به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ ساعت ۲۱:۳۹
کد مطلب : ۱۳۷۳۱۷
العبادی:گام‌هایی برای حفظ وحدت عراق اتخاذ خواهیم کرد

مسعود بارزانی: این بغداد بود که ما را مجبور به همه‌پرسی کرد

گروه بین‌الملل: مسعود بارزانی با دعوت از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای، تاکید کرد رفراندوم جدایی اقلیم از عراق فردا برگزار خواهد شد.
مسعود بارزانی: این بغداد بود که ما را مجبور به همه‌پرسی کرد
به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در این کنفرانس خبری در اربیل در حالی که در پشت سرش پرچم‌های عراق و اقلیم کردستان قرار داشت، بر انجام این همه پرسی تاکید کرد. بارزانی در این کنفرانس خبری اظهار کرد: دولت‌های عراق قانون اساسی را نقض کردند و ما امید داشتیم پس از تصویب قانون اساسی شراکت و برابری در عراق برقرار شود و قدرت تقسیم گردد. با مشارکت پیشمرگ‌ها برای آنکه بخشی از نیروهای مدافع عراق باشند مخالفت شد و ما امید خود را برای آنکه بخشی از عراق باشیم از دست دادیم.

رئیس اقلیم کردستان افزود: شراکت به پایان رسید و بغداد کاری کرد که مردم با کردستان خصومت داشته باشند. این بغداد بود که ما را مجبور به همه‌پرسی استقلال کرد. بارزانی گفت: عراق در حال حاضر یک کشور طایفه‌ای است و احزاب در بغداد به جای اینکه از خود بپرسند چرا ما گزینه همه‌پرسی را انتخاب کردیم از زبان تهدید استفاده می‌کنند. ما چرا باید از حق دموکراتیک خود محروم شویم؟ ما فقط با استقلال آینده خود را تضمین می‌کنیم.  وی تاکید کرد: همه پرسی گام اول در نقشه راه استقلال و جدایی از عراق است و مردم مشخص می‌کنند که کجا می‌خواهند زندگی کنند. پس از آن مرحله طولانی‌ای را آغاز خواهیم کرد. این همه‌پرسی برای ترسیم مرزهای کردستان نیست. پس از همه‌پرسی مذاکراتی با بغداد ظرف یک یا دو سال خواهیم داشت و اگر ببینیم که این مذاکرات ثمر بخش است آن را ادامه می‌دهیم. اما برای بررسی مساله شراکت به بغداد باز نخواهیم گشت. درخصوص مرزهای کردستان هم به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذاریم. در کشور مستقل کردستان به اصول شهروندی، دموکراسی و عقاید اقشار و گروه‌های مختلف احترام خواهیم گذاشت.

بارزانی ادامه داد: ما می‌خواهیم همسایه‌های خوبی برای بغداد باشیم. دوست دارم تاکید کنم که روابط خوبی میان پیشمرگ‌ها و ارتش عراق وجود دارد و این روابط ادامه خواهد داشت. رئیس اقلیم افزود: پیش‌بینی می‌کنم که واکنش‌هایی از طرف‌های مختلف درخصوص همه پرسی صورت گیرد اما هر واکنشی بهتر از آینده‌ای نانمعلوم است. به هر حال سرانجام همه این سرنوشت برای ما را می‌پذیرند و آنهایی که فکر می‌کنند ما عامل ضربه زدن به امنیت ملی آنها هستیم، نگران نباشند. در واکنش‌های بین‌المللی به همه پرسی هم کسی مخالف اصل برگزاری این همه‌پرسی نبود و مخالفت‌ها تنها به زمان آن اشاره داشت. وی درباره آوارگان مستقر در اقلیم هم گفت: اینجا سرزمین آنهاست و با کرامت با آنها برخورد می‌شود.

بارزانی هم‌چنین اظهار امیدواری کرد که مرزهای کشورهای همسایه به روی اقلیم کردستان بسته نشود: "بستن مرزهای ترکیه به روی کردستان به نفع هیچ یک از دو طرف نخواهد بود." رئیس اقلیم همچنین تاکید کرد گمان نمی‌کند بر سر همه‌پرسی، درگیری‌ نظامی‌ای با بغداد صورت گیرد و کسی بخواهد به اقلیم حمله کند. بارزانی گفت: نمی‌خواهیم اوضاع با ایران یا ترکیه وخیم شود. ما به دنبال خشونت نیستم و معتقدیم مشکلات با گفت‌وگو حل شدنی است. وی در پاسخ به این سئوال که چه کشورهایی از این همه‌پرسی حمایت می‌کنند، گفت: پس از برگزاری همه‌پرسی این مساله مشخص خواهد شد. برخی از کشورها رویکردشان متفاوت از آن چیزی است که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند.

رئیس اقلیم درباره مخالفت برخی از احزاب کرد نیز گفت: ما باید به نظر اکثریت توجه کنیم. دو دستگی میان کردها وجود ندارد. اکثریت احزاب با این مساله موافق هستند. اشتباه بزرگ ما این بود که موضوع استقلال را به تعویق انداختیم. بازگشت ما به بغداد در سال 2003 اشتباه بود و باید در سال 2008 این کار را می‌کردیم. بارزانی در پاسخ به سئوالی درباره احتمال وقوع درگیری در شهر مورد مناقشه کرکوک میان ترکمان‌ها، اعراب و کردها گفت: این یک روند دموکراتیک است که برخی در آن مشارکت می‌کنند و برخی نمی‌کنند؛ ما انتظار نداریم که تنش و درگیری به وجود آید اما همانطور که برخی پیشاپیش از وقوع درگیری سخن می‌گویند و به دنبال آن هستند، یقینا ما ساکت نمی‌نشینیم.

العبادی:گام‌هایی برای حفظ وحدت عراق اتخاذ خواهیم کرد/تشکیل "کشور طائفه‌ای و نژادی"را رد می‌کنیم
العبادی
نخست وزیر عراق اعلام کرد، بیشتر مشکلات اقلیم کردستان داخلی است و ارتباطی با بغداد ندارد و اوضاع پس از همه‌پرسی وخیم‌تر خواهد شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق امروز (یک شنبه) در کنفرانس خبری اعلام کرد: ما مخالف تشکیل یک کشور نژادی هستیم.
وی نسبت به بازگشت به "دوره تاریکی" نیز هشدار داد.
العبادی تصریح کرد: بیشتر مشکلات اقلیم کردستان داخلی است و ارتباطی با بغداد ندارد. مشکلات کردستان به دلیل گسترش فساد و مدیریت نادرست است.
وی افزود: ما دست به گام‌هایی برای حفظ وحدت عراق خواهیم زد که این کشور برای تمامی عراقی‌ها باشد.
العبادی تصریح کرد: همه‌پرسی به امنیت تمام منطقه لطمه وارد می‌کند. همه پرسی کردستان به منزله تقسیم عراق است.
نخست وزیر عراق مسئولان کرد را به سیطره بر حدود یک چهارم نفت عراق متهم کرد.
وی گفت: چرا درآمدهای نفتی در حسابی مشخص وارد نمی‌شود که شهروندان از آن مطلع شوند، همانند کاری که ما در دولت مرکزی انجام می‌دهیم و چرا اجازه نظارت مالی بر اموال دولت خود را نمی‌دهند.
وی افزود: نباید اموال دولتی تحت مالکیت افراد و احزاب باشد و حقوق و هدیه‌ها به حامیان پرداخته شود و فقط مابقی درآمدها به شهروندان اختصاص یابد.
العبادی خاطرنشان کرد: نقشه عراق در معرض تلاشی جهت تقسیم کشور بر اساس قومی و نژادی است.
نخست وزیر عراق همچنین اعلام کرد: ما شهروندان کُرد خود را رها نخواهیم کرد. عراق متعلق به تمامی عراقی‌ها خواهد ماند و اجازه نخواهیم داد که عراق ملک طرف‌های خاصی باشد.
العبادی گفت که دولت عراق هرگز نتایج همه‌پرسی جدایی را به رسمیت نخواهد شناخت.
العبادی تصریح کرد: سوال‌هایی را درمورد سرنوشت پول‌های نفت اقلیم کردستان و اینکه چرا مقامات اقلیم حقوق کارمندان را پرداخت نمی‌کنند، چندین بار در مقابل مسئولان اقلیم کردستان مطرح کردیم و به دستگاه‌های نظارت مالی دستور دادیم که وظیفه خود را انجام دهند، اما اقلیم کردستان با استدلال مستقل بودن، این نظارت‌ها را نپذیرفت در حالی که هدف اصلی آنها این بود که بر فسادها و سوء مدیریت خود سرپوش بگذارند.
وی افزود: شاهد دیگری بر مشکلات اقلیم کردستان این بود که فعالیت پارلمان به مدت بیست و دو ماه به حالت تعلیق درآمد و دولت اقلیم بدون پوشش قانونی به کار خود ادامه داد. مشکلات منطقه کردستان داخلی بوده و ربطی به بغداد ندارد.
وی تصریح کرد: وظیفه رهبران این است که از مردم خود در مقابل خطرهایی که آنها را احاطه کرده است، حفاظت کنند و آنها را در معرض خطر قرار ندهند و آنها را وارد درگیری‌های بی فایده نکنند.
العبادی تصریح کرد: در شرایطی که مردم و نیروهای مبارز علیه داعش متحد شده‌اند، ما با دعوت‌های تفرقه افکن و بازگشت به دوره تاریخی و دیکتاتوری غافلگیر شدیم. نیروهای غیرتمند ما تکریت، الانبار و موصل را آزاد کرده و خطر را از اربیل و شهرهای گرانقدر کشور دور کردند و این وظیفه‌ای است که ما آن را انجام داده و برای دفاع از هر وجب از سرزمین ارزشمند عراق انجام خواهیم داد.