به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۳۷۲۶۹
اولویت واکسیناسیون با چه کسانی است؟

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا

گروه سلامت: رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو ضمن ارائه توضیحاتی درباره تفاوت در برندهای مختلف واکسن آنفلوانزا، گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواسط شهریور و اوایل مهرماه اعلام کرد.
بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا
دکتر علی واشقانی فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان واکسن‌های آنفلوانزا موجود در بازار گفت: خوشبختانه در حال حاضر به اندازه کافی و معادل نیاز سالیانه‌ کشور واکسن آنفلوانزا تامین کرده‌ایم و با منابع جدیدی که ثبت کردیم، بر اساس برآوردهای مصرف سالیانه واکسن به اندازه کافی وارد کشور شده است و اکنون مشکلی از بابت واکسن نداریم.وی در پاسخ به اینکه آیا برندهای مختلف واکسن که در بازار موجود هستند، از نظر کیفی تفاوتی باهم دارند، گفت: برندهای مختلف واکسن‌ها هیچ تفاوت و مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند و ما در بازار ایران انوع مختلف واکسن آنفلوانزا اعم از هلندی، فرانسوی، روسی و... و. را داریم که همه آنها استانداردهای سازمان غذا و داروی ایران را گذرانده‌اند و در آزمایشگاه‌های ما پرونده‌های کیفی‌شان بررسی شده است. بر این اساس اعلام می‌کنیم که برندهای مختلف واکسن آنفلوانزا هیچ مزیت خاصی نسبت به یکدیگر ندارند.

واشقانی فراهانی با بیان اینکه ما هموراه وکسن‌ها را از نظر اثربخشی و عوارض جانبی بررسی می‌کنیم، گفت: بر اساس بررسی‌های ما واکسن‌های مختلفی که در بازار کشور وجود دارند نسبت به هم تفاوتی ندارند و همه آنها سطح ایمنی لازم را ایجاد می‌کنند و عوارض‌شان هم شبیه به یکدیگر است و همه آنها عوارض عمومی واکسن آنفلوانزا را دارند. حال در برخی موارد ممکن است افراد یا پزشکان بر اساس نظرات شخصی واکسن نوع خاصی را ترجیح دهند، اما ما به عنوان مرجع رسمی این حوزه که همه نتایج آنها را بررسی می‌کنیم، می‌گوییم که تفاوت معناداری میان اثربخشی و عوارض مختلف واکسن‌های مختلف وجود ندارد و همه آنها ممکن است عوارض عمومی آنفلوانزا را مانند تب خفیف یا آبریزش بینی خفیف از خود نشان دهند.

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تاکنون موارد آنفلوآنزای گزارش شده همان آنفلوآنزای فصلی شامل H۱N۱، H۲N۳ و آنفلوآنزای نوع B است که در این میان آنفلوآنزای H۱N۱ از قدرت بیماری‌زایی بیشتری برخوردار است، ادامه داد: ایمن‌سازی واکسن آنفلوانزا صرفا بر علیه این سه نوع از بیماری آنفلوآنزا بوده و هیچ کارایی برعلیه بیماری سرماخوردگی و سایر انواع بیماری آنفلوآنزا ندارد.وی با تاکید بر اینکه واکسن‌های آنفلوآنزای ثبت شده در کشور که از طریق مراجع قانونی توزیع می‌شوند، انواع سه‌گانه ویروس آنفلوآنزای شایع را پوشش می‌دهند و از نظر اثربخشی و ایجاد سطح ایمنی مزیتی نسبتی به یکدیگر ندارند، گفت: باید توجه کرد که در زمینه واکسن آنفلوانزا انجام واکسیناسیون همگانی ضرورتی ندارد و کماکان تزریق این واکسن فقط برای افراد با ریسک بالا شامل بیماران دارای نقص ایمنی یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، آسم و ...با تجویز پزشک توصیه می‌شوند.

واشقانی فراهانی با بیان اینکه مصرف این واکسن در زنان باردار صرفا با تجویز و نظارت متخصصان مربوطه مجاز خواهد بود، گفت: افرادی که قبلا با واکسن سال جاری واکسینه شده‌اند نیازی به تکرار و تزریق مجدد واکسن آنفلوانزا ندارند، به جز کودکانی که برای اولین بار تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.وی با بیان اینکه در بهترین شرایط از زمان تزریق واکسن، ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد تا ایمنی مناسب در فرد ایجاد شود، گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواسط شهریور و اوایل مهرماه است که واکسن بهترین کارایی و زمان ایمن‌زایی را خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود که این واکسن در این زمان تهیه و در مراکز مجاز تزریق شود. باید توجه کرد که شرایط نگهداری و حمل و نقل این واکسن در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد است. البته نکته بسیار مهم، محفاظت از یخ‌زدگی واکسن است. بنابراین توصیه می‌شود دمای یخچال به نوعی تنظیم شود که از یخ‌زدگی آن جلوگیری کند. حال در صورتی که پس از تهیه واکسن از مرکز توزیع مجاز بلافاصله آن را تزریق کنیم، جای نگرانی وجود ندارد، اما در صورت نیاز به زمان بیشتر جهت نگهداری و یا حمل و نقل آن لازم است واکسن همراه با یخ خشک حمل شده و در اولین زمان ممکن به یخچال منتقل شود.واشقانی فراهانی بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا را در حال حاضر برای عموم جامعه رعایت اصول بهداشتی فردی و پرهیز از تماس با افراد آلوده دانست.
برچسب ها: آنفولانزا واکسن