به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۰:۱۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۵ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۱۴۱۲۵۹
کریسمس ایرانی!

حواشی جشن کریسمس در ایران

روزنامه بهار: طبق تقویم مذهبی ارامنه ایران سالروز تولد عیسی مسیح در روز ۶ ژانویه جشن گرفته مي‌شود اما همزمان با برگزاری روز کریسمس در ۲۵ دسامبر، برخی فروشگاه‌ها در تهران از چند روز پیش از این تاریخ به فروش کاج و برخی نمادها و مجسمه‌ها اقدام مي‌کنند. خیابان میرزای شیرازی به علت نزدیکی به یکی از معروف ترین کلیساها حال و هوای کریسمس را به خود گرفته است. داخل مغازه‌های این راسته به خصوص صنف خرازی در این ایام پر است از تزئینات رنگی کریسمس و لوازم جشن‌های میلاد مسیح و کنار پیاده‌روهایش نیز درخت‌های کاج مصنوعی را برای فروش در کنار یکدیگر چیده اند.
در سال‌های اخیر، علاقه شهروندان به کاج کریسمس گاه از خیابان ویلای تهران که به طور سنتی محل نمایش و فروش کاج‌های کریسمس و بابانوئل‌هاست فراتر رفته و به خیابان وصال و خیابان نیلوفر و سهروردی نیز مي‌رسد. علاقه به کریسمس گاه حتی به شهرهای دورتر از پایتخت هم رسیده، نگاهی به شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام کافی است تا ببینید درخت‌هاي کاج کریسمس در مغازه‌ها و گاه حتی خانه‌ها تزیین می‌شود. فروشندگان این وسایل تزئینی معتقدند همه این موضوعات برای کمی شادی بیشتر و البته انتشار عکس‌هاي مربوط به آن در اینستاگرام است. یکی از این فروشندگان مي‌گوید: «تزئین درخت و جشن کریسمس برای کمی شادی و خوشحالی بیش تر است. همه مردم از این وسایل قشنگ و رنگی خوششان می‌آید و این مربوط به کوچک و بزرگ نیست. همه هم با خنده خرید می‌کنند. بابا نوئل را بچه‌ها بیش‌تردوست دارند که از بیست تا چهارصد تومان است. انواع و اقسام مختلفی نیز دارد، برخی از آن‌ها موزیکال هستند و می‌رقصند، آواز می‌خوانند و چراغشان روشن می‌شود... یکی از دلایل اشتیاق مردم به دلیل اینستاگرام است. مردم دوست دارند عکس بگیرند و در اینستاگرام و فضای مجازی به انتشار بگذارند.»
فروشنده‌ دیگری مي‌گوید: «استقبال از کاج و تزیینات آن این سال‌ها بیشتر شده است. قبلاً کمتر بود اما این سال‌ها جدی‌تر شده و مردم از این جشن‌ها استقبال مي‌کنند. » در این فروشگاه همه جور کاجی با قیمت‌هاي متفاوت موجود است که قیمت آن‌ها از ۳۰ هزار تومان شروع مي‌شود و گاهی حتی به بیش تر از ۵۰۰ هزار تومان نیز مي‌رسد. بابانوئل‌های چاق مهربان با ریش‌های سفید پشت ویترین مغازه‌ها ایستاده‌اند و برق می‌زنند. اما در این بین برخی نیز معتقدند که تنها برای زیبایی بیش تر مغازه‌ها از درخت کاج و وسایل تزئینی استفاده مي‌کنند. فروشنده یکی از مغازه هایی که ویترین خود را با درخت کاج تزئین کرده است مي‌گوید: «دلیل خاصی برای این نوع تزئین نداریم تنها به این دلیل که حراجی زده‌ایم و برای جذب مشتری بیش تر از این نوع تزئین استفاده کرده ایم. برخی مي‌ایستند و به ویترین نگاه مي‌کنند و یا با آن عکس مي‌گیرند و همین نیز برای ما نوعی تبلیغ به حساب مي‌آید.» اما برخی از فروشندگان نیز معتقدند درخت‌ها بزرگ و جاگیرند و به راحتی در ویترین‌ها جا نمی‌شوند.
با این حال به بعضی فروشندگان هم تذکر داده شده که بساط کریسمس را از مغازه‌هایشان جمع‌کنند. اما آن طور که مشخص است بساط کریسمس همچنان پابرجا است و در مغازه‌ها خود نمایی مي‌کند. در این بین بیش تر مردم معتقدند درخت کریسمس برای‌ آن‌ها جذاب و باعث شادی است. آن‌ها مي‌گویند جنبه مذهبی کریسمس اهمیت و معنایی ندارد و این موضوع تنها بهانه‌ای است برای شادی بیشتر. مردی در این باره مي‌گوید:« من مسلمان هستم اما از جذابیت تزئینات کریمس در مغازه‌ها واقعا لذت مي‌برم. اینکه آن درخت را بگذاری؛ سمبل‌هاشان، آویزهایی که از درخت می‌شود. بابانویل و همه‌اي آن‌ها به نظر من جذاب است و باعث شادی می‌شود.امان اله قرایی مقدم، جامعه شناس و آسیب شناس در خصوص علت افزایش اقبال عمومی ایرانیان نسبت به برگزاری جشن هایی ملی- مذهبی کشورهای دیگر، از جمله هالوین و کریسمس اظهار کرد: «خودباختگی فرهنگی، تشخص طلبی و امروزی نشان دادن خود، صفاتی هستند که منجر به این عمل شده‌اند. این رفتار ها، صدمات جبران ناپذیری برای آداب و سنن ملی و میهنی ما دارد و به شیوع فرهنگ غربی در ایران منجر مي‌شود.»
او در توضیح تفاوت فرهنگ و تمدن تصریح کرد: «فرهنگ، داشته‌هاي ما است و تمدن آن است که بر ما وارد مي‌شود. بنابراین،‌ این مراسم غربی، تمدن کشورهای مختلفی از جمله ایتالیا، آلمان، انگلیس، فرانسه و... است که بر ما وارد مي‌شود و این تمدن وارداتی، بر فرهنگ ملی ما تاثیر منفی مي‌گذارد. تمدن وقتی وارد مي‌شود، تلاش مي‌کند که در درون فرهنگ ما تاثیر بگذارد و فرهنگ را غیر طبیعی کند. به عبارت دیگر، عناصر تمدنی غرب به ایران وارد مي‌شود و به مرور زمان، جوانان ما را از فرهنگ ایرانی دور مي‌کند. بنابراین با ترویج آداب و رسوم غربی، فرهنگ ما تهدید مي‌شود. مسئولان فرهنگی که از اجرای جشن‌هاي ملی سر باز مي‌زنند، درواقع یک خلاء ایجاد مي‌کنند. جوانان نیز که با این خلاء مواجه مي‌شوند، به جشن‌هاي کشور‌هاي دیگر روی مي‌آورند. جوانان نیاز به شادی دارند و ما باید شرایطی برای شادی کردن آنها فراهم کنیم تا شاهد غرب زدگی جوانان نباشیم.»
هنوز هم وقتی در خیابان‌ها و کوچه و بازار قدم می‌زنیم بیش از هر چیز گوی‌های قشنگی که بر شاخه‌های کاج می‌درخشند و بابا نوئل‌هاي موجود در ویترین مغازه‌ها خودنمایی مي‌کند و این بزرگ ترین نشانه ورود فرهنگ‌هاي جدید به فرهنگ کهن ایرانی است.