به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۱ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۱۳۱۱۸۴

امید زنان برای کسب‌چندسهمیه وزارت

گروه سياسي: فاطمه راکعي دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در يادداشتي در روزنامه بهار نوشت: حسن روحانی در طول رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری هم در مناظره‌ها و هم در روزهای تبلیغات با اشاره به موضوع توجه به حوزه زنان توانست نظر این قشر از جامعه را به خود جلب کند. حال تلاش‌ها برای چینش کابینه جدید در جریان است و خبرهایی مبنی بر افزایش احتمال حضور زنان در کابینه آتی از گوشه و کنار می‌رسد، خبرهایی که خانم اشرف بروجردی نیز بر آن صحه گذاشته اند. خانم بروجردی سخنی را بدون مستند نمی‌زنند و همانطور که ایشان عنوان کرده است امیدواریم در کابینه دوازدهم اداره 2 الی 3 وزارت خانه شامل؛ آموزش و پرورش و وزارت علوم. . . به دست بانوان فرهیخته کشورمان سپرده شود.

البته زنان با عناوین دیگری که رئیس جمهور در شعار‌های انتخاباتی خود از آن یاد کرده بود نیز می‌توانند حضور داشته باشند. زنان کشور ما طی سالیان گذشته همواره خودشان برای بهبود جایگاه سیاسی و اجتماعی شان تلاش کرده‌اند به همین خاطر  رئیس جمهور منتخب سعی دارد در سمت وزارت، مدیریت‌ها و معاونت‌های خود از این زنان توانمند استفاده نماید. البته انتظار ما این است که  در دولت جدید شاهد حضور زنان در پُست وزارت باشیم و حضور 30 درصدی زنان که از مدت‌ها قبل به آن اشاره شده و پیگیرش هستیم در کابینه دولت هم لحاظ شود.

 البته این مسئله در شرایطی است که کارشکنی برخی مسئولان در به‌کارگیری زنان در پُست‌های بالای مدیریتی مشهود است. طی دوره‌های قبل درخواست ما از آقایان وزرا این بود که از زنان هم در سمت‌های نظیر معاونان و مدیران کل استفاده کنند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد، این در حالی است که به نظر بنده به طور حتم اگر خانم‌های بیشتری در کابینه مخصوصا در سمت وزیر حضور داشته باشند، می‌توانیم شاهد حضور بیشتر زنان در پُست‌های مانند معاونت‌های وزرا و مدیریت‌های وزارت خانه‌ها باشیم.

شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی در رابطه با دیگر مسائل زنان نیز با حضور پررنگ‌تر آنها در کابینه می‌تواند با سرعت محقق شود. البته بخشی از انجام این‌گونه کارها مربوط به وظایف مجلس شورای اسلامی است و برخی دیگر مربوط به  شوراهای شهر و روستا و برخی از آن هم بر عهده  دولت است. انتظار ما از دولت این است که فرایند راه یابی زنان به کابینه دولت با سرعت بیشتری تحقق پیدا کند.

همچنین موضوعی که می‌تواند به حضور پررنگ‌تر بانوان در کابینه کمک کند نقش آفرینی فراکسیون زنان و به خصوص زنان نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس  شورای اسلامی است. عملکرد فراکسیون زنان تا بدین جا و با موانعی که بر سر راه داشته‌اند قابل قبول بوده است. آنها در مجلس شدیدا» در تلاش هستند تا قوانین مربوط حقوق شهروندی و حقوق قانون اساسی را برای زن و مرد ایرانی، فارغ از جنسیت قائل شده حذف کرده و قوانین مترقی ِپاسخگو به نیازهای امروز جامعه که مربوط به زنان می‌شود را به تصویب برسانند. این‌ها مواردی است که با حضور پررنگ‌تر بانوان در کابینه می‌توان امید داشت در دولت با پشتوانه قوی‌تری  پیگیری و اجرایی شود.