نقطه کشور
ترا خدا تا دیر نشده بیدار شوید
چراغی که به خونه رواست به سوریه و ......... حرام است (348337)
زمانی
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۰۸:۴۰
با قسمت اول کلام شما موافقم. ولی با قسمت دوم کلام شما مخالفم.
مسلما امنیت اولین اولویت برای یک حکومت است. اگر امنیت نباشد مابقی نیازها برآورده نخواهد شد. متاسفانه در زمانه فعلی امنیت ملی ما به امنیت کشورهای اطراف ما وابسته است. باید به این قضیه معقولانه نگاه کنید. (348396)
نیکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۴:۰۳
خدا خیرت دهد که از حرف دل ما رو می زنی (348339)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۴:۱۴
بهتره به جای اینکه به فکر بازسازی سوریه باشن فکری به حال مردم خوزستان کنن چراغی که به خانه رواست به مسجد حرومه واقعا جای تاسف داره. (348340)
شهروند اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۴:۲۶
درود بر شرافت و آزادمنشی (348342)
تدبیر
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۴:۳۲
غلط مبحث نفرماییدو ضعف مدیریتی ها را باهم قاطی نکنید.لطفا به دنبال هزینه های دیگر بگردید. (348344)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۴:۴۴
بارها شنیدیم چراغی ک ب خانه رواست ب مسجد حرامه یا اول کمک نیازمندان اشنا و فامیل بعد نیازمندان غریبه و... اما متهم ب بدی نمیشیم؟ اگر این حرفها رو بزنیم؟ (348345)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۰۶:۱۵
همه جای ایران سرای من است ک نیک و بدش از برای من است (348386)
حقگو
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۴:۵۵
آری.بامدیریت درست در این استان میتوان چندین کشور را از نظر اقتصادی دگرگون کرد.ولی از چه کسی انتقاد میکنید.از دشمنان این نظام از فلان کشور و فلان رئیس جمهور به خدا مدیران نا لایق که دید کوتاه نظرانه،قومیتی و حزبی دارند به مراتب خطرناک تر از دشمنان نظام هستند که بیرون از مرزها قرار دارند....و این مدیران باید در دادگاه عدل الهی پاسخگو باشند. (348348)
دانیال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۵:۰۹
من به عنوان یک تهرانی، از هموطن خوزستانی خودم عذرخواهی می کنم و عرض شرمندگی دارم؛ من می دونم که حتی اگر ذره‌ای، امکانات جایی مثل تهران بهتر از خوزستان باشه از صدقه سر زمین های شما و منطقه شماست که جایی مثل تهران رو تأمین می کنه درحالیکه خودتون مشکلات بی شماری دارید. ظاهرا مسئولین این کار رو نخواهند کرد اما من به عنوان هموطن شما میگم که شرمنده ام. (348350)
احمد
Germany
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۵:۵۵
ای خاک ، ای خاک ، ای خاک
بی تو این اهواز زیبا بود و نیست
جای این گندابه ،کارون بود و نیست
پیشتر در جای این بیغوله ها
شهری پر اوازه بود و نیست (348351)
ايراني
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۲۰:۳۳
مقاله خوبي بود.. ولي کي ميخواد بفهمه ، مردم يا مسئولين .. به قول معروف با يک گل بهار نميشه
مردم و دولت دوبال توسعه هستش وگرنه با وضعيت فعلي بايد همچنان................................... (348364)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۳
گریه آوره بخدا (348376)
رییس زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۲۳:۳۵
واقعا خجالت‌آور است! بهترین واژه همین است: «خجالت‌آور»! سخن از خوزستان است و مردم بردبار و صبورش. خطه‌ای مظلوم و فراموش‌شده که ظاهراً فقط نفت و گاز و معادنش فراموش نشده‌اند تا 90 درصد بودجه و درآمد سالانه کشور را تامین کند!
خدایا به فریاد خوزستان برس...... (348380)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۲۳:۴۱
گتدم300میلیون؟؟در دولت قبولی وارد کننده گندم بودیم (348382)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۰۱:۳۴
طیب ا...انفسکم بنظربنده خوزستان با بلیه وطاعونی بنام سو تدبیروناکارآمدی مدیریت مبتلا شده است ومتاسفانه علی رغم داشتن هیجده نماینده آنهم تجمع درکمیسیون انرژی روزبه روز بربدبختی استان افزوده میشود تاکی نان قرض دادن ومماشات توسط برخی آقایان ادامه داردمگرمدیریت استان شرکت سهامی است فکری به جهت تغییر اساسی درمدیریت استان کنید افرادی کاردان جسور وبی باک ودرطراز ملی گمارده شودافسوس که ما درخوزستان محتاج خدمات اولیه وابتدایی شدیم درزمان جنگ هم حالمان بهتربود (348384)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۰۸:۳۷
سیاسی کردن و خلط مبحث کمکی به حل مشکل مردم خوزستان نخواهد کرد. اگر الان در عراق و سوریه حضور نداشتیم باز علت اصلی این مشکل را عدم حضور در آنجا و راندن داعش از مراکز تولید گرد و خاک خارجی می دانستید.
خشکاندن هورالعظیم و شرایط اقلیمی و عدم کفایت مسئولین در این قضیه دست به دست هم داده اند تا چنین مشکل بزرگی به وجود آید. (348395)
سید سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۰۸:۴۸
سلام به همه
از نویسنده محترم این مطلب سوالی دارم: آیا ضعف در مدیریت شهری و عدم تلاش کافی برای حل مشکلات مردم که نهایتا منجر به قطعی آب و برق و هجوم گرد و غبار به شهر می شود به علت حضور ما در سوریه است؟
اگر شما با حضور نیروهای ما در سوریه مشکل دارید این بحثی جداگانه ای است و باید در جای خودش بحث شود تا ببینیم نظر شما صحیح است یا خیر. ولی مسائل داخلی ما مربوط به عدم مدیریت صحیح است. (348398)
غریبه
United Kingdom
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۱۳:۰۳
جواب: بله، جنگ پول می خواهد و ایران ای که کسری بودجه دارد وقتی به جنگ می رود که بودجه داخلی را کم کند؛ البته نه بودجه شما دوستان نور چشمی را، بلکه بودجه ما بدبخت ها را.

برای نمونه عربستان یه جنگی راه انداخت واسه داعش 80 میلیارد دلار کسری آورد، حالا من یه سوال از شما دارم: تعداد صفر های کسری بودجه ایران چقدر است ؟ (348416)
مازیار
United Kingdom
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۱۵:۰۶
وقتی که اولویت سوریه باشد و آبادانی و رفع مشکلات آن مهمتر از خوزشتان که فرزند ایران است باشد این درک کردنی نیست آقای سعید (348424)
taleb
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۰۹:۰۱
سلام نوشته وزین وشجاعانه ای است البته در مورد سوریه بانظر نویسنده محترم مخالفم لکن مشکل استان در انتخاب مدیران لابی منش است اگر بعد از مقتدایی می گذاشتند استاندار شجاع، امین ومدبری برای استان منصوب شود بسیاری از این مشکلات درروند اصلاح قرار می گرفت لکن چه کنیم که تهران نشینان بی درد وحتی غیر خوزستانی وبعضا با دیدگاه صرف سیاسی نمی گذارند ونتیجه این که استاندار جدید از مدیریت فرسنگها دور است وحاضر به اعتراض و... نیست..... (348399)
سید شیرمحمدموسوی شهرستان ایذ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۰۹:۰۵
باتشکر از سایت بهار نیوز بابت نشر این مقاله کاش نگارنده مقاله خودش کامل معرفی میکرد (348400)
مازیار
United States
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۱۴:۳۸
نویسنده مقاله جناب آقای منصور قنواتی رئیس سایت بهار نیوز و روزنامه بهار هستند (348423)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۱۱:۲۴
متشکرم بهار از این مقاله، واقعا خجالت آور است (348406)
ناصر
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۱۱:۴۳
واقعا از نويسنده مقاله متشكريم كه بخشي از مشكلات و معضلات رامنعكس نمودند و به عنوان يك ايراني از هموطنان محترم خوزستاني ابراز شرمندگي ميكنم از اينكه چنين مديران بي لياقتي داريم البته بديهي است وقتي قاطبه مديران از طرق مختلف رانت و روابط خاص و خودي و ناخودي منصوب ميشوند براورد چنين نتايجي اجتناب ناپذير است (348408)
غریبه
United Kingdom
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۱۲:۴۹
"در بسیاری از استان‌های این کشور خصوصاً سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام و ... حتی بسیاری از حاشیه‌های همین تهران هم فقر و عقب‌افتادگی موج می‌زند"

"باید ترسید از ریزش این آوار!" (348410)
مازیار
United States
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ۱۴:۳۸
درووود
سپاس از اقای قنواتی عزیز بدرستی که واقعیات رو بیان کردین
سالهاست که داریم میگیم اما کسی گوشش بدهکار نیست. خوزستان گویا فراموش شده. چرا توجهی صورت نمیگیره واقعا ؟؟ نه تنها در این مورد بلکه در مورد هزاران موضوع و فجایع توضیح و هشدار میدیم اما توجهی صورت نمیگیره
خدا خودش رحم کنه (348422)