به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۱۲۷۵۸۱

عید تهدیدی برای اضافه وزن و چاقی

گروه سلامت: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد که در ایام عید مراقب مواظب اضافه وزن و چاقی باشند و در وعده‌های غذایی از مصرف مواد نشاسته‌ای مثل نان، برنج، ماکارونی، غذاهای چرب و سرخ شده و پر روغن کمتر و از سالاد و سبزی بیشتر مصرف کنند.
عید تهدیدی برای اضافه وزن و چاقی
دکتر زهرا عبدالهی با اشاره به ایام نوروز و مصرف تنقلات  این ایام در  دید و بازدیدها گفت: باید  افراد این موضو ع را مد نظر قرار دهند که فلسفه عید بهانه‌ای برای دیدار دوستان و اقوام است نه خوردن  بیش از نیاز که باعث افزایش وزن می‌شود. در این ایام که مصرف شیرینی و آجیل مرسوم است، باید مواظب اضافه وزن و چاقی بود. به همین دلیل بهتر است در وعده‌های غذایی مصرف مواد نشاسته‌ای مثل نان، برنج، ماکارونی، غذاهای چرب و سرخ شده و پر روغن کمتر و سالاد و سبزی بیشتر مصرف شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که دورهمی‌های این ایام با مصرف شیرینی، آجیل و انواع میوه همراه است باید هنگام خرید این تنقلات به نکاتی توجه کرد. هنگام خرید آجیل باید دقت کرد که مغز دانه‌ها نباید آفت زدگی داشته باشد. با توجه به درصد بالای روغن در این مواد، نباید طعم تند پیدا کرده باشد، در غیر این صورت  این امر  نشانه فساد روغن است. آجیل‌ها نباید دارای رنگ غیرطبیعی باشد؛ چرا که برخی از افراد  سودجو به هنگام بو دادن برخی از مغزها از رنگ‌های غیرمجاز صنعتی یا شیمیائی استفاده می‌کنند که مصرف آنها سرطان‌زا است.

وی ادامه داد: این اقلام نباید در خارج از فروشگاه در معرض گرد و غبار قرار گیرند بلکه باید در شرایط خشک و خنک قرار داشته باشند. گاهی دیده می‌شود که مغزها در ویترین مغازه‌ها در معرض تابش نور مستقیم خورشید هستند که این امر می‌تواند باعث فساد آنها شود.

عبدالهی در مورد خرید  شیرینی نیز توضیح داد و گفت: سعی کنید از شیرینی‌های کوچک، کم شیرین و بدون رنگهای مصنوعی و شیمیایی خریداری کنید. بعضی از فروشندگان ادعا می‌کنند که این رنگها خوراکی هستند، اگرچه ممکن است باشند ولی مصرف آنها در قنادی ها غیرمجاز است. رنگهای خوراکی فقط در کارخانجات تولید مواد غذائی و با نظارت مسئولین فنی و مطابق با پروانه ساخت هر محصول غذائی باید استفاده شوند تا برای انسان مضر نباشند. حتما از مراکزی شیرینی تهیه کنید که از مواد اولیه سالم و بهداشتی استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: خرید انواع شکلات، تافی، آبنبات، سوهان و سایر شیرینی‌های پرچرب و شیرین را محدود کنید. اندازه میوه نقشی در میزان مواد مغذی آن ندارد بلکه حمل و نقل، نگهداری و شیوه مصرف آن می‌تواند باعث کاهش انواع ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C شود. برای مثال از پوست کندن و خردکردن میوه برای مدت زمان طولانی خودداری کنید؛ چرا که این امر علاوه بر کاهش برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین سی، باعث جذب آلودگی‌های‌ محیطی نیز می‌شود.

به گفته عبداللهی، میوه‌های خشک اگر در شرایط بهداشتی تهیه شده باشند، منابع خوب ویتامین، انرژی و فیبر هستند ولی مردم باید توجه داشته باشند که میوه‌های خشک ویتامین کمتر و انرژی بیشتری نسبت به میوه‌های تازه دارند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این که مغز دانه‌ها حاوی موادمغذی همچون روی، ویتامینE ، ویتامین‌های گروهB ، آهن و منیزیم هستند، تاکید کرد: وجود نمک زیاد در آجیل می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود، پس بهتر است از آجیل کم نمک یا مغز دانه‌های بی‌نمک استفاده کنید .سعی کنید از شیرینی‌های کوچک و کم شیرین استفاده کنید. مجبور نیستید طی هر دیدار از تمام مواد غذائی موجود در منزل میزبان استفاده کنید.

وی همچنین اضافه کرد: درصورت امکان فاصله‌های بین چند دیدار را پیاده‌روی کنید. از تعارف کردن زیاد و اصرار برای خوردن به میهمان خودداری و هرگز همپای هر میهمان شما هم شیرینی و آجیل مصرف نکنید. به تغذیه سالمندان و کودکان توجه بیشتری کنید تا از پرخوری آنها جلوگیری شود.

عبداللهی ضمن تاکید براینکه از مصرف غذاهای آماده و پرچرب و فست فودهاخودداری کنید، ادامه داد: درصورت نبود زمان کافی برای پخت و پز غذا در ایام عید به جهت دید و بازدیدهای زیاد و مصرف آجیل و شیرینی و میوه در طی روز، سعی کنید وعده نهار و شام بسیار سبک مانند استفاده از نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و خیار و گوجه فرنگی، فرنی، سوپ‌های ساده و ... استفاده کنید و  بلافاصله پس از صرف شام نخوابید و یا قبل از خواب آجیل زیاد مصرف نکنید.

وی همچنین گفت: در این ایام میزان مصرف آب بسیار کاهش پیدا می‌کند و به دلیل اینکه افراد بیشتر زمان خود را صرف دید و بازدید اقوام و دوستان  می‌کنند، به طور معمول کمتر آب مصرف می‌کنند. کمبود مصرف آب می‌تواند اختلالات مهمی در سلامت ما ایجاد کند از جمله آن که موجب بروز یبوست و ناراحتی‌های گوارشی ناشی از آن شود. بنابراین به میزان مصرف آب در این ایام توجه کنید. افراد دیابتی و دچار چربی خون نیز  نیز  باید از مصرف شیرینی‌جات و آجیل خودداری کنند.
مرجع : ایسنا