به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۴ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب : ۱۳۰۷۴۸
۴۵ شهر خوزستان اینترنت نسل چهارم دارند

اهواز دروازه بین‌الملل اینترنت کشور شد

اهواز دروازه بین‌الملل اینترنت کشور شد
گروه فناوري: معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اکنون بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات عراق برای ایران در معرض تهدید اقتصادی قرار دارد، گفت: استان خوزستان و شهر اهواز تبدیل به دروازه بین‌الملل و اینترنت برای ترانزیت ارتباطات به کشور عراق شده است.
 
به گزارش ایسنا ، محمدجواد آذری جهرمی در آیین افتتاح مرکز تبادل ترافیک داده شبکه ملی اطلاعات و دروازه بین‌الملل اهواز که امروز، 4 خردادماه در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 135 شهید تازه تفحص‌شده دفاع مقدس اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تأکید کردند که مردم در جریان خدماتی که نظام و دولت برای بهبود شرایط زندگی آن‌ها انجام می‌دهند، قرار بگیرند. خوشبختانه حوزه ICT در سال‌های اخیر رشد فزاینده و پرشتابی داشته است.
 
وی با بیان اینکه در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم مطالبه ملی در زمینه ICT وجود داشت تصریح کرد: این مطالبه ملی تحت عنوان شبکه ملی اطلاعات بود که شاید 12 سال بر زمین مانده و در برنامه پنجم توسعه نیز قید شده و همچنین بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته بود. از اقدامات مهمی که در دولت یازدهم انجام شد، تسریع مراحل اجرایی شبکه اطلاعات بود.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: بحث فناوری اطلاعات امروزه تا حدی به زندگی روزمره ما گره خورده که شاید رشد فناوری اطلاعات در کشور برای ما ملموس نباشد. در سرشماری سال 95 در کشور، 51 درصد مردم اطلاعات خود را از طریق سامانه‌ای ثبت کردند که به شبکه ملی اطلاعات متصل بود که موجب دقت در جمع‌آوری آمار، کاهش هزینه و امنیت بیشتر اطلاعات شد. چنین آماری در دنیا بی‌نظیر است؛ چرا که قبل از آن، کشور ژاپن با 35 درصد بیشتر مشارکت مردم در سرشماری انلاین را داشت.
 
آذری جهرمی با اشاره به مزایای شبکه ملی اطلاعات در کشور ایران عنوان کرد: اکنون بسیار از خدماتی بانکداری، خرید اینترنتی و ... و بسیاری از نیازهای روزمره ما از طریق شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود. زمانی در کشور ایران برقراری ارتباطات در نقاط بحرانی به‌ویژه در زمان انتخابات یک تهدید امنیتی بود اما امروزه به جایی رسیده‌ایم که در همین نقاط نبود ارتباطات تهدید یا حادثه امنیتی است.
 
وی ادامه داد: در بحث انتخابات شوراها، امسال که انتخاباتی بومی‌تر، محلی‌تر و دارای دربرگیری‌های بیشتر است تا جایی که اطلاع دارم از بینی کسی خون نیامد و حتی شاهد قطعی یک تلفن هم نبودیم. این امر مرهون تمام افرادی است که در حوزه ارتباطات انتخابات همت کردند و تمام این تلاش‌ها حول محور شبکه ملی اطلاعات بود. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه این وزارتخانه در زمینه اقتصاد مقاومتی پروژه شبکه ملی اطلاعات است، گفت: این پروژه اقدامی بزرک ازنظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که موجب تولید محتوا، ایجاد اشتغال، خلق ثروت، و ارتقاء فرهنگ و کیفیت بیشتر خدمات‌دهی می‌شود.
 
آذری جهرمی اظهار کرد: تمام شاخص‌های کیفی شبکه ملی اطلاعات که به صورت آنلاین منتشر می‌شود حاکی از این است که اکنون کیفیت این شبکه در اقصی نقاط کشور در حالت استاندارد قرار دارند. وی بیان کرد: با اقدامات انجام شده در بخش محتواهای داخلی به‌ویژه سرویس‌های رادیویی رشد 300 درصدی داشتیم؛ همچنین 100 هزار شغلی که در کشور در حوزه ارتباطات ایجاد شد، مرهون تلاش تمامی دست‌اندرکاران پروژه شبکه ملی اطلاعات است.
 
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت زیرساخت با اشاره به مزایای بسیار زیاد بازار عراق برای ایران در حوزه فناوری ارتباطات عنوان کرد: یکی از بازارهای مهم ما که اکنون در معرض تهدید اقتصادی قرار دارد، بازار کشور عراق است. چراکه اکنون شاهد توسعه فضای مجازی و رشد بازار فناوری ارتباطات عراق هستیم و از سوی دیگر تقاضای مردم این کشور برای اتصال به شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است. وی تصریح کرد: ارتباطات بین‌الملل عراق می‌تواند از کشور ترکیه نیز تأمین شود. اما اکنون با ترکیه در این زمینه در رقابت هستیم و برای ترانزیت ارتباطات بین‌المللی به عراق، استان خوزستان و شهر اهواز را انتخاب کرده‌ایم تا تبدیل به دروازه بین‌الملل اینترنت شود.
 
آذری جهرمی افزود: ما از این اقدام سه هدف داریم. هدف اول دسترسی استان‌های همجوار به اینترنت از طریق استان خوزستان به منظور بهبود کیفیت دسترسی، هدف دوم تأمین ارتباطات و اینترنت کشور عراق از طریق مرز فاو با کیفیت خوب و قیمت مناسب و هدف سوم تأمین بازار عراق برای تولیدکنندگان محتوای داخلی ایران است. وی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم برای محتوای داخلی ایران در کشور عراق بازار ایجاد کنیم، باید کیفیت تولیدات داخلی را افزایش دهیم. با توجه به نزدیکی چغرافیایی و زبانی استان خوزستان به کشور عراق، این امر میسر است و بازار عراق می‌تواند بازار بسیار موثری برای تولیدکنندگان محتوای کشور باشد.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اگر یک فرد عراقی بخواهد بازار تولید محتوای خوزستان را ببیند، ابتدا به فرانکفوت و سپس به تهران می‌رود و سپس از تهران به خوزستان می‌آید. ما با راه‌اندازی دروازه بین‌الملل در اهواز این فاصله را کم کردیم. آذری جهرمی عنوان کرد: در 20 فروردین امسال، استقرار شبکه ملیIP  را در 35 نقطه کشور از جمله اهواز، آغاز کردیم و بارگذاری سرویس‌های آن نیز شروع شده و در اهواز تاکنون این اقدام توسط شرکت ایرانسل و دو شرکت محلی انجام گرفته است.
 
وزیر ارتباطات: ۴۵ شهر خوزستان اینترنت نسل چهارم دارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در ابتدا که دولت را در اختیار گرفتیم هیچ شهری از استان خوزستان اینترنت نسل سوم نداشت، گفت: اکنون بیشتر شهرهای خوزستان دارای اینترنت نسل سوم هستند و 45 شهر نیز اینترنت نسل چهارم دارند.

محمود واعظی در آیین افتتاح مرکز تبادل ترافیک داده شبکه ملی اطلاعات و دروازه بین‌الملل اینترنت که امروز 4 خرداد‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: فضا برای کسب‌وکارهای الکترونیکی و اشتغال در این حوزه به خوبی در کشور مهیا شده است. وی افزود: همکاری‌هایی که در این زمینه میان بخش های مختلف مانند دانشگاه و پارک‌های علم و فناری به وجود آمده، باعث ایجاد فضای مناسبی برای کسب‌وکارهای الکترونیکی و اشتغال شده است.
 
واعظی تصریح کرد: امیدواریم در حوزه کسب‌وکار، تولید اپلیکیشن‌های بومی، خلق ثروت و ایجاد اشتغال در سال 96 بهتر از سال 95 عمل کنیم و در این زمینه موفق‌تر باشیم. وی با بیان اینکه از ابتدای دولت تا کنون حدود 955 میلیارد تومان در استان خوزستان هزینه شده است، گفت: سهمی که مردم خوزستان از ابتدای انقلاب در صیانت از کشور داشتند را نمی‌توان فراموش کرد.