به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۹ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۱۴۰۶۷۵

نوبلیست‌ها جوایز خود را دریافت می‌کنند

گروه علمی: همانطور که قرار بود، جوایز برندگان نوبل 2017 در رشته‌های پزشکی، فیزیک، شیمی و ادبیات امروز طی مراسمی اهدا خواهد شد.
نوبلیست‌ها جوایز خود را دریافت می‌کنند
به گزارش ایسنا، برندگان نوبل 2017 که حدود 2 ماه پیش معرفی شدند، امروز جوایز خود را دریافت خواهند کرد.
جایزه نوبل پزشکی امسال به طور مشترک به سه آمریکایی تعلق گرفت.این جایزه 825 هزار پوندی بین سه دانشمند آمریکایی به نام "جفری سی‌هال"، "مایکل روزباش" و "مایکل یانگ" به دلیل کار بر روی ساعت داخلی بدن موجودات زنده تعلق گرفت.پژوهش این سه دانشمند آمریکایی درباره این موضوع بوده که چگونه گیاهان، حیوانات و انسان‌ها ریتم بیولوژیکی خود را به گونه‌ای سازگار می‌کنند تا با انقلاب‌های زمین هماهنگ شوند.

این گروه یک ژن در مگس میوه را شناسایی کردند که ریتم روزانه این موجودات را کنترل می‌کند.این ژن یک پروتئین را در درون سلول رمزگذاری کرده که در طول روز تجزیه می‌شود.هنگامی که بین این ساعت داخلی و محیط اطراف اختلاف و ناهماهنگی وجود داشته باشد، سلامت موجود زنده تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.در انسان‌ها این ناهماهنگی زمانی پدید می‌آید که "پرواز زدگی" (jet lag) را تجربه می‌کنند.جایزه نوبل شیمی2017 به طور مشترک به "ژاک دوبشه"، "یواخیم فرانک" و "ریچارد هندرسون" اعطا شد.این سه دانشمند نوبل شیمی امسال را به دلیل تلاش‌های خود در زمینه "الکترون کریومیکروسکوپی برای شناخت ساختار بیومولکول‌ها در محلول با رزولوشن بالا "دریافت کردند.

این روش تصویربرداری از بیومولکولها را ساده سازی کرده و بهبود می‌بخشد.ژاک دوبشه بیوفیزیکدان سوئیسی 75 ساله از دانشگاه لوزان، یواخیم فرانک بیوفیزیکدان آلمانی 77 ساله از دانشگاه کلمبیا در نیویورک و ریچارد هندرسون، زیست‌شناس مولکولی و بیوفیزیکدان اسکاتلندی 72 ساله که بیشتر به طور مستقل فعالیت می‌کند، برندگان نوبل شیمی 2017 هستند.جایزه نوبل فیزیک 2017 به طور مشترک به "راینر ویس"، "بری سی بریش" و "کیپ اس تورن" اعطا شد.این سه دانشمند نوبل فیزیک امسال را به دلیل تلاش‌های خود در زمینه آشکارساز "لایگو"(LIGO) و مشاهده امواج گرانشی دریافت کردند.در فیزیک، موج گرانشی موجی است که توسط میدان گرانشی تولید می‌شود. وجود این نوع از امواج توسط آلبرت اینشتین در سال 1916 از طریق نظریه نسبیت عام به طور نظری پیش‌بینی شد و صدسال بعد، در سال 2015 و 2016 به کمک تاسیسات لایگو به طور تجربی مشاهده گردید.

این امواج برای اولین بار در سپتامبر سال 2015 توسط سیستم‌های رصدخانه امواج گرانشی مشاهده شد.
موج گرانشی به طور نظری انرژی تابش گرانشی را منتقل می‌کند. منابع موج‌های گرانشی قابل آشکارسازی شامل سیستم‌های ستاره دوتایی است که یکی از اعضای آن کوتوله سفید، ستاره نوترونی یا سیاه‌چاله باشد.
مشاهده چنین امواج گرانشی، پیش بینی قرن بیستم آلبرت انیشتین را به نمایش گذاشت و راهی جدید را برای اکتشافات فضایی باز کرد و امروز، سه نفر از افرادی که در رسیدن به این کشف مهم نقش رهبر و پیشرو را داشتند، جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند.نیمی از جایزه 1.1 میلیون دلاری نوبل فیزیک امسال به "راینر ویس" و نیم دیگر به طور مشترک به "بری سی بریش" و "کیپ استورن" تعلق می‌گیرد.معرفی نام این سه دانشمند آمریکایی در شرایطی بود که پیش بینی‌ها از معرفی نام افراد دیگری برای این جایزه معتبر علمی حکایت داشت.
این افراد جوایز خود را امروز طی مراسمی از دست پادشاه سوئد دریافت می‌کنند.
برچسب ها: جایزه نوبل نوبل