به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۱۳۷۲۷۳
احتمال معرفی همزمان وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در هفته جاری

اسامی ۵ گزینه جدی وزارت علوم

گروه سیاسی: یک نماینده اصلاح‌طلب عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اسامی برخی گزینه‌های جدی وزارت علوم، تاکید کرد که معرفی وزیر زن در این وزارتخانه محتمل نیست و در عین حال از احتمال معرفی همزمان وزرای علوم و نیرو در هفته جاری خبر داد و گفت که عزم دولت برای عدم استفاده از نمایندگان مجلس در دولت جزم است.
محمد بیرانوندی در گفت‌وگو با  ایلنا، با اشاره به عدم معرفی وزرای علوم و نیرو به مجلس و همچنین با تاکید بر آغاز به‌کار مجدد جلسات علنی مجلس پس از تعطیلات تابستانی سه‌هفته‌ای از امروز خاطرنشان کرد: تا این لحظه خبر قطعی و دقیقی در این رابطه به دست‌مان نرسیده است اما همچنان منتظریم که این مهم محقق شود.
لزوم معرفی هرچه سریع‌تر وزیر علوم به مجلس
وی درباره احتمال معرفی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در این رابطه خبر دقیقی در دست نیست اما توقع‌مان این است که وزیر پیشنهادی علوم هرچه سریع‌تر به مجلس معرفی شود.
گزینه‌های وزارت علوم به گزینه‌های مرحله نخست معرفی وزرای پیشنهادی محدود شده‌اند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره گزینه‌های مطرح شده برای وزارت علوم یادآور شد: بنابر اطلاع بنده، نمایندگان از رییس‌جمهوری درخواست کرده‌اند که گزینه‌های وزارت علوم را به گزینه‌های قبل از معرفی کابینه محدود کرده و بر همان افرادی که تا پیش از این مطرح بودند، تمرکز شود.
معرفی وزیر زن در وزارت علوم چندان محتمل نیست
نماینده اصلاح‌طلب مردم خرم‌آباد با تاکید بر این‌که گزینه‌های مطرح شده عمدتاً با مسائل مختلف آموزش‌عالی و مدیریت دانشگاه‌ها آشنایی دارند، در واکنش به موضوع ارائه برنامه از سوی الهام امین‌زاده، و در پاسخ به سوالی درمورد احتمال معرفی یک وزیر زن در وزارت علوم گفت: حقیقت این است که بنده و فراکسیون امید از این‌که دولت و رییس‌جمهوری خواستار ادا کردن حق زنان، و نه سهم آنان هستند، استقبال کرده و می‌کنیم اما واقعیت این است که آن‌چه درباره احتمال معرفی وزیر زن در وزارت علوم مطرح می‌شود، چندان محتمل نبوده اما به هر حال این موضوع نیز مطرح است.عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت علوم با چالش‌های پیچیده و اساسی روبرو است و لازم است رییس‌جمهوری فردی شایسته و کاردان که بر مسائل دانشگاه و دانشگاهیان اشراف داشته باشد را برای تصدی امور وزارتخانه به مجلس معرفی کند.
احتمال معرفی ضیاء هاشمی برای وزارت علوم همچنان جدی است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین درباره احتمال معرفی سرپرست فعلی وزارت علوم به‌عنوان وزیر نیز گفت: آقای ضیاء هاشمی نیز یکی از گزینه‌هایی است که نامش در جلسات مختلف مطرح می‌شود و باید بگوییم که جزو گزینه‌های جدی برای تصدی امور وزارت علوم است و از شانس بالایی برخوردار است و بنابر آخرین اخباری که روز گذشته به دستم رسید، همچنان احتمال معرفی ضیاء هاشمی جدی است.
فرجی دانا از گزینه‌های جدی وزارت علوم است
نماینده اصلاح‌طلب مردم خرم‌آباد در مجلس همچنین درباره دیگر گزینه‌های جدی تصدی امور وزارت علوم گفت: آقای فرجی دانا نیز یکی دیگر از گزینه‌های مطرح است و به‌جز ایشان، از چند نفر دیگری نیز نام برده می‌شود.
خاکی صدیق و سلیمی همچنان شانس دارند
بیرانوندی ادامه داد: همچنین آقای خاکی صدیق و سلیمی نیز همچنان شانس دارند؛ چرا که مبنا را تمرکز بر گزینه‌های قبلی گذاشته‌اند.وی در پاسخ به این سوال که سلیمی در مرحله نخست معرفی وزرای پیشنهادی چندان مطرح نبود و چرا حال از او نام برده می‌شود، گفت: آقای سلیمی جزء گزینه‌های مرحله نخست نبود اما در مراحل بعد از او نیز نام برده شد اما نفرات دیگری نیز مطرح هستند.
احتمال  معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در هفته جاری
عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به زمان نهایی معرفی وزرای علوم و نیرو گفت: آن‌چنان که گفتم توقع داریم که نهایتاً در هفته جاری تکلیف وزرای این ۲ وزارتخانه نیز روشن شود اما باتوجه به این‌که هفته آینده نیز مجلس یکی، دو روز به‌دلیل ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا تعطیل خواهد بود، طبیعتاً باید برنامه‌های مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا زمان مناسب برای بررسی کارنامه و سوابق وزرای پیشنهادی توسط مجلس وجود داشته باشد و پس از طی این مدت‌زمان نیز بنابر قانون وزرای پیشنهادی باید بلافاصله برای دفاع از خود به صحن علنی مجلس بیایند. بنابراین اگر مدت‌زمان کافی بین معرفی و دفاع از وزرای پیشنهادی وجود داشته باشد، احتمالاً این ۲ وزیر نیز در هفته جاری معرفی خواهند شد.
احتمال ۹۵ درصدی معرفی همزمان وزرای پیشنهادی علوم و نیرو
او همچنین درباره این‌که آیا وزرای پیشنهادی علوم و نیرو همزمان معرفی خواهند شد، گفت: به احتمال قوی و بیش از ۹۵ درصد وزرای پیشنهادی علوم و نیرو همزمان به مجلس معرفی خواهند شد.
عزم دولت برای عدم معرفی نمایندگان مجلس به‌عنوان وزیر جزم است
نماینده اصلاح‌طلب مردم خرم‌آباد در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال معرفی نمایندگان مجلس برای یکی از این ۲ وزارتخانه گفت: البته نمی‌توان با قطعیت در این رابطه اظهارنظر کرد و انتخاب و معرفی وزیر برعهده رییس‌جمهوری است اما تا جایی که اطلاع دارم، دولت در این دوره عزمی جزم داشت تا کابینه‌ خود را با استفاده از نمایندگان مجلس تشکیل ندهد تا خدایی‌ناکرده کار مردم در حوزه‌های انتخابیه مختلف روی زمین نماند.
بیراوندی در پایان تصریح کرد: با این حال احتمال هر چیزی وجود دارد و باید منتظر بمانیم تا ببینیم رییس‌جمهوری چه افرادی را برای تصدی این ۲ وزارتخانه کلیدی به مجلس معرفی می‌کند.