به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۲ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۱۴۰۸۰۹

برخود تحقیرآمیز نظامی روس با اسد

برخود تحقیرآمیز نظامی روس با اسد
گروه بین‌الملل: نحوه برخود تحقیرآمیز یک نظامی روس در پایگاه الحمیمیم سوریه با بشار اسد در شبكه‌های اجتماعی ممالك عربی بازتاب فراوانی داشته است و بسیاری از كاربران با انتقاد از حكومت سوریه، حاكمان این كشور را به گماشته‌های روسی تشبیه كرده‌اند كه كمترین تسلطی بر امور كشور خود نداشته و فقط از فرامین روس‌ها تبعیت می‌كنند. گفتنی اینكه، در جریان سفر چند ساعته ولادیمیر پوتین به پایگاه نظامی هوایی روس‌ها در پایگاه الحمیمیم در استان لاذقیه و به هنگامی كه وی در حال سان دیدن مقابل نیروهای ویژه ارتش این كشور در سوریه بود، یكی از نظامیان روس با کشیدن دست اسد مانع از همگام شدن او با پوتین می‌شود و اسد نیز در جای خود ایستاد!
نیروهای نظامی روسیه حداقل ۴۹ سال در سوریه می‌مانند
رئیس جمهور روسیه لایحه گسترش پایگاه‌های نظامی این کشور را در سوریه به دوما فرستاد. براساس این لایحه پایگاه نیروی دریایی روسیه در طرطوس به مدت ۴۹ سال باقی خواند ماند و در صورت توافق دو کشور به طور خودکار برای ۲۵ سال آینده آن نیز تمدید خواهد شد. براساس این طرح تمامی نیروهای نظامی، اموال و تجهیزات نظامی روسیه در این پایگاه از مصونیت کامل مدنی و اداری جمهوری عربی سوریه برخوردار هستند و دولت سوریه حق احضار افراد و تفتیش اموال روسیه را نخواهد داشت.
همچنین حق دولت روسیه برای ارسال پرسنل مورد نیاز خود به این پایگاه نظامی در سوریه محفوظ می‌ماند. پس از خروج نیروهای روسی از خاک سوریه به دستور ولادیمیر پوتین، دو پایگاه نظامی طرطوس و حمیمیم همچنان در اختیار روسیه باقی خواهند ماند.

موضع‌گیری روسیه نسبت به بازگشت فاروق الشرع به صحنه سیاسی سوریه
از سوی دیگر، در اولین واکنش رسمی به اخبار منتشر شده درباره بازگشت فاروق الشرع، معاون سابق بشار اسد به صحنه سیاسی، روسیه اعلام کرد که هنوز توافقی درباره اینکه وی ریاست نشست سوچی را برعهده داشته باشد، حاصل نشده است. به گزارش روسیا الیوم، الکساندر لاورنتیف، رئیس هیئت روسیه در مذاکرات آستانه ۶ اخبار منتشر شده درباره اینکه فاروق الشرع ریاست نشست سوچی را برعهده خواهد داشت، تکذیب کرد. وی گفت: تمامی معیارهای نشست سوچی همچنان در دست بررسی است و هنوز ریاست این نشست مشخص نشده است. اخیرا نام الشرع که از چند سال پیش از صحنه سیاسی کنار رفته از سوی مخالفان برای حضور در نشست سوچی مطرح شده بود. مخالفان مدعی شده بودند که روسیه توافق کرده فاروق الشرع ریاست مرحله انتقالی در سوریه را برعهده داشته باشد.

دیدار دیمیستورا با دولت و مخالفان سوری در ژنو
فرستاده سازمان ملل به سوریه با هیئت‌های نظام و مخالفان به صورت جداگانه در ژنو دیدار کرد و این درحالی است که مخالفان خواهان برگزاری مذاکرات جدی مستقیم با هیئت دمشق هستند. مخالفان سوریه اعلام کردند که آنچه از مذاکرات ژنو۸ باقی مانده فرصت جدی برای ورود به مذاکرات مستقیم با نظام است. مخالفان درحالی این موضع را اتخاذ کرده‌اند که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه به آن‌ها ابلاغ کرده بود که هیئت دمشق با مذاکرات مستقیم مخالف است. از سوی دیگر دی‌میستورا پیشنهاد داده که پرونده قانون اساسی و انتخابات سوریه را به کنفرانس سوچی واگذار کنند اما فراس الخالدی، عضو هیئت مخالفان تأکید کرد که مخالفان ارتباطی با بررسی مسئله کنفرانس سوچی ندارند.

وی گفت که مخالفان سوریه هرگز در نشست سوچی شرکت نخواهند کرد مگر اینکه این نشست به تحقق انتقال سیاسی و توقف نقض‌های صورت گرفته از سوی نظام و تضمین بازگشت آوارگان بینجامد. مخالفان سوریه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که هدفشان رسیدن به تغییر ریشه‌ای فراگیر و عمیق در سوریه است و با هرگونه پیش‌شرطی از سوی نظام مخالفند. در این بیانیه بر لزوم پایان فاجعه انسانی در سوریه از طریق اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت بدون پیش شرط تأکید شده است. دور اول ژنو۸، ۲۸ نوامبر آغاز شد و چهار روز ادامه داشت اما بعد از خروج هیئت نظام از ژنو برای چند روز متوقف شد و هفته گذشته مجددا ازسرگرفته شد.

با وجود پافشاری مخالفان و آمریکا بر لزوم برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه اما الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه روسیه به سوریه تأکید کرد که باید به اسد فرصت شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه داده شود چراکه مانعی در این زمینه وجود ندارد.
مذاکرات ژنو روز سه‌شنبه ادامه داشت و دی‌میستورا با هیئت دمشق و مخالفان دیدار کرد. یحیی العریضی، سخنگوی هیئت مخالفان تأکید کرد که هیئت دمشق به دی‌میستورا گفته که در مذاکرات مستقیم شرکت نمی‌کند همین مسئله روند مذاکرات را سخت می‌کند. دی‌میستورا با هیئت دمشق با ریاست بشار الجعفری دیدار کرده اما جزئیات این دیدار فاش نشده است. منابع می‌گویند دی‌میستورا در حل معضل مذاکرات مستقیم موفق نشده است.

قرار است دور کنونی مذاکرات ژنو اواخر هفته جاری به پایان برسد. هیئت عالی مذاکره کنندگان مخالف خواهان نشست رو در رو و آغاز مذاکرات درباره انتقال سیاسی هستند. یک منبع نزدیک به مذاکرات سوریه در ژنو اعلام کرد که دی‌میستورا روز جمعه گزارشی را درباره نتایج مذاکرات به شورای امنیت ارائه خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات اصلی میان دو طرف قبل از ۱۵ دسامبر درباره سند ۱۲ بندی دی‌میستورا برگزار شود. در همین حال یکی از نمایندگان مخالفان سوریه محتوای اظهارات دی‌میستورا را که به مخالفان ابلاغ کرده تغییر نظام در سوریه تنها از طریق قانون اساسی و انتخابات خواهد بود و شکست روند ژنو به معنای تبدیل آن به نشست سوچی است، تکذیب کرد. اما این منبع اعلام کرد که اظهاراتی که به دی‌میستورا نسبت داده شده دقیق نیست.

با این حال یک مخالف سوری برجسته به النشره گفت که اوضاع مخالفان این روزها خوب نیست به ویژه اینکه طرف روسی کاملا بر تمامی ابعاد بحران سوریه سیطره دارد درحالی که آمریکا تنها بر نیروهای سوریه دموکراتیک تکیه کرده است. وی گفت که برخی از کشورهای اروپایی به مخالفان نصیحت کرده‌اند که به مسکو نزدیک شوند چراکه تنها کشوری است که قادر به حل بحران سوریه است. وی افزود: از چند ماه پیش و به ویژه بعد از عملیاتی که در داخل کشورهای اتحادیه اروپا رخ داد تنها درباره مبارزه با تروریسم با ما صحبت می‌کنند. بله اکنون مخالفان دیگر هیچ گونه حمایت بین المللی ندارند که بتوانند روی آن حساب باز کنند.

این مخالف سوری گفت:‌ تهدید درباره نشست سوچی از جمله فشارهایی است که مخالفان در معرض آن قرار گرفته‌اند. نگه داشتن روند ژنو بسیار بهتر از رفتن به یک روند دیگر است که در آن مسکو امرو نهی کند. اگر امروز از ژنو خارج شویم و بعد از همه اتفاقاتی که افتاده به مردم سوریه بگوییم سرنوشت بشار اسد قابل مذاکره نیست چگونه می‌توانیم با مردم روبرو شویم؟ این مخالف گفت که برخی از طرف‌های بین المللی و منطقه‌ای به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مخالفان ابلاغ کرده‌اند که "بازی تمام شده است" و بهتر است در برخورد با تحولات واقع‌بین‌تر باشند. وی در نهایت گفت که مخالفان به دلیل بی توجهی برخی گروه‌های منطقه‌ای و بین المللی که حامی‌شان بودند، سقوط کردند.