به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۱۳۶۹۹۵
دیپلماسی اقتصادی به دنبال شناساندن ظرفیت های ایران است

ایرانیان آمریکا مشتاق مشارکت اقتصادی

گروه اقتصادی: معاون اقتصادی رئیس جمهوری، اولویت دیپلماسی اقتصادی دولت دوازدهم را شناساندن ظرفیت های ایران و افزایش مشارکت و سرمایه گذاری بین المللی در ایران دانست و گفت، ایرانیان مقیم آمریکا مشتاق مشارکت اقتصادی در ایران هستند.
ایرانیان آمریکا مشتاق مشارکت اقتصادی
«محمد نهاوندیان» که برای شرکت در هفتادو دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بسر می برد، روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا هدف دیپلماسی اقتصادی دولت جدید را افزایش آگاهی شرکت های بین المللی درباره پتانسیل های اقتصادی و سرمایه گذاری کشور دانست و پیش بینی کرد حجم قراردادهای بین المللی و مشارکت خارجی در اقتصاد کشور افزایش یابد.وی با اشاره به دیدار خود با فعالان اقتصادی ایرانی مقیم آمریکا تصریح کرد: جامعه ایرانیان آمریکا به فعالیت های اقتصادی در کشور علاقه نشان داده اند؛ البته این کار در چارچوب قوانین موجود آمریکا صورت می پذیرد. این دیدارها و افزایش شناخت و آگاهی هر دو طرف در ایران و آمریکا به افزایش همکاری کمک می کند.

**افزایش مشارکت اقتصادی پس از برجام
معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: با توجه به فضای تازه ایجاد شده و افزایش روابط اقتصادی میان ایران و جهان پس از برجام، فرصت های گسترش روابط اقتصادی رو به جلو بوده است. این افزایش در همه عرصه ها از جمله تجارت، حمل و نقل، فاینانس و سرمایه گذاری ها رخ داده است. نهاوندیان اضافه کرد: همه شرکت های خارجی علاقه مند، چه غیر ایرانی و چه ایرانی که در خارج از ایران مستقر هستند، می توانند در پروژه های مختلف در کشور مشارکت کنند؛ البته آن ها در چارچوب قوانین کشورهایشان عمل خواهند کرد.وی افزود: پس از برداشتن تحریم ها، دیگر کشورها در مقایسه با ایالات متحده، حضور فراگیرتری در ایران پیدا کرده اند که دلیل آن تحریم های یک جانبه آمریکا بوده است. با این وجود، برجام زمینه مشارکت و همکاری را فراهم کرده است که می تواند بستری برای بهره بردای دوجانبه باشد.

**راهبردهای اقتصادی در آمریکا
معاون اقتصادی رئیس جمهوری درباره برنامه های دیدار و اهداف سفر خود به آمریکا نیز گفت: هدف اساسی از این دیدار، شرکت در دوره جدید مجمع عمومی سازمان ملل است که در جریان آن رئیس جمهوری سخنرانی کرده و دیدارهایی با سران کشورها خواهند داشت. نهاوندیان ادامه داد: همچنین یک همایش اقتصادی در خصوص راهبردهای اقتصادی در نیویورک برگزار می شود که در آن مشارکت خواهم داشت. وی از دیدار خود با برخی کارشناسان اقتصادی هم خبر داد و اضافه کرد: با تعدادی از اقتصاددان ها در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول هم دیدار و گفت وگوی خوبی داشتم که در جریان آن ها، درباره تجارب و توانایی های این کارشناسان و تجارب آنها در دیگر کشورها بحث و گفت وگو کردیم.

**اهداف دیپلماسی اقتصادی دولت
معاون اقتصادی رئیس جمهوری درباره دیپلماسی اقتصادی در دولت دوازدهم و اهداف آن نیز گفت: به موازات دیپلماسی در خصوص مسایل سیاسی، تعریف منافع مشترک اقتصادی میان کشورها و گروه های اقتصادی، می تواند دستاوردهای بزرگی داشته باشد. نهاوندیان اظهار کرد: اقتصاد و تجارت می تواند صلح و ثبات را در جهان افزایش دهد. با توجه به وسعت سرزمینی ایران و بزرگی اقتصاد آن، منافع مشترک بسیاری با دیگر کشورها داریم.
وی یادآور شد: ما این مشکل را داشته ایم که دانش دیگر کشورها درباره زمینه های اقتصادی و تجاری در ایران اندک است. دیپلماسی اقتصادی دولت به دنبال افزایش شناخت دیگر کشورها و شرکت های بین المللی درباره پتانسیل های اقتصادی ایران است. معاون اقتصادی رئیس جمهوری اضافه کرد: ما شاهد افزایش امضای قراردادهای مختلف تجاری و سرمایه گذاری ها در زمینه های گوناگون در کشور بوده ایم و انتظار داریم که روند آن رو به افزایش باشد.محمد نهاوندیان به همراه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به منظور حضور در هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و دیدارهای دوجانبه در حاشیه آن، روز یکشنبه به وقت محلی وارد نیویورک شد.