به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ ساعت ۰۰:۳۲
کد مطلب : ۱۲۷۵۵۸

آري بلغارها به اتحادیه‌اروپا و نه به روسیه

گروه بين‌الملل: پیروزی حزب راست میانه گرب (GERB) به رهبری نخست وزیر مستعفی بلغارستان در انتخابات پارلمانی که از سیاست نزدیکی به اتحادیه اروپا پیروی می کند، حاکی از حمایت اکثریت مردم این کشور از سیاست‌های اتحادیه اروپا و «نه» گفتن به نزدیکی با روسیه است.
'بویکو بوریسوف' نخست وزیر پیشین بلغارستان و رهبر حزب راست میانه که در 2 نوبت در صدر دولت این کشور قرار داشت با کسب اکثریت آرا در انتخابات پارلمانی که روز گذشته (یکشنبه 6 فروردین) برگزار شد، انتظار می رود با ائتلاف چند حزب سیاسی دیگر برای سومین بار دولت جدید این کشور را تشکیل دهد.
 
بوریسوف که به اتحادیه اروپا گرایش دارد در سال گذشته پس از پیروزی حزب سوسیالیست به رهبری «کونلیا نینوا» که خواهان نزدیکی بیشتر با روسیه است، از مقام خود استعفا کرد. بلغاری‌ها با انتخاب حزب «گرب» که دولت آینده این کشور را با گرایش به غرب و اتحادیه اروپا تشکیل خواهد داد به کمک‌های بروکسل در حل معضلات بیکاری و اقتصادی در کشور امید دارند. بلغارستان با وجود اینکه عضو اتحادیه اروپا است با معضلات بسیار از جمله بیکاری، فساد مالی و اقتصاد ضعیف رو به رو است و این امر موجب شده که در چهار سال گذشته سه بار انتخابات در این کشور با امید زندگی بهتر برگزار شود.
 
پیروزی حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری در رومانی در نوامبر سال گذشته نشان داد که بخش وسیعی از مردم این کشور نیز روابط قدیمی و دوستانه خود را با روسیه فراموش نکرده اند و خواهان نزدیکی به مسکو می باشند. بالکان یک منطقه راهبردی بسیار مهم در اروپا است و به هیمن لحاظ از یک طرف اتحادیه اروپا و از طرف دیگر آمریکا و همچنین روسیه خواهان افزایش نفوذ خود در این بخش از اروپا هستند و تلاش می کنند حضور خود را در میان کشورهای بالکان تقویت کنند.
 
تحلیلگران بلغارستانی معتقدند که دولت جدید این کشور با گرایش به غرب و اتحادیه اروپا عمر کوتاهی خواهد داشت. بر اساس آخرین نتایج غیر رسمی از انتخابات پارلمانی؛ حزب گرب در انتخابات پارلمانی 32.6 درصد یعنی 96 کرسی و حزب سوسیالیست 27 درصد آرا یعنی از حمایت 79 نماینده در پارلمان برخوردار است. پارلمان بلغارستان 240 نماینده دارد.
 
همچنین حزب وطن پرستان متحد 9.2 درصد، حزب اقلیت ترک تباران 8.9 درصد و حزب پوپولیستی 4.1 درصد آرا را از آن خود کرده اند. پس از مشخص شدن نتیجه کامل انتخابات پارلمانی که روز سه شنبه 8 فروردین ماه اعلام می شود می توان تنش سیاسی میان دو حزب گرب و سوسیالیست را و احتمالا رضایت و نارضایتی حامیان این دو حزب بزرگ را در تظاهرات متعدد در بلغارستان انتظار داشت. 
 
با این وجود نتیجه انتخابات پارلمانی در بلغارستان نمی تواند ثبات پایدار در این کشور اروپای شرقی را ضمانت کند و در صورتی که حزب راست میانه به رهبری «بویکو بوریسوف» نخست وزیر مستعفی نتواند به وعده‌های خود برای زندگی بهتر، کاهش بیکاری و خارج ساختن کشور از معضلات اقتصادی عمل کند، برگزاری انتخابات زودهنگام دیگر تا یک سال آینده دور از انتظار نخواهد بود.
 
10 سال از عضویت بلغارستان در اتحادیه اروپا می گذرد ولی این کشور حوزه بالکان با فساد گسترده مالی، حرکت کند در روند اصلاحات و درصد بالای بیکاری و همچنین موفق نبودن در جذب سرمایه گذاری خارجی، فقیرترین کشور عضو این اتحادیه به شمار می رود. بلغارستان که ریاست دوره ای 6 ماهه اتحادیه اروپا را از ژانویه سال 2018 بر عهده خواهد گرفت. اکنون از یک سو با مساله مهاجران و آوارگان خاورمیانه و افغانستان رو به رو است و از سوی دیگر برای رفع معضلات اقتصادی مبارزه می کند.
 
بر اساس آمارهای رسمی، این کشور حدود هفت میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و بیش از یک میلیون از جوانان آن برای اشتغال به کار و آینده ای بهتر به خارج از کشور رفته اند.بلغارستان که تا قبل از پیوستن به اتحادیه اروپا از حمایت روسیه برخوردار بود، مسیر خود را به سوی غرب تغییر داد بطوری که این کشور در زمان حاضر عضو اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. این کشور از نظر انرژی تا حدود زیادی به روسیه وابسته است و بیشتر مردم بخصوص قشر سالمند خود را از لحاظ فرهنگی به روسیه نزدیک می دانند.