به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۶ ساعت ۰۱:۲۴
کد مطلب : ۱۲۷۱۶۶
نمایندگانی که به تفحص از شهرداری تهران رای ندادند، در آینده شرمنده مردم می‌شوند

اگر شهرداری تهران ریگی در کفش نداشت...!

گروه سیاسی: یک نماینده متقاضی تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در یادداشتی ضمن عذرخواهی از موکلانش به‌دلیل عدم تصویب این طرح تفحص در مجلس، نوشت: نمایندگانی که به تحقیق و تفحص رای ندادند حتماً در آینده‌ای نه چندان دور در مواجهه با حوادث غیرمترقبه و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی ناشی از مدیریت غلط شهری، شرمنده مردم خواهند بود اما آن روز حتماً دیر خواهدبود و عذاب وجدان دردی را دوا نخواهد کرد و آب رفته به جوی باز نخواهد گشت. 
به گزارش ایلنا، محمدجواد فتحی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران و از متقاضیان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در یک یادداشت کوتاه به ارائه توضیحاتی درباره دلایل عدم تصویب این طرح تفحص پرداخت و درنهایت از تمامی موکلینش به‌دلیل هرگونه قصور احتمالی عذرخواهی کرد.
در متن این یادداشت که در اختیار ایلنا قرار گرفته، آمده است: در مورد رای روز گذشته مجلس مبنی بر رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران باید گفت هرچند لابی‌های شهرداری با نمایندگان بسیار شدید و در مواردی خارج از عرف و موجب تاسف بود ولی آنچه اهمیت داشت، نادیده گرفتن مطالبه جدی مردم از سوی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود که چشم بر واقعیت‌ها بستند و بر عملکرد پر از ایراد شهرداری تهران صحه گذاشتند.
معضلات و نابسامانی‌های کلانشهر تهران آن‌چنان واضح و آشکار است که یناز به هیچ مدرک و مستندی ندارد و یک ساعت قدم زدن در هر منطقه و محله‌ای گویای کارکرد اشتباه و عملکرد غیرقابل دفاع شهردار تهران است. فروش تراکم مازاد بر درصد مجاز، تغییر کاربری‌ها و پدیده اعطای تراکم سیار و در مجموع فروش شهر و از طرفی واگذاری املاک نجومی با قیمت ناچیز و به ثمن بخس از جمله ایرادات ۹۰ نماینده‌ای بود که به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای دادند ولی به نتیجه نرسید؛ نمایندگانی که به تحقیق و تفحص رای ندادند حتماً در آینده‌ای نه چندان دور در مواجهه با حوادث غیرمترقبه و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی ناشی از مدیریت غلط شهری، شرمنده مردم خواهند بود اما آن روز حتماً دیر خواهدبود و عذاب وجدان دردی را دوا نخواهد کرد و آب رفته به جوی باز نخواهد گشت.
دیروز آرزو کردم که ای‌کاش کرباسچی شهردار تهران بود تا نمایندگانی که با نگاه جناحی و به علت تعلق شهردار فعلی به اردوگاه سیاسی آنان از حق تحقیق و تفحص مردم تهران گذشتند و آن‌را نادیده گرفتند به خود آمده و بر حقایق کلانشر تهران چشم نمی‌بستند و حداقل در مقام برخورد سیاسی با کرباسچی، به تحقیق و تفحص رای می‌دادند.
اصل مسئله تحقیق و تفحص امر مبارکی است و موجب شفافیت امور می‌شود؛ آرامش جامعه را به ارمغان می‌آورد و از دامن زدن به شایعات و تهمت‌ها می‌کاهد و اعتماد عمومی را باعث می‌شود که مهمترین سرمایه اجتماعی است. بالاخره مردم تهران که عوارض می‌پردازند حق دارند بدانند این پول‌ها کجا خرج می‌شوند و شهرستان چطور اداره می‌شود؟!
چرا هر روز مثل قارچ در این شهر برج سبز می‌شود؟! چرا باید قریب ۲۸۰ برج در عرض معبر ۶ تا ۱۲ متر بنا شود؟! مجوز ساخت این برج‌ها به چه کسانی داده شده؟! پروژه‌های کلان شهری به چه افرادی سپرده می‌شود؟! آیا صلاح و صرفه مردم در تنظیم قراردادها رعایت می‌شود؟! و ده‌ها سوال دیگر ...
اگر شورای شهر تهران به این مسائل می‌پرداخت، ما نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص وارد نمی‌شدیم. ما واقعاً هیچ قضاوتی نداشتیم؛ بلاخره اخباری در مورد عملکرد شهرداری به ما رسیده که هنوز بر صدق و کذب آن وقوف نداریم اما ظواهر امر نشان می‌دهد که اگر عملکرد شهرداری درست بود، نباید با این نابسامانی‌های عدیده در عرصه‌های مختلف امور شهری مواجه باشیم. هدف ما کشف واقع و اصلاح امور بود و شهرداری هم اگر ریگی در کفش نداشت، باید از این امر استقبال می‌کرد؛ آن‌را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟!
در هر حال اراده کمیسیون عمران مجلس این بود که این تحقیق و تفحص انجام نشود. معطل ماندن این طرح به‌مدت بیش از ۶ ماه در کمیسیون و اظهارات رییس محترم کمیسیون که این تحقیق و تفحص را یک بحث جناحی و تسویه حساب سیاسی خوانده بود، کمال بی‌انصافی در حق امضا‌ءکنندگان طرح و به‌طریق اولی در حق مردم شریف تهران بود. هرچند سرانجام، کار به‌نحوی رقم خورد که مردم دیدند اتفاقاً نگاه کسانی که به تحقیق و تفحص رای ندادند، نگاهی تنگ‌نظرانه سیاسی و جناحی بود. اما در هر حال نتیجه رأی روز گذشته مجلس، خسارت جدی به حق حیات توام با آرامش و آسایش شهروندان تهرانی بود؛ من به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم شریف تهران از قصور احتمالی خود که موجب تحقق این نتیجه شد، از موکلینم عذرخواهی می‌کنم.

فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۶ ۰۶:۵۴
کاری که اکثریت اصولگرای مجلس دهم نکرد مردم تهران میکنند یعنی استیضاح شهردار و شورای شهر با رای به لیست امید! (350114)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۶ ۲۰:۰۰
روز انتخابات شورای شهر هر شهروند یک رای به استیضاح شهردار (350128)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۶ ۲۰:۵۱
با احترام به اصلاح طلبان بنده به افرادی که پیشتر فراکسیون قومی را راه انداختند و به نظر من گناهشان حتی بیشتر از شهرداری بود رای نمی دهم. پدر بنده ترک هستند اما ما ایرانی هستیم. کار این دوستان صد در صد اشتباه و گناهی نابخشودنی بود. (350132)