به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۸:۲۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : ۱۳۸۶۵

سرکوب شورش پناهندگان ایرانی در نائورو

گروه بين‌الملل: رسانه‌هاي غربي گزارش دادند: پناهندگان مستقر در اردوگاه پناهندگی جزیره نائورو «که بخش اعظم آنها ایرانی هستند» جمعه شب، بیست‌وهشتم تیر، دست به شورش زده و ساختمان‌های اداری مرکز پناهندگی را به آتش کشیدند.

جزیره نائورو در اقیانوس آرام
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تعداد زیادی از مردم محلی برای خواباندن این شورش در حالی که «ساطور و لوله‌های فولادی» در دست داشتند به کمک نیروهای پلیس آمده‌اند. این گزارش همچنین حاکی است که نیمی از ۵۴۵ پناهنده این اردوگاه در جریان شورش از اردوگاه گریخته‌اند. در جریان این شورش ۶ پناهجو زخمی شده و ۱۲۷ نفر نیز دستگیر شده‌اند. پناهجویان مستقر در جزیره دورافتاده نائورو که توسط دولت استرالیا به آنجا فرستاده شده‌اند نسبت به کندی روند پناهندگی خود اعتراض دارند و شورش روز جمعه پس از آن اتفاق افتاد که کوین راد، نخست‌وزیر استرالیا، از وضع مقررات سخت‌گیرانه‌تر تازه برای پناهجویان خبر داد.

دولت استرالیا برای جلوگیری از ورود پناهجو به خاک این کشور گروه‌هایی از پناهجویان را به جزایر دورافتاده اقیانوس آرام ازجمله نائورو می‌فرستد و در قبال آن پولی به حکومت‌های این جزایر پرداخت می‌کند. شبکه خبری جهانی بی‌بی‌سی می‌گوید که بخش اعظم پناهجویانی که روز جمعه در نائورو شورش کردند ایرانی هستند. به نوشته روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد»، این شورش به نابودی ساختمان‌های اداری اردوگاه انجامیده و در حدود ۶۰ میلیون دلار خسارت برجای گذاشته است.

کشور نائورو که این پناهجویان در آن مستقر هستند با ۹۴۰۰ نفر جمعیت و ۲۱ کیلومتر مربع مساحت، کوچک‌ترین جمهوری جهان به شمار می‌رود. دولت استرالیا این هفته اعلام کرد که این کشور از این پس دیگر هیچ پناهجویی را نمی‌پذیرد و پناهجویانی که خود را به خاک استرالیا برسانند، به پاپوآ گینه نو و سایر جزایر اقیانوس آرام منتقل می‌شوند. روزنامه بریتانیایی گاردین نیز روز ۲۷ تیرماه خبر داد که دولت اندونزی با درخواست کوین راد، نخست وزیر استرالیا، برای سخت‌تر کردن شرایط صدور روادید برای ایرانیانی که وارد اندونزی می‌شوند موافقت کرده است.

این تصمیم پس از آن گرفته شده‌ است که، به گزارش گاردین، «یک سوم» افرادی که از طریق قایق خود را به استرالیا می‌رسانند ایرانی هستند و از ابتدای سال ۲۰۱۳ تاکنون نیز «۱۵ هزار و ۶۱۰ پناهجو» وارد استرالیا شده‌اند که «۵ هزار و ۵۴۱ تن» آنان ایرانی بوده‌اند. تاکنون صدها پناهجو، از جمله چندین ایرانی که قصد داشتند سوار بر قایق خود را به جزیره کریسمس استرالیا برسانند، غرق شده‌اند. از جمله روز ۲۲ تیرماه قایقی که در حال قاچاق ۹۷ مهاجر غیرقانونی از جمله از کشورهای ایران و افغانستان بود، در شمال این جزیره غرق شد و ۹ تن از مسافران آن کشته شدند.

۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۱۶
مملکت رو به کجا رسوندن که مردم با این بدبختی حاضرند از ایران بیرون برند تو پناهگاه بااون شرایط سخت منتظر پروندشون باشند (93354)
امین
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۲۲
باید تسهیلات بیشتری برای آوارگان ایرانی فراهم بشه (93358)
۱۳۹۲/۰۴/۳۰ ۰۱:۴۳
چشم...!!! (93517)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۲۳
با خوندن این گزارش بخدا گریم گرفت اخه چرا؟ (93359)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۳۵
واقعا شرم آوره این همه تمدن این همه تاریخ بعد باید مردم پناه ببرن به کشور 9 هزار نفری که تو یع عکس جا میشه! شرم به مسببان این وضعیت (93366)
محسن
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۴۸
این جزیره 21 کیلومتر مربع وسعت داره جزیره قشم خودمان 1500 کیلومتر مربع وسعت داره 2.5 برابر کشور بحرینه .لازم نیست معجزه کنیم تا جلوی مهاجرت را بگیریم .منطقه ازاده اما با قوانین سخت کشوری اداره میشه .کمی ساده تر بگیرن هجوم سرمایه را شاهدمیشیم .شاید پیشنهاد عجیبی باشه سفارت یا کنسولی امریکا را اجازه گشایش بدهند .تمام سرمایه ها سرازیر میشه تو جزیره .ترکیه امارات و....بخش بزرگی از درامدشان از راه توریست ایرانیه .بعد مدعی و طلب کارم میشن کمی امکانات کمی کوتاه امدن از لج بازی کشور خودش راه پیشرفت را پیدا میکنه (93374)
تالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۵۴
چرا کار باید به اینجا برسه؟؟؟ زمانی نه چندان دور پناهجویان برای رسیدن به خاک ایران دست به این مخاطرات جانی می زدند ولی حالا ؟؟؟؟ چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (93376)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۸:۰۳
:( چقدر حقیریم (93384)
۱۳۹۲/۰۴/۳۰ ۰۰:۰۴
حقیر نبودیم. شدیم... (93489)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۸:۱۳
شرایط به جایی رسیده که خیلی ها این فرایند پناهنده شدن را به راحتی میپذیرند. (93387)
سینا از شیراز
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۸:۱۷
این کشور نائورو مفت از دست احمدی نژاد در رفت. اگه اسمش را شنیده بود حتما مثل سیشل و کومور و هولولو و... میشد کشور دوست و برادرمون. (93389)
amir
Sweden
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۸:۳۹
دكتر جون ببين چيكار كردي كه مردم كشور اينجوري ميخوان از ايران برن خدا تماشا ميكنه (93395)
بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۹:۰۴
اخه چرا بايد كشور ما طوري باشه كه اينهمه ايراني واسه زندگي بهتر ايقد تحقير بشن؟ مگرتحقير توايران چقدره كه اونا تحقير خارجي را به جون ميخرن؟ واقعا چرا كسي اين مسايل مانند فرار ايراني ها از كشور را مدنظر قرار نميده ؟ چرا مسولين حكومتي اينقدر سنگدل شدن كه دل شون بحال أون نوزادي كه با بدترين شرايط از كشور خارج ميشه نميسوزه؟ چرا أينا دل ندارند؟ چرا به فكر رآه چاره براي اين معضل نيستند؟ چرا واقعا؟ چرا اينقدر شرايط بده تو كشور ما؟ مگر ما چه گناه كبيره اي مرتكب شديم كه حقمون رفاه و اسايش نيست؟ دوست دارم جواب تمام چراهايي كه دارم را كسايي بدن كه تا حرف از مذاكره با جامعه جهاني پيش مياد كفن پوشان به كف خيابون ميان! اونايي كه از همه لحاظ منافعشون رو باندهاي قدرت تامين ميكنه ولي دلم بحال أون كودك خردسال ايراني كه هفته پيش در نزديكي جزيره كريسمس غرق شد ميسوزه (93407)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۹:۴۸
عزت ایران تو این 8 سال از بین رفت (93423)
mohsen
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۰:۲۹
من نمیدونم آخر آدم از کشور خودش فرار میکنه برود آنجا این همه بدبختی و بیچارگی و خفت و خواری رو تحمل بکنه خب شما ها که تو کشور خودتون می موندید عزت و احترام بیشتری داشتید هرچند اینجا اوضاع خوب نیست اما آیا می ارزد که آدم به چنین بدبختی هایی دچار شود؟ (93434)
۱۳۹۲/۰۴/۳۰ ۰۶:۳۱
من هم یه جوونه بیست ساله هستم. به خدا ارزوم اینه که بتونم توی کشور دیگه برم و خودمو راحت کنم. به خدا خسته شدم (93552)
karim
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۱:۴۷
vagean be che gheymat (93452)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۲:۰۲
واقعا مسئولین مملکتمون باید از خجالت آب بشن!!! (93456)
بدمک
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۲:۳۱
چرا باید ایرانیان مهاجرت کنن؟؟؟؟
مگه کشور ما چی از کویت و بحرین و قطر کم دارن این 3 تا رو روی هم بذاری 3 استان ایرانم نمیشن -قابل توجه بعضی ها لطفا نامه ی امام علی به مالک اشتر در مورد مالیت را بخوانید-جامعه ی ما به کار و ارزونی نیاز دارد (93465)
بدمک حقیقی
۱۳۹۲/۰۴/۳۰ ۰۱:۰۰
یعنی چی؟؟
همه جور کپی و دقل دیده بودیم جز این جور!!
قابل توجه همه این فرد از اسم بدمک سو استفاده کرده یعنی اون بدمک بدمک حقیقی نیست.جعل اسم هست.

ای متقلب پست.
خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟ کم دارن رو برای ایران استفاده کردی و.... (93508)
بدمک
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۲:۳۲
مالیت و مالیات (93466)
مهتاب
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۲۳:۴۲
اواز دهل شنيدن از دور خوش است .

بوي كباب به دماغشون خورده بوده ، فكر اينجاش رو نكرده بودن.

البته نمي خوام قضاوتي بكنم ولي واقعا نمي فهمم ادم تو چه شرايطي بايد قرار بگيره كه همچين مخاطراتي بكنه (93483)
دارابی
۱۳۹۲/۰۴/۳۰ ۰۴:۴۲
آدم باید نفسش از جای گرم در بیاد تا در این شرایط قرار نگیره (93541)