به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۲ ساعت ۰۰:۲۷
کد مطلب : ۱۴۰۴۱۰
متحدین سابق به جان هم افتادند؛ صالح پیشنهاد مذاکره با عربستان داد

جنگ در صنعا؛ پیشروی نیروهای عبدالله صالح برای تصرف کامل پایتخت

علی عبدالله صالح
علی عبدالله صالح
گروه بین‌الملل: گزارشها از یمن‌ حاکیست با شروع درگیری بین انصارالله و حزب موتمر الشعبی به ریاست علی عبدالله صالح؛ صنعا شاهد جنگ خیابانی شده و طبق اعلام شبکه‌های خبری در درگیری‌های روزهای جمعه و  شنبه حداقل ۱۰۰ نفر از طرفین کشته شده‌اند. بسیاری از ساختمان‌های دولتی و پادگان‌های نظامی و همچنین فرودگاه و مرکز تلویزیون و مرکز خبرگزاری سبا که تحت کنترل حوثی‌ها بودند به کنترل هواداران صالح درآمده است.

عبدالله صالح؛ در سخنانی تلویزیونی؛ انصارالله را گروهی شرور و تروریست نامید و از مردم خواست علیه اقدامات حوثی‌ها قیام کنند. وی همچنین اعلام کرد یمن وارد مرحله جدید و مابعد حوثی‌ها شده و آماده مذاکره با عربستان است. در پاسخ؛ عبدالمالک حوثی رهبر انصارالله؛ صالح را عامل شروع جنگ صنعا معرفی کرد.
گفتنی اینکه؛ علی عبدالله صالح رییس‌جمهور سابق یمن که در پی بهار عربی در سال ۲۰۱۳ از قدرت ساقط شده بود بعد از یکسال با حوثی‌ها متحد شد و مجددا صنعا را در سال ۲۰۱۴ از کنترل دولت برآمده از جنبش موسوم به بهار عربی به ریاست هادی منصور خارج کرد که پس از آن هادی منصور با حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، دولت در تبعید خود در عدن را تشکیل داد. در این مدت صنعا و دیگر شهرهایی که در کنترل انصارالله و حزب عبدالله صالح بود مورد حملات متوالی هواپیماهای عربستان و امارات قرار داشت. اما به نظر می‌رسد تحولات امروز و شروع جنگ بین متحدین دیروز؛ که با استقبال عربستان مواجه شده به زودی تحولاتی عمیق در صحنه سیاسی و منطقه‌ای یمن ایجاد خواهد کرد. عبدالله صالح نفوذ بسیار زیادی در بین قبایل یمنی دارد و به نظر می‌رسد در صورت ادامه جنگ، با توجه به تجربه ۳۰ ساله ریاست جمهوری و همچنین ارتباطات تنگاتنگی که با قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی دارد دست بالا را در تحولات یمن ایفا خواهد نمود.

رئیس جمهور پیشین یمن امروز (شنبه) اعلام کرد در صورت لغو محاصره یمن و توقف حملات ائتلاف عربی آماده گشایش صفحه جدید در روابط با عربستان است.
 صالح، رئیس جمهور پیشین یمن در سخنان تلویزیونی گفت: از برادرانم در کشورهای همسایه و همپیمان می‌خواهم دشمنی علیه یمن را پایان داده و محاصره را لغو و فرودگاه‌های را بازگشایی کنند و ما هم متعهد می‌شویم صفحه جدیدی در روابط گشوده و تعامل مثبتی داشته باشیم. هرچه در یمن اتفاق افتاد کافی است.
وی تاکید کرد: ما به برادرانمان و همسایگان یمن تعهد می‌دهیم پس از آتش‌بس و گشایش فرودگاه‌ها و لغو محاصره مذاکرات مستقیم را با نمایندگان دولت "قانونی" آغاز کنیم.
صالح در ادامه با ادعای این که نیروهای حوثی به اماکن مذهبی و منازل مسکونی در صنعا یورش برده‌اند، گفت: کمیته‌هایی سیاسی و قبیله‌ای برای حل مشکلات وارد شدند اما نیروهای انصارالله "به برهم زدن آرامش" ادامه دادند.
رئیس جمهور پیشین یمن ضمن درخواست برای آتش‌بس در یمن مدعی شد، حوثی‌ها و نیروهای عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی یمن) "شبه نظامیانی غیرقانونی" هستند و بحران تنها با گفتگو میان خود مردم یمن حل می‌شود.
وی خواهان تظاهرات مردم یمن علیه انصارالله و گشایش صفحه‌ای جدید در روابط با کشورهای همسایه شد.
حزب کنگره مردمی یمن، حزب وابسته به صالح نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این حزب در تحولات اخیر نیروهای وابسته به انصارالله را مسئول کامل آغاز درگیری‌ها در پی "حرکت‌های تهاجمی و ماجراجویی‌های بی‌فایده" می‌داند و از بزرگان قبایل یمنی می‌خواهد با آنها مقابله کنند.
این حزب در ادامه شورای عالی سیاسی یمن را "مسئول مستقیم تمامی این تحولات در پی مسامحه آشکار در برابر این نیروها و عدم مقابله با آنها" دانست.
حزب کنگره مردمی یمن در ادامه همه مردم یمن را به دفاع از خود، کشور، انقلاب و وحدتشان که امروز با خطرناک‌ترین توطئه دشمنان مواجه است و این "توطئه" که به دست نیروهای انصارالله اجرا می‌شود، دعوت کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است، زمان آن رسیده که همه در یک صف برای مقابله با تلاش‌ها برای ایجاد یک جنگ داخلی ویرانگر بایستیم، جنگی که امروز در صنعا آغاز شده و امکان گسترش آن در سراسر کشور وجود دارد.
در بیانیه مذکور یکی از مسئولان کنگره مردمی سراسری یمن از نیروهای وابسته به خود خواست هیچ یک از دستورات رهبران نیروهای وابسته به انصارالله و یا ناظران آنها را اجرا نکنند.
در پی وقوع درگیری‌ها میان نیروهای وابسته به جنبش انصارالله و نیروهای حامی صالح، نیروهای صالح کنترل بانک مرکزی، وزارت دارایی، ساختمان رادیو و تلویزیون، دفتر ریاست جمهوری، وزارت دفاع و دستگاه امنیت ملی را در دست گرفتند. همچنین اخباری از تسلط نیروهای حامی صالح بر دانشکده و آکادمی پلیس و سفارتخانه‌های عربستان، سودان و امارات در صنعاء منتشر شده که از سوی انصارالله رد شده است.
از سوی دیگر ائتلاف متجاوز عربی با سوء استفاده از فرصت اعلام کرد به اقدامات حامیان صالح علیه انصارالله در صنعا اطمینان دارد و تحولات صنعا را پیگیر می‌کند
سخنگوی انصارالله یمن در پی حوادث اخیر در صنعا و اعلام آمادگی عبدالله صالح برای مذاکره با سعودی‌ها، تاکید کرد که صالح دستورات عربستان و امارات را اجرا می‌کند و حوثی‌ها با او مقابله خواهند کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش مردمی انصارالله یمن در واکنش به اظهارات امروز علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن گفت: موضعگیری صالح در واقع یک کودتا و بیانگر نیرنگ صالح در طول سه سال گذشته بود. صالح دستورات را از عربستان و امارات دریافت می‌کند و ما با او مقابله خواهیم کرد.
عبدالسلام تاکید کرد: آنچه رسانه‌های وابسته به دشمن درباره کنترل نیروهای وابسته به صالح بر صنعاء منتشر می‌کنند، هرگز صحت نداشته و به وضوح موضع‌گیری آنها در حمایت از اقدامات شبه نظامیان وابسته به کشورهای متخاصم را نشان می‌دهد.
از روز جمعه درگیری‌های شدیدی میان نیروهای انصارالله و طرفداران صالح در صنعا آغاز شده است. منابع یمنی می‌گویند که نیروهای وفادار به صالح بخش‌ عمده پایتخت را به تصرف خود درآورده‌اند و صالح نیز در یک سخنرانی تلویزیونی علاوه بر اعلام آمادگی برای مذاکره با عربستان از مردم یمن خواست علیه حوثی‌ها به پاخیزند.