به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۱۳۷۳۰۰
تنش بین جمهوری اسلامی ایران و دولت اقلیم كردستان یك روز قبل از رفراندوم؛

مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان مسدود شد

گروه سیاسی: سخنگوی شورای عالی امنیت ملی از مسدود شدن مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان عراق خبرداد و اعلام کرد: به درخواست دولت مرکزی عراق، تمامی پروازهای ایران به مقصد فرودگاه های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری ازفضای کشورمان از مبداء اقلیم کردستان عراق متوقف شد.
مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان مسدود شد
به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، کیوان خسروی به برگزاری جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی که صبح امروز - یکشنبه - به منظور بررسی درخواست دولت مرکزی عراق در خصوص انسداد مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان برگزار شد، اشاره و اظهارکرد: با توجه به موثر واقع نشدن تلاش های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسئولین اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه با در خواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران بر روی پروازهایی که مبداء آن اقلیم کردستان است، مسدود شد. وی افزود: بر اساس این تصمیم تمامی پروازهای ایران به مقصد فرودگاه های اقلیم کردستان نیز متوقف شده است. سخنگوی شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد:تصمیم های عجولانه برخی مسئولین اقلیم کردستان ضمن محدود کردن قدرت بازیگری و گفت و گوی سازنده کردها در حاکمیت عراق ،امنیت مردم کرد، کشور عراق و منطقه را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.

در همین حال، دولت کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده که ایران باید بمباران مناطق مرزی را متوقف کند. اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد: نیروهای ایرانی با توپخانه مناطق کوهستانی به ویژه شش روستا در منطقه بالکایتی و حاج عمران استان اربیل در نزدیکی مرز ایران را بدون وقفه مورد هدف قرار می دهند.

از سوی دیگر، در حالیكه برخی رسانه‌های خارجی از احضار مرتضی عبادی سرکنسول ایران در اربیل خبر داده‌‌اند خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام آگاه در سرکنسولگری، این خبر را تکذیب کرده و آن را نادرست خواند.

سه حزب عمده کردستان عراق بر برگزاری همه‌پرسی تاکید کردند
سه حزب اصلی کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که رفراندوم استقلال فردا در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه روداو، احزاب دموکرات، اتحادیه میهنی و حزب اتحاد اسلامی، سه حزب عمده در اقلیم کردستان عراق در بیانیه مشترکی تاکید کردند که همه پرسی در "تمامی مناطق تحت کنترل اقلیم از جمله کرکوک" برگزار خواهد شد.
حزب گوران (تغییر) و حزب جماعت اسلامی اعلام کرده‌اند که با این همه پرسی مخالفند. اقلیم کردستان عراق پنج حزب عمده دارد که به لحاظ کرسی‌های پارلمانی حزب دموکرات متعلق به مسعود بارزانی در صدر قرار دارد و پس از آن احزاب تغییر و اتحادیه میهنی (متعلق به جلال طالبانی) قرار می‌گیرند. با وجود قرار گرفتن اتحادیه میهنی در جایگاه سوم اما عملا اقلیم کردستان میان دو حزب سنتی یعنی دموکرات و اتحادیه میهنی تقسیم شده و این دو قدرت سیاسی و نظامی را در شمال عراق در اختیار دارند.

بارزانی: زبان زور را نمی‌پذیریم
همه‌پرسی را اجرا می‌کنیم، بیایید ما را نابود کنید!
مسعود بارزانی.jpg
رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که اربیل زبان تهدید را از سوی هیچ کشوری نمی‌پذیرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشرة، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق درباره روابط میان اربیل و کشورهای همسایه به ویژه ترکیه گفت: دوست دارم که برگزاری همه‌پرسی تاثیری بر روابط ما با ترکیه نگذارد اما تهدید از سوی هیچ کشوری را نخواهم پذیرفت، می‌خواهم این پیامم آشکارا به مسئولان ترکیه برسد که از زبان تهدید علیه ما استفاده نکنند زیرا ما هرگز تهدید از سوی هیچ کشور و یا شخصی را نمی‌پذیریم، ما چه کاری کردیم؟ مردم ما می‌گویند که می‌خواهیم استقلال یابیم ، بفرمایید و از ما سوال کنید چرا این را می‌گویید؟ چه چیزی باعث شده که چنین چیزی بخواهید؟ به جای تهدید بپرسید چه می‌خواهید؟ ما همه‌پرسی را برگزار خواهیم کرد، بیایید ما را نابود کنید.
بارزانی افزود: ما می‌توانیم با نظارت جامعه جهانی در مورد مسایلی چون استقلال، مرزها و منابع آب و نفت و گاز با بغداد به توافق برسیم و به همسایگانی متحد و بدون هیچ اختلافی تبدیل شویم،‌ ما می‌توانیم برای یک یا دو سال منتظر بمانیم.
رئیس اقلیم کردستان عراق در ادامه گفت: ما به نمایندگان آمریکا رو در رو گفتیم که این موضعگیری‌شان برای ما تعجب‌آور است، ما نمی‌دانیم گناهی که مرتکب شده‌ایم، چیست، ما تنها حقمان را می‌خواهیم و اینکه مردم‌مان نظرشان را بدهند.
بارزانی در ادامه تاکید کرد، به ما ایده‌ها و پیشنهادات بسیاری داده شد اما هیچ یک از آنها جای همه‌پرسی را نمی‌گیرد.
وی افزود: همه‌پرسی آخر دنیا نیست و مذاکرات جدی پس از همه‌پرسی آغاز خواهد شد، آنها به ما می‌گویند، همه‌پرسی را برگزار نکنید و وارد گفت‌وگو شوید، سوال این است که در مورد چه چیزی گفتگو کنیم؟ مخالفت با همه‌پرسی به معنای راضی نشدن به هر چیز دیگری است، علاوه بر این اختلاف ما با بغداد است نه با آمریکا و یا جامعه جهانی، ما می‌خواهیم با ضمانت‌های بین‌المللی و ضمانت آمریکا با بغداد به توافق برسیم، زمانی که بغداد اعلام می‌کند که ما هرگز همه پرسی را نمی‌پذیریم نه الان و نه در آینده و شرایط برای همیشه همین است، ما نیز نه الآن و نه در آینده وابستگی و سرسپردگی را نخواهیم پذیرفت.

اربیل فردا را تعطیل رسمی اعلام کرد

واشنگتن به اتباع خود در عراق نسبت به احتمال وقوع تنش‌ها طی همه‌پرسی کردستان هشدار داد. دولت کردستان عراق نیز فردا روز تعطیل رسمی اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، سفارت آمریکا در عراق امروز (یکشنبه) به اتباع آمریکایی مقیم عراق نسبت به تنش‌های احتمالی در جریان همه‌پرسی "استقلال کردستان عراق" هشدار داد. در بیانیه سفارت آمریکا آمده است، شهروندان آمریکایی نباید به مناطق مورد مناقشه بین دولت عراق و کردستان از جمله کرکوک سفر کنند. همچنین رفت‌وآمد کارمندان سفارت محدود خواهد شد. این هشدار پس از آن مطرح شده است که وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته به شدت مخالفت خود را با همه پرسی کردستان اعلام و رهبران کرد را به ورود به مذاکرات با دولت عراق ترغیب کرد. همچنین سفین دزی، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، دولت اقلیم کردستان عراق فردا را به مناسبت برگزاری همه‌پرسی تعطیل رسمی اعلام کرده است. دزی افزود: فردا به مناسبت روز برگزاری همه‌پرسی در شهرها و استان‌های اقلیم و مناطق مشمول همه‌پرسی روز تعطیل رسمی اعلام شد. به گفته دزی، ادارات و ارگان‌های دولتی از روز سه‌شنبه شروع به کار می‌کنند.