به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۲ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۱۴۰۸۰۸

سپاه: برای بازسازی سوریه آمادگی داریم

گروه اقتصادی: فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گفت: چنانچه تدبیر دولت باشد، قرارگاه خاتم به عنوان یک مجموعه پیشگام در بازسازی سوریه مشارکت خواهد کرد و ما آمادگی این کار را داریم.
به گزارش تسنیم، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه صبح امروز در نشست خبری به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد تشکیل این قرارگاه طی سخنانی اظهار داشت: سپاه در زمان جنگ نقش بی‌بدیلی در مهندسی رزمی داشت و بعد از آن نیز باید از این پتانسیل در امر بازسازی کشور چه در بعد نیروی انسانی و چه در بعد تجهیزاتی استفاده می‌شد. وی افزود: بر همین مبنا در آن زمان فرمانده کل سپاه تصمیم به تشکیل این قرارگاه گرفت که با اذن فرمانده معظم کل قوا و بر اساس اصل 147 قانون اساسی این قرارگاه تاسیس شد.
 
سردار عبداللهی دوران حیات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را به 4 دوره مختلف تقسیم و خاطر نشان کرد: مرحله اول حیات این قرارگاه ورود به بحث بازسازی کشور پس از جنگ تحمیلی بود، در مرحله دوم قرارگاه خاتم با توسعه مسئولیت‌پذیری و تجربه‌اندوزی به پروژه‌های بزرگ سازندگی در کشور ورود پیدا کرد و در مرحله سوم با انحصارشکنی توانست ابرپروژه‌هایی که تا پیش از آن توسط خارجی‌ها در کشور انجام می‌شد را به دست گیرد. در مرحله چهارم نیز این قرارداد با ورود به پروژه‌های پیچیده‌ای مانند ساخت پالایشگاه به یک مجموعه الگوآفرین تبدیل شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در ادامه با اشاره به عرصه‌های کاری این قرارگاه گفت: حضور در عرصه نفت و گاز به منظور جلوگیری از صادرات نفت خام و واردات بنزین که بارها مورد تاکید رهبر انقلاب هم بوده است و همچنین ساخت پالایشگاه‌های گازی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه گازی جهان است اقدامات بسیار بزرگی توسط این قرارگاه انجام شد.
وی ادامه داد: با افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس این پالایشگاه ظرفیت تولید روزانه 21 میلیون لیتر فرآورده را دارد که از این میزان 12 میلیون لیتر آن بنزین است و از زمان افتتاح تاکنون این پالایشگاه 3.5 میلیارد لیتر فرآورده تولید کرده که 1.5 میلیارد لیتر آن بنزین با استاندارد یورو 4 بوده است.

سردار عبداللهی پروژه احداث خط آهن چابهار به زاهدان را یکی از مهمترین پروژه‌های در دست اقدام قرارگاه خاتم‌الانبیاء دانست و گفت: این پروژه به طول 700 کیلومتر زنجیره تکمیلی بندر شهید بهشتی چابهار است همچنین در حوزه ریلی یکی دیگر از پروژه‌های مهم این قرارگاه احداث خط آهن سریع‌السیر اصفهان - قم - تهران است که در این مسیر قطار با سرعت 300 کیلومتر توان تردد دارد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه گفت: قرارگاه توانسته است در بحث خطوط انتقال نفت، گاز و آب نزدیک به 6600 کیلومتر از این خطوط انتقال را بسازد و ما امروز 825 کیلومتر تونل در دست احداث داریم که بخشی از آنها مربوط به راه‌های کشور، مترو و تونل انتقال آب است که کار ساخت بعضی از آنها به اتمام رسیده و برخی دیگر نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حوزه ساخت مترو گفت: در این حوزه موفق شده‌ایم کار ساخت 125 کیلومتر تونل مترو را در دست بگیریم که برخی از آنها افتتاح شده و برخی دیگر مثل پروژه خط 7 مترو تهران در دست اقدام است. همچنین در حوزه ساخت ابنیه خاص پروژه ساخت صحن حضرت زهرا (س) در نجف و توسعه حرم حضرت امام حسین (ع) در کربلای معلی و ساخت 19 هزار تخت بیمارستانی در داخل کشور از جمله پروژه‌های در دست اقدام قرارگاه خاتم‌الانبیاء است.
سردار عبداللهی با بیان اینکه امروزه یکی از موارد مورد تاکید رهبر انقلاب روی آوردن و استفاده از صنایع معدنی است، تاکید کرد: در این زمینه نیز قرارگاه خاتم‌الانبیاء اقدامات موثری انجام داده که از آن جمله ساخت دو کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و 600 هزار تن در سال است که کارخانه آهن اسنفجی میانه امسال به بهره‌برداری رسید و کارخانه دوم هم حدود 90 درصد پیشرفت پروژه داشته است. همچنین پروژه تولید مس کنسانتره در تبریز توانست ظرف مدت یک سال پولی که برای این پروژه سرمایه‌گذاری شده بود را مستهلک کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه در ادامه با بیان اینکه ما در آینده احداث حدود 90 کیلومتر اسکله و بندر را در دستور کار داریم عنوان کرد: تاکنون 10 نیروگاه برق توسط قرارگاه ساخته شده و در حوزه فناوری اطلاعات و پوشش سیگنالهای تلویزیونی و رادیویی نیز 23 هزار کیلومتر خط فیبر نوری و احداث 320 ایستگاه برای پوشش 45 درصد از پوشش کشور توسط این قرارگاه صورت گرفت. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه سرمایه اصلی هر سازمان و کشوری نیروی انسانی آن است اظهار داشت: امروز حدود 200 هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم در مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء مشغول به کار هستند که بسیاری از آنها مهندسین باتجربه و کارآزموده‌اند. سردار عبداللهی در واکنش به برخی اظهارنظرها در خصوص چرایی حضور سپاه در عرصه سازندگی کشور گفت: اینگونه اظهارنظرها یک اشتباه استراتژیک است و سایر کشورهای دنیا پس از جنگ از توان نیروهای مسلح برای بازسازی و سازندگی آن کشورها استفاده شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی این قرارگاه در حادثه زلزله کرمانشاه خاطر نشان کرد: با توجه به اجرای پروژه‌های مرزی و حضور بیش از 10 هزار نفر از نیروها و 5 هزار دستگاه ماشین‌آلات مهندسی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در نزدیکی مناطق زلزله‌زده از همان دقایق اول وقوع زلزله در کنار مردم این مناطق حضور داشتیم و به واحدهای اجرایی‌مان در آن مناطق آماده باش دادیم. با توجه به اینکه روستاهای این منطقه حدود 70 تا صددرصد آسیب دیده بودند برای اسکان موقت مردم باید فکری می‌شد که ما در توافقی که با بنیاد مسکن داشتیم این امر را برعهده گرفتیم و در طول 18 روز پس از امضای این توافق 6400 فنداسیون را آماده کرده و 5900 سازه فلزی را در این مناطق نصب و 2700 کانکس نیز در این مناطق مستقر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما برای ساخت کانکس‌های مورد نیاز در این مناطق کارگاه‌های بزرگی را در مناطق زلزله‌زده احداث کردیم که اگر آنها نبودند فقط 6 ماه طول می‌کشید تا این کانکس‌ها را به این مناطق انتقال دهیم. ما گفته‌ایم که ظرف مدت 45 روز اگر مانعی پیش نیاید می‌توانیم کار اسکان موقت را به سرانجام برسانیم. سردار عبداللهی در پاسخ به سوالی مبنی بر اختصاص مبلغ 10 هزار میلیارد تومان بودجه به قرارگاه خاتم‌الانبیاء در لایحه بودجه سال 97 گفت: مبلغ تعیین شده در لایحه بودجه به معنای سقف گردش مالی ما در خزانه است و این به معنای اختصاص بودجه ای به این میزان به قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیست ضمن آنکه در بحث معافیت مالیاتی قرارگاه خاتم‌الانبیاء تاکنون ما چنین چیزی را نشنیده‌ایم و باید بگوییم که قرارگاه یکی از بهترین مودیان مالیاتی طی 2 سال گذشته بوده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه درباره آمادگی این قرارگاه برای شرکت در بازسازی کشور سوریه گفت: چنانچه تدبیر دولت بر این امر قرار بگیرد،‌ قرارگاه خاتم به عنوان یک مجموعه پیشگام برای بازسازی در سوریه آمادگی این کار را دارد.
وی با بیان اینکه ما در بحث کشاورزی قصد کمک به دولت و مردم را داریم و هدف ما درآمدزایی نیست، تصریح کرد: ما بر اساس بخشی از وظیفه‌مان در مناطق محروم پروژه‌هایی را در حمایت از کشاورزان انجام می‌دهیم البته قبلا قراردادی بین سپاه و وزارت جهاد برای احداث کمربند سبز بود که این پروژه در شمال غرب کشور انجام شده است. سردار عبداللهی با بیان اینکه امروز بزرگترین و پیشرفته‌ترین دکل‌های حفاری دریایی در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیاء است عنوان کرد: امروز این دکل‌ها قادرند تا 25 کیلومتر زیر آب حفاری انجام دهند همچنین ما حدود 18 دستگاه TDM برای حفر تونل در اختیار داریم که متناسب با پروژه‌ها از آنها استفاده می‌کنیم. استفاده از تجهیزات در قرارگاه خاتم به صورت ترکیبی از تجهیزات داخلی و خارجی است که اگر توجه بیشتری به ساخت تجهیزات داخلی شود می‌توانیم بسیاری از این تجهیزات را در داخل فراهم کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه با بیان اینکه در بحث توسعه پروژه‌های نفت و گاز مسائل حفاری را خودمان می‌توانیم انجام دهیم، اظهار داشت: در بحث تقویت فشار هم علیرغم آنکه دانش پیشرفته‌ای است ولی معتقدیم این کار را هم خودمان می‌توانیم انجام دهیم. همانطور که کل چاه‌های پروژه پارس جنوبی را خودمان در دست اجرا داشتیم. وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای دریایی کشتی‌سازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: امروز شرکت صدرا یکی از بهترین شرکت‌ها در این زمینه است و در بوشهر این آمادگی را دارد که کشتی‌هایی با ظرفیت 100 هزار تن را بسازد و توان ساخت کشتی‌های 7 الی 8 هزار تن را نیز در دریای خزر دارد. امروز 10 سکوی عظیم دریایی توسط شرکت صدرا در حال ساخت است که اولین آنها به زودی به منطقه جنوب انتقال داده می‌شود.

سردار عبداللهی ادامه داد: بندر چابهار یکی از بندرهای مهم و استراتژیک برای کشور است که فاز نخست آن چند وقت پیش توسط رئیس جمهور افتتاح شد. ظرفیت این بندر در فاز نخست 8.5 میلیون تن است که در صورت تکمیل تمام فازها قابل توسعه به 80 میلیون تن خواهد بود. امروز این بندر ظرفیت پذیرش کشتی‌هایی با آبخور 16 متر را دارد و ما دستگاه‌هایی در اختیار داریم که می‌توانند با ایجاد کانال‌هایی ظرفیت پذیرش کشتی‌هایی با آبخور بالاتر را نیز به این بندر بدهند. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه خاطر نشان کرد: در ادامه این زنجیره با تکمیل خط آهن چابهار به زاهدان می‌توانیم خط ترانزیتی جنوب شرق کشور را تکمیل کنیم که البته این پروژه امروز مشکلات مالی دارد و مسئولان باید در این زمینه کمک کنند تا این جای کار هم 25 درصد هزینه این پروژه را خودمان تامین کرده‌ایم.

وی درباره مطالبات قرارگاه خاتم‌الانبیاء از دولت گفت: ما امروز حدود 30 میلیارد تومان از دولت طلب داریم که اگر این عدد را به ارز تبدیل کنیم حدود 10 میلیارد دلار می‌شود. وقتی بحث سرمایه‌گذاری در کشور مطرح می‌شود ما می‌گوییم در یک مجموعه مانند قرارگاه خاتم 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور صورت گرفته که البته این سرمایه‌گذاری بدون سود بوده و امیدواریم دوستان دولت بیشتر به ظرفیت‌های درون کشور توجه کنند. سردار عبداللهی ادامه داد: خارجی‌ها قصد دارند با تحریم و در تنگنا قرار دادن کشور راهی برای غلبه بر ما پیدا کنند اما ملت ما 38 سال است که مقاومت کرده و آنچه می‌تواند در مقابل تحریم ها مقابله کند توجه به ظرفیت‌های داخل کشور است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه افزود: پالایشگاه‌هایی که خارجی‌ها آنها را نیمه‌کاره رها کردند توسط متخصصان داخلی ساخته شد. برای مثال در پالایشگاه ستاره خلیج فارس که دارای 3 فاز است ظرفیتی معادل 160 هزار بشکه تولید فرآورده دارد که فاز اول آن تکمیل شده است. مسئولان کشور به این نکته توجه کنند که کل کار باقیمانده در این پالایشگاه 6 درصد است که اگر تاکنون بودجه آن تامین شده بود 360 میلیون لیتر فرآورده تولید می‌شد و ما با قدرت ایستاده‌ایم که این پروژه تکمیل شود و معتقدیم ظرفیت یک سال آینده این کار به اتمام می‌رسد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاکنون 13 هزار پروژه محرومیت‌زدایی در کشور انجام داده‌ایم گفت: در حال حاضر با حدود 5 هزار پیمانکار ارتباط داریم ضمن آنکه با دانشگاه‌ها و دانشجویان نخبه نیز ارتباط تنگاتنگی برقرار کرده‌ایم.

سردار عبداللهی با اشاره به کارهای مهم قرارگاه خاتم‌الانبیاء در خصوص روان‌ آبهای مرزی گفت: این پروژه یکی از حیاتی‌ترین پروژه‌ها برای کشور بود که با اجرای کامل آن به طول 1460 کیلومتر از هدررفت 10 میلیارد متر مکعب آب جلوگیری می‌شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه ادامه داد: با این پروژه 10 کارخانه لوله‌سازی در کشور مشغول به کار شدند که حتی با کار در 3 شیفت هم نمی‌توانند پاسخگوی نیاز ما باشند و این نشاندهنده آن است که اگر چنانچه تدبیر شود بستر کار در کشور وجود دارد. وی در پایان با اشاره به لزوم توجه به کاهش تصادفات جاده‌ای گفت: احداث کمربند جنوب تهران که در سال 95 آن را شروع کردیم، قطعه اول آن به طول 40 کیلومتر آغاز شده و 3 قطعه دیگر آن در دست اجراست ضمن آنکه ما در حال احداث کریدور شمال غرب به غرب و جنوب کشور به طول 716 کیلومتر هستیم که 25 درصد از اعتبارات آن را نیز خودمان تامین کرده‌ایم.