به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۲ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۱۴۰۸۰۰

بی‌کیفیت‌ترین خودروهای داخلی

گروه اقتصادی: خودروهای سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، تیبا، تیبا هاچ‌بک، ساینا (محصولات سایپا)، پژو ۴۰۵ خراسان (ایران خودرو خراسان) و لیفان ایکس‌۶۰ (کرمان موتور) همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌شوند.
بی‌کیفیت‌ترین خودروهای داخلی
بررسی گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای تولیدی در آبان ماه امسال نشان می‌دهد که خودروسازان همچنان به تولید خودروهای بی‌کیفیت خود ادامه می‌دهند. این خودروها شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، تیبا، تیبا هاچ‌بک، ساینا، پژو ۴۰۵ خراسان و لیفان ایکس‌۶۰ هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره کسب می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.
 
حدود ۱۰ مدل از خودروهای داخلی در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند بنابراین تولید آنها باید متوقف شود. در آن زمان سلسله گزارش‌هایی در تحلیل وضعیت کیفیت خودروهای داخلی منتشر شده و در گفت‌وگو با کارشناسان به نقد کیفیت این محصولات پرداخته شد. موضوع محوری مطرح شده در این سلسله گزارش‌ها این بود که تولید خودروهای بی‌کیفیت (تک ستاره) باید متوقف شود.

انتشار این گزارش‌ها و مطرح کردن مطالبه مصرف‌کنندگان و کارشناسان از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و شرکت‌های خودروسازی سرانجام حدود سه ماه پیش به نتیجه رسیده و مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد که براساس تصمیم جدید وزارت صمت؛ تا انتهای سال جاری تولید خودروهای تک ستاره متوقف خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان اولتیماتوم داده که تنها تا پایان امسال وقت دارند کیفیت محصولات بی‌کیفیت خود را به سطح کیفی حداقل دو ستاره ارتقاء دهند در غیر این صورت باید از ابتدای سال آینده (۱۳۹۷) تولید این خودروها را متوقف کنند.