به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۱۳۷۰۷۲
مکرون در گفت و گو با سی.ان.ان:

جایگزینی برای برجام وجود ندارد

گروه سیاسی: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان گفت اگر توافق هسته ای با ایران کنار گذاشته شود، جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت.
جایگزینی برای برجام وجود ندارد
به گزارش ایرنا، مکرون روز سه شنبه به سی.ان.ان گفت که کنار کشیدن آمریکا از توافق هسته ای «اشتباه بزرگی» است. وی در مصاحبه با «کریستین امانپور» خبرنگار سی.ان.ان افزود: اگر [دونالد] ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این توافق را کافی نمی داند، من هم با او موافقم اما فعلا این توافق را داریم.رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد: به نظر من نتیجه این توافق آن است که اکنون یک فرایند نظارت بین المللی داریم و این بهتر از هیچ است. چرا؟ زیرا اگر این توافق را متوقف کنیم... اگر توافق هسته ای را متوقف کنیم وارد وضعیتی بسیار شبیه به وضعیت کره شمالی می شویم. وی اضافه کرد: ما به این چارچوب نیاز داریم. اگر این توافق را متوقف کنیم چه چیزی [به جای آن] پیشنهاد می دهیم. هیچ؟ مکرون همچنین گفت که جامعه بین المللی باید در قبال توسعه موشک های بالستیک ایران یک راهبرد جدید تدوین کند. وی افزود که باید باب مذاکرات درباره توافق هسته ای برای دوره بعد از سال 2025 باز شود.مکرون روز دوشنبه در نیویورک با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار کرد. امانوئل مکرون در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نیز تصریح کرد که نباید توافق هسته ای با ایران را کنار گذاشت.
مکرون درحالی از توفق هسته ای با ایران حمایت کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل علیه برجام موضع گیری کرد.

مکرون تصریح کرد که پایان دادن به توافق هسته ای با ایران اشتباه بزرگی است.مکرون در سخنرانی اش گفت: رد کردن توافق هسته ای در این مقطع زمانی بدون پیشنهاد دادن چیزی دیگر، اشتباه بزرگی است و احترام نگذاشتن به آن( توافق هسته ای) غیرمسئولانه خواهد بود.مکرون در ادامه گفت و گوی خود با شبکه سی.ان.ان اقدام نظامی علیه کره شمالی را هم رد کرد.وی ادعا کرد: کره شمالی نشاندهنده خوبی در رابطه با ایران است. چرا؟ زیرا ما سال ها پیش همه چیز را درباره ایران متوقف کردیم. مذاکره با آنها و نظارت بر آنها را متوقف کردیم. نتیجه چه بود؟ آنها احتمالا به بمب هسته ای دست پیدا می کنند. نمی خواهم که این وضعیت در مورد ایران هم تکرار شود.
ترامپ در سخنرانی خود در سازمان ملل «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» نامیده و تهدید کرده بود که کره شمالی را «به طور کامل نابود می کند.»مکرون نسبت به چین بیانی هشدار داد. وی گفت: نظر من این نیست که با لفاظی فشارها را افزایش دهیم. ما باید تنش را کاهش دهیم و از مردم منطقه حمایت کنیم.
رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر اینکه راه حل نظامی در برابر تلاش کره شمالی به منظور توسعه موشک های بالستیک هسته ای منجر به تراژدی منجر می شود، افزود: به نقشه نگاه کنید. اگر از راه حل نظامی سخن بگوییم یعنی از قربانیان زیادی حرف می زنیم. ایجاد صلح همان چیزی است که باید در منطقه انجام دهیم.

مکرون در مصاحبه با سی.ان.ان درباره معاهده آب و هوایی پاریس هم سخن گفت و تاکید کرد که تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا ترامپ را متقاعد کند که از تصمیم خود برای خارج کردن آمریکا از این معاهده منصرف شود.
رئیس جمهوری فرانسه گفت: این انتخاب اوست و من به انتخاب او احترام می گذارم. او بر اساس چنین تصمیمی انتخاب شد و من می خواهم او را متقاعد کنم که به این توافق بازگردد.مکرون خاطرنشان کرد طوفان هایی که جزایر کارائیب را درنوردید «نتیجه مستقیم آلاینده های دی اکسید کربن بود.»معاهده آب و هوایی پاریس در اواخر سال 2015 در پایتخت فرانسه به امضای 194 کشور از جمله آمریکا و چین رسید. آمریکا پس از چین بزرگترین عامل آلودگی آب و هوایی است و خروج این کشور از معاهده پاریس تردیدهای بسیاری را درباره تحقق اهداف این معاهده به وجود می آورد.

مکرون گفت: آمریکا یکی از بزرگ ترین عوامل ایجاد آلاینده های کربنی است. اگر این وضعیت را در آمریکا اصلاح نکنید، نمی توانید به دیگران بگوئید که چکار کنند.مکرون در سخنرانی خود در مجمع عمومی، در مورد توافق آب و هوایی پاریس گفت که این توافق غیرقابل مذاکره دوباره است اما درها برای بازگشت آمریکا به این توافق در صورت تمایل واشنگتن باز است.اخیرا یک دپیلمات اروپایی به خبرنگاران گفت که یک نماینده دولت ترامپ ظاهرا نشانه های ملایم تر شدن مواضع ترامپ در این زمینه را در نشست وزیران آب وهوایی مونترال کانادا بروز داده است.اما «لیندسی والترز» سخنگوی کاخ سفید گفت: هیچ تغییری در موضع آمریکا در قبال این توافق ایجاد نشده است. همان طوری که رئیس جمهوری به صراحت مطرح کرده است، آمریکا از این توافق خارج می شود مگر این که مفاد مطلوب تری در آن اضافه شود.