به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۱ ساعت ۲۲:۰۹
کد مطلب : ۱۳۸۱۷۰
در واکنش به سخنان رییس‌جمهور آمریکا؛

روحانی ترامپ را به مطالعه دعوت کرد

گروه سیاسی: رییس‌جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اخیر همتای آمریکایی خود، او را به مطالعه تاریخ، جغرافیا و ادب و همچنین حقوق و عرف بین‌الملل دعوت کرد.
روحانی ترامپ را به مطالعه دعوت کرد
 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور ایران شامگاه روز جمعه در واکنش به سخنان دونالد ترامپ اظهار داشت: لازم دانستم که پس از صحبت‌هایی که از رییس جمهور فعلی آمریکا شنیده شد، نکاتی را به عرض مردم ایران برسانم؛ اولا در صحبت‌های آقای ترامپ که در آن سیاست‌های آمریکا درباره آن تبیین شد، جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت ایران حرف دیگری وجود نداشت.
وی گفت: من رییس‌جمهور آمریکا را دعوت می‌کنم که هم تاریخ را بهتر بخواند و هم جغرافیا را و هم نسبت به تعهدات بین‌المللی و هم راجع به ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین‌المللی؛ ظاهرا ایشان خبر ندارند که دولت آمریکا دولت کودتا در شصت و چند سال پیش در این کشور روی کار آورد و قدرتی بو دکه با پول و اعمال نفوذ و استفاده از مزدوران خود حکومت قانونی این سرزمین را سرنگون کرد.
رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ظاهرا ایشان (ترامپ) فراموش کرده‌اند که در طول مبارزات ملت ایران علیه دیکتاتوری و تلاش این ملت برای کسب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، در این سرزمین کشوری که بیشترین حمایت را از دیکتاتوری وقت می‌کرد، آمریکا بود. ظاهرا ایشان فراموش کرده‌اند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا چه اقداماتی را علیه ایران انجام داد و تلاش داشت که  علیه انقلاب ایران در سال 59 کودتای پیشین خود را تکرار کند.
وی ادامه داد: در 8 سال دفاع مقدس آمریکا از متجاوز حمایت کرد و بیانیه‌ای که لازم بود آمریکا در زمینه موشکباران و بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه صادر کند و در برابر متجاوزان بایستد از مظلومان حمایت کند، درست برعکس عمل کرد.
وی با بیان این‌که «ما باید تاریخ را دقیق‌تر و بهتر بخوانیم»، تصریح کرد: گویی آن‌ها فراموش کرده‌اند که در 60 سال گذشته با ملت ایران چه کرده‌اند. در طول 40 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، با ملت ایران چگونه رفتار کرده‌اند.
رییس دولت ایران ادامه داد: جغرافیا را نیز باید مطالعه کنید. چطور رییس جمهوری اسم خلیج معروف، تاریخی و جهانی را یاد نگرفته است،  همان خلیج فارسی را که متاسفانه ناوگان‌های آمریکایی بی‌جهت و مداوم در این منطقه رفت و آمد می‌کنند. لااقل از نظامیان خود می‌پرسید که در نقشه‌هایی که در دست آن‌ها هست، اسم این منطقه چگونه نوشته شده است؛ بنابراین لازم است که جغرافیا را نیز بیشتر مطالعه کنند.
وی با بیان این‌که «ظاهرا ایشان حقوق بین‌الملل را نیز دقیق نخوانده‌اند»، ادامه داد: برجام یک معاهده چندجانبه است، یک سند بین‌المللی است و مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته است و مگر یک رییس‌جمهور می‌تواند به تنهایی این سند را لغو کند. او ظاهرا نمی‌داند که یک سند دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست که هرطور خواست بتواند رفتار کند.
وی افزود: ادب و اخلاق هم بسیار اهمیت دارد. حرف‌هایی ناصحیح، ناروا، دروغ و اتهامات بی‌اساسی را نسبت به ملت بزرگ ایران وارد کردند. ملت بزرگی که آن ایام که گوینده سخنان امشب به منطقه جنوب خلیج فارس آمده بود، در انتخابات شکوهمند و کم نظیری حضور پیدا کرد و دموکراسی توام با فرهنگ و ایمانش را در معرض جهانیان قرار داد.
روحانی با بیان این‌که «ایران همواره به تمام معاهدات و تعهدات بین‌المللی خود احترام گذاشته است»، تصریح کرد: آیا این دولت و ملت یاغی است یا دولتی که همواره در پی تجاوز و کودتا در منطقه و جهان بوده است.
به گزارش ایسنا، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود در واکنش به سخنان خصمانه ترامپ علیه ایران اظهار داشت: آمریکا صدها هزار نفر را در مناطق مختلف جهان از ویتنام گرفته تا آمریکای لاتین و کشورهای دیگر با بمب‌ها مورد کشتار قرار داده است؛ کسی که ادعا می‌کند می‌خواهد در برابر سلاح هسته‌ای ایستادگی کند که تنها کشوری در تاریخ جهان است که نه تنها یک بار بلکه دو بار از سلاح هسته‌ای علیه یک ملت استفاده کرده و امروز نیز کشور دیگری را در همان منطقه به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید می‌کند.
وی گفت: کشوری که هم دارای سلاح هسته‌ای است و هم از سلاح هسته‌ای استفاده کرده و هم از سلاح هسته‌ای کشورهایی که با او رابطه نزدیک دارند مانند رژیم غاصب صهیونیستی کمک و حمایت کرده است، آیا می‌خواهد در برابر اشاعه سلاح هسته‌آی اقدامات جهانی انجام دهد؟
وی خاطرنشان کرد: به نظر من امشب یک بار دیگر برای مردم ما روشن شد که دولت آمریکا دولتی علیه مردم منطقه، ملت ایرا ن وملت‌های مظلوم است و همواره می‌خواهد خط قبلی خود را ادامه دهد. با این وجود ملت ایران ملتی نیست که با حرف‌های ناروا و سخنان تنفرانگیز بخواهد در برابر یک دیکتاتور سر فرو برد.
رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که،«ملت ایران در برابر هیچ قدرتی سر تسلیم فرو نیاورده و نخواهد آورد»، به اجماع جهانی علیه ایران در زمان 8 سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: بسیاری از کشورها در جنگ از صدام حمایت کردند و دیدند که نتوانستند ملت ما را بشکنند. همچنین بسیاری از کشورها بودند که به تحریم علیه ایران پیوستند و برای‌شان ثابت شد که نمی‌توانند ملت ایران را به زانو درآورند.
وی تاکید کرد: امروز برای ملت ایران روشن‌تر و واضح‌تر شد که باید بیش از گذشته در کنار هم و متحد باشیم. سخنان امشب ترامپ نشان داد که برجام مستحکم‌تر از آن چیزی است که این آقا در دوران رقابت‌های انتخاباتی فکر آن را می‌کرد. امروز ماه‌ها از حکومت جدید آمریکا گذشته است و او مداوم علیه برجام شعار می‌دهد.  حال که می‌خواست تصمیمی علیه برجام بگیرد، می‌گوید می‌خواهم با همکاری کنگره به برجام تبصره بزنم؛ این در حالی است که او نمی‌داند که به برجام نه ماده و تبصره‌ای و نه تبصره‌ای استفاده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مردم بزرگ ایران دیدند که برای نخستین بار آمریکا در برابر یک تعهد چندجانبه یین‌المللی موضع‌گیری کرد و بلافاصله کشورهای بزرگ دنیا و اتحادیه اروپا در برابر آمریکا موضع گرفتند؛ آمریکا امروز تنهاتر از همیشه در برابر برجام و توطئه‌های خود علیه ملت ایران قرار دارد.
روحانی گفت: با صراحت می‌گوییم که در برابر تروریسم در منطقه ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد همان تروریست‌هایی که این آقا (ترامپ) در مبارزات انتخاباتی پارسال خود درباره آن اعلام کرد که بوجود آورنده داعش دولت آمریکا بوده است.
وی با بیان این‌که «سپاه پاسداران از  ملت ایران، عراق، سوریه، یمن و مردم منطقه حمایت می‌کند و در برابر گروه‌های تروریستی ساخته شده توسط آمریکا - به اعتراف ترامپ -  می‌ایستد و تا نابودی آن‌ها از پای نمی‌نشیند»، تصریح کرد: سپاه پاسداران به عنوان نیروی قدرتمندی که همواره در کنار مردم بوده و مردم نیز در کنار آن هستند، از کشور خود پیش از جنگ تحمیلی در برابر گروهک‌هایی که آمریکایی‌ها آن‌ها را علیه ملت ایران تحریک کردند، مقابله کرد و در دوران جنگ تحمیلی نیز در برابر متجاوزان ایستاد و امروز به ندای مظلومیت مردم مظلوم منطقه پاسخ مثبت داده و خواهد داد.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه گفت: آیا سپاه فاسد است یا دولت و نیروهای مسلحی که همواره در منطقه علیه استقلال ملت‌ها مداخله و تلاش کردند؟ آیا دولت ایران که تمام ارکانش با انتخابات و کمک مردم انتخاب می‌شود درست است یا دولت‌هایی که مورد حمایت آمریکا هستند و هنوز به صورت قبیله‌ای اداره می‌شوند و یک بار نیز رنگ انتخابات را در کشور خود ندیده‌اند؟
رییس جمهوری اسلامی ایران افزود: آمریکا حامی رژیمی است که در منطقه علیه  مردم مظلوم فلسطین و لبنان و دیگر کشورهای منطقه ظلم کرده و ظلم می‌کند، اما نسبت به نیرویی که با تروریسم در منطقه مبارزه می‌کند و هیچ‌گاه با هیچ کشوری تجاوز نکرده، لحن بی‌ادبانه‌ای به کار می‌گیرد.
وی خطاب به سران آمریکا خاطرنشان کرد: یادتان رفته است که شما مردم مظلوم هواپیمای مسافربری را در خلیج فارس مورد حمله موشکی قرار دادید و سپس به متجاوزان و جنایتکاران این حادثه دلخراش مدال و جایزه دادید؟ شما یادتان رفته‌ است که جنگ‌های این منطقه را بوجود آورده‌اید و با مردم افغانستان، عراق و سوریه چه کار کرده‌اید؟ حال شما نسبت به موشک‌های ایران نگران هستید؟
وی ادامه داد: چطور شما به سلاح‌هایی که به کشورهای متجاوز می‌دهید و تجاوزهایی که با هواپیماها و بمب‌های ساخت شما مردم مظلوم یمن را مورد هدف قرار می‌دهند، اعتراضی ندارید؟ شما سکوهای نفتی ایران را مورد تجاوز قرار دادید و همواره در این منطقه تجاوز کرده‌اید.
رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود که به صورت زنده از شبکه خبر و شبکه یک سیما پخش می‌شد، اظهار داشت: فعالیت‌های دفاعی و موشکی ما برای دفاع از این موضوع یعنی دفاع برای ما همیشه مهم بوده است و امروز مهم‌تر است. ما همیشه برای ساخت سلاح‌هایی که مورد نیازمان است تلاش کرده‌ایم و از این به بعد تلاش مضاعف‌تری انجام می‌دهیم. این سلاح‌ها برای دفاع از ماست و ما به فعالیت خود برای دفاع و تقویت دفاعی خود ادامه می‌دهیم.
وی به موضوع برجام اشاره کرد و افزود: ما نسبت به برجام به عنوان یک معاهده چندجانبه و بین‌المللی تا زمانی که حقوق ما تامین شود و منافع ما اقتضا می‌کند و تا زمانی که از منافع برجام برخوردار می‌شویم، در چارچوب منافع و مصالح ملی کشورمان به برجام احترام می‌گذاریم. ما تاکنون با آژانس همکاری کرده‌ایم و در چارچوب معاهدات بین‌المللی و برجام با آژانس همکاری خواهیم کرد، اما اگر روزی منافع ملی ما تامین نشود و طرف‌های مقابل ما بخواهند تعهدات‌شان را زیر پا بگذارند آن‌ها باید بدانند که ایران لحظه‌ای درنگ نمی‌کند و به آن‌ها پاسخ می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: آن‌چه که امروز و امشب از زبان مقامات آمریکایی شنیده شد، جز تکرار حرف‌های نادرست و اتهامات واهی که در طول سال‌های گذشته تکرار می‌کردند، چیز جدیدی را مشاهده نکردیم. ما غافلگیر نشدیم چون 40 سال است که به حرف‌های شما عادت داریم. ملت ما غافلگیر نشد چون از شما توقعی بیش از این نداشته و ندارد.
این مقام عالیرتبه کشورمان خطاب به مقامات آمریکایی خاطرنشان کرد: شما بدانید با این حرف‌های نادرست خود ملت ایران را متحد می‌کنید. شما نمی‌توانید بین ملت و حکومت فاصله بیندازید. شما نمی‌توانید بین ملت و رهبری عظیم‌الشان و محبوب ایران فاصله بیندازید. اساس انقلاب ما براساس پیوند دین و سیاست است و حلقه وصل دین و سیاست مقام معظم رهبری و ولایت فقیه است.
وی تاکید کرد: ملت ایران به رهبری خود طبق شرع و قانون اساسی احترام گذاشته و فرامین ایشان، فرامین مطاع است. ملت ایران یکپارچه است و همه اقوام و جناح‌ها در ایران در برابر دشمن ملت ایران ایستادگی می‌کنند.
وی افزود: اگر شما از شعار ملت ایران (مرگ بر آمریکا) ناراحت هستید دست از سیاست‌های خصمانه خود بردارید. ملت ایران به ملت آمریکا و مردم این کشور همواره احترام گذاشته و می‌گذارد و شعار ملت ایران در برابر ملت و کشور آمریکا نیست بلکه در برابر سیاست‌های غلط، توسعه‌طلبانه و متجاوزانه دولت آمریکاست. این دست شماست که سیاست‌های خود را اصلاح کنید و راه درست احترام به ملت‌ها را یاد بگیرید و اگر این کار را کردید در آن زمان ملت ایران می‌داند که با شما چگونه برخورد کند.
رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که «ملت ایران در برابر توطئه‌گران ایستادگی می‌کند»، خاطرنشان کرد: هدف آن‌ها این است که ایران را از رشد اقتصادی بازدارد. ایران و دنیا را نسبت به برجام متزلزل کند و جلوی سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی ایران را بگیرد. علی‌رغم حرف‌های ترامپ و سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا  ملت ایران برای رشد و رونق اقتصادی کشور بیش از پیش تلاش می‌کند و در راستای اجرای فرمان رهبری برای اجرای اقتصاد مقاومتی تلاش و کوشش خواهد کرد.
  •