به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۷ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب : ۱۳۵۳۰۱

نباید دستمان جلوی حاکمیت دراز باشد

گروه فرهنگی: رضا کیانیان با حضور در همایش دوچرخه سواری پویش «از خودمان شروع کنیم» که با شعار برای هوای پاک شهر رکاب می زنیم برگزار شد، با اعضای این پویش همراه شد و مسیر بلوار کشاورز تا خیابان کریم خان را رکاب زد.
به گزارش ایلنا، کیانیان درخصوص همراهی با این پویش گفت: «من هم جزو مردم هستم و فکر می کنم تا زمانی که ما اصلاح را از خودمان شروع نکنیم، اتفاق مثبتی نمی‌افتد. حاکمیت‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند و مردم هم باید کار خودشان را انجام دهند. یادمان باشد همیشه نباید دست‌مان جلوی حاکمیت دراز باشد که او کاری کند تا ما هم حرکتی انجام دهیم.»کیانیان در ادامه به تاثیرگذار بودن نقش مردم در حرکت های اجتماعی و ترویج رفتارهای صحیح اشاره کرد و یادآور شد: «دوچرخه سواری را مردم شروع کردند و امروز به جایی رسیده‌ایم که شهرداری به حمایت مردم آمده؛ خیلی از کارها را مردم شروع می‌کنند و بعد حاکمیت دنبال مردم می‌آید. حاکمیت مگر چند کار می‌تواند انجام دهد. او باید کار خودش را بکند ما هم کار خودمان را. هر وقت ما کار خودمان را درست انجام دادیم دولت هم به دنبال مردم می‌آید. مثلا من امروز با معاونت پلیس راهور سرهنگ خادم آشنا شدم. ایشان دوچرخه سوار حرفه‌ای است و هر روز از خانه تا محل کارش را با دوچرخه می رود و این خیلی جالب است.»

او همچنین افزود: «قرار است با کمک شهرداری و پلیس راهور، پلیس دوچرخه‌سوار وارد شهر شود مانند لندن که پلیس اسب سوار دارد و این اقدام به دنبال حرکتی است که مردم با دوچرخه سواری در شهر باعث‌اش می‌شوند. اگر مردم دوچرخه‌سواری نمی‌کردند این اتفاق نمی افتاد. امروز شهرداری و پلیس از دوچرخه‌سواری حمایت می‌کنند اما یادمان باشد اینها را مردم آورند. این مهم است که ما یاد بگیریم این ما هستیم که می توانیم مسئولان را به میدان بیاوریم و کارهای درست انجام دهیم.»یانیان در مورد موانع و زیرساخت های دوچرخه سواری در شهر گفت: «درست است که تعداد ماشین و موتور زیاد است اما فراموش نکنیم تا وقتی ما در شهر دوچرخه سواری نکنیم موتورسواران یاد نمی گیرند که مراعات کنند. باید مراقب باشیم و در عین حال کارمان را انجام دهیم. حداقل برای خرید مایحتاج روزانه و مسیرهای کوتاه که می توانیم از دوچرخه استفاده کنیم. برای مسافت های بلند هم باز شهرداری و پلیس راهور برنامه هایی دارند تا امکاناتی را فراهم آورند که مردم به راحتی بتوانند دوچرخه سواری کنند. این ساختارشکنی باید اتفاق بیفتد، این جسارت باید پیدا شود تا فرهنگ استفاده از دوچرخه در مردم ما ایجاد شود.»

او در انتقاد به اینکه گفته می شود شهر زیرساخت های مناسب برای دوچرخه سواری ندارد و نمی شود از این وسیله استفاده کرد،‌ گفت: «چرا همیشه باید شرایط مهیا شود تا مردم کاری کنند؟ اتفاقا باید مردم کاری را انجام دهند تا شرایط مهیا شود. ما هر کاری هم که انجام دهیم باز هم مردمی هستند که بهانه داشته باشند اما یادمان باشد تا از خودمان شروع نکنیم اتفاق مثبتی نمی افتد. سالیان سال است مردم دست شان جلوی دولت دراز است که کاری کند. اما زمان آن رسیده که یاد بگیریم همه چیز سیاسی نیست و به همه چیز نگاه سیاسی نداشته باشیم. سیاست برای خودش جایی دارد. سیاست در امور خارجه است. سیاست در موضوعات کلان و در مسائل امنیتی است.»

او همچنین عنوان کرد: «باید امنیت برای دوچرخه سواران ایجاد شود و تنگ نظری ها از بین برود. وقتی پلیس دوچرخه سوار بیاید به تبع قوانینی هم گذاشته می شود که خودش امنیت بیشتری می آورد.»کیانیان در بحث احترام به عابرپیاده و اصلاح رفتارهای ترافیکی شهروندان توسط هنرمندان پویش ازخودمان شروع کنیم نیز گفت: «برای اصلاح رفتارهای نادرست ترافیکی به هر دو زبان دوستانه و قانونی نیاز است. مثلا در کشور آمریکا مردم از پلیس‌شان حساب می برند چون جدی است و شوخی ندارد و همیشه مراقب رفتارهای مردم است و اگر موردی را ببیند سریعا جریمه می‌کند. ولی اگر سایه پلیس را از سر مردمش بردارند، همه آمریکا بهم می ریزد. یک جایی هم مثل اروپای شمالی وجود دارد که پلیس نیست و خود مردم آن کارها را انجام می دهند. به نظر من هم بهتر است که خود مردم انجام دهند ولی وقتی انجام نمی دهند، باید پلیس انجام دهد.»

کیانیان اضافه کرد: «وقتی مردم می بینند که موتورسوار و ماشینی که قانون را رعایت نمی‌کنند از جلوی پلیس رد می‌شوند و او اعتنایی نمی کند، در اینجا اعتمادشان به پلیس از بین می‌رود. یعنی وقتی پلیس هست باید طوری رفتار کند که مردم بتوانند به او اعتماد کنند تا اگر در جایی حضور نداشت، مردم خودشان را ملزم به رعایت قانون بدانند.»