به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۱۴۱۷۶۱
آنچه اخیرا از هر دو سوی ماجرا در خیابان‌ها دیدیم بیانگر خواست كل جامعه ایران است؟

اکثریت خاموش

اکثریت خاموش
روزنامه بهار: با وجود فروکش کردن جوّ ملتهب روزهای اخیر همچنان تحلیل‌ها درباره چرایی آغاز اعتراضات، چگونگی ادامه پیدا کردن آن، پشت پرده داخلی و خارجی، خواسته‌ها و مطالبات معترضان و... در فضای سیاسی - رسانه‌ای کشور داغ است و هر کس از زاویه نگاهی به آن می‌پردازد. آنچه در تحلیل‌های روزهای اخیر کمتر به آن پرداخته شده این موضوع است که اکثریت در کدام سمت این ماجرا تعریف می‌شود؟
آنان که مواجهه‌ای همدلانه با معترضان را انتخاب کرده‌اند بر این عقیده‌اند که «مردم» در سمت و سوی معترضانی هستند که از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که در آن هستند گلایه‌های فراوانی دارند و این گلایه‌ها تبدیل به اعتراضات خیابانی شده است. در سوی مقابل آنان که دل در گرو تبلیغات رسمی دارند این عقیده را مطرح می‌کنند که «مردم» کسانی هستند که در روزهای اخیر به خیابان‌ها آمده و در تجمعاتی با نام «راهپیمایی علیه آشوب» شرکت کرده‌اند. حال پرسش اساسی آن است که اولاً تعریف «مردم» چیست و ثانیاً این «مردم» در کدامین سمت این واقعه قرار دارند؟
به نظر می‌رسد که هر دو سوی وقایع۹۶ بیشتر از آنچه که باید از واژه «مردم» استفاده می‌کنند و به نوعی این کلمه را از معنا تهی کرده‌اند. جملاتی همچون «مردم پاسخ فتنه‌گران را دادند» ، «مردم از رای به روحانی پشیمان شده‌اند» ، «مردم برای مخالفت با اصل نظام به خیابان‌ها آمده‌اند» ، «مردم از اصلاح‌طلبان عبور کرده‌اند» و. . . از جملاتی است که در روزهای اخیر از هر دو سو به دفعات شنیده‌ایم. این اصرار بر استفاده از واژه «مردم» شاید از این نشأت گرفته است که هر دو طرف به خوبی می‌دانند که مردم به معنای اکثریت اساساً وارد این ماجرا نشده‌اند و صبر و سکوت را بر حضور در میدانی که می‌توان آن را میدانی «بی سَر و تَه» نامید‌ترجیح داده‌اند.
با نگاهی به جامعه ایرانی شاهد آن هستیم که طبقه متوسط اکثریت آن را تشکیل می‌دهند. طبقه‌ای که از لحاظ اقتصادی نه جز دهک‌های بالای جامعه محسوب می‌شود نه ذیل اقشار ضعیف جامعه دسته‌بندی می‌شود، این طبقه از منظر فرهنگی و اجتماعی نیز معلق میان سنت و مدرنیته است، به طوری که از یک سو خود را همراه با تغییرات در دوران تازه نشان می‌دهد و از طرف دیگر نمی‌تواند از تعلق خاطرهای سنتی خود نیز دست بکشد، با نگاهی به دوره‌های اخیر انتخابات نیز می‌توان انتخاب سیاسی این طبقه را جریان اصلاح‌طلب-میانه‌رو دانست. طبقه متوسط در اعتراضات اخیر در چه سمتی قرار داشت؟ همراه با معترضان بود یا در تظاهرات علیه آشوب شرکت می‌کرد؟ برای پاسخ به این پرسش می‌بایست یکبار دیگر به خواسته‌های معترضان۹۶ و مهم‌تر از آن چگونگی طرح آن و نسبت آن با خواسته‌های طبقه متوسط توجه کنیم. به نظر می‌آید برای فهم بهتر تفاوت‌های خواسته‌ها و مطالبات طبقه متوسط با معترضان۹۶ و خواسته‌های آن‌ها لازم است اعتراضات هفته‌های اول پس از انتخابات۸۸ را در وجوه مختلف آن با اعتراضات۹۶ مقایسه کنیم. از طرف دیگر طبقه متوسط به دلایل گوناگونی دل خوشی از جریان رسمی ندارد و به طور طبیعی در تظاهرات‌های اصطلاحاً «خودجوش» مشارکت نمی‌کند.
بنابراین می‌توان گفت که اکثریت یا همان طبقه متوسط در وقایع روزهای اخیر‌ ترجیح داده است که به طرف هیچ یک از طرفین متمایل نشود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که برخی تصمیم‌گیران با تقلیل دادن خواسته‌ها و انتقادات و اعتراضات طبقه متوسط که در همه این سال‌ها با بی‌توجهی کامل مواجه شده و همچون فنری فشرده شده است به اعتراضات پراکنده و بی نتیجه روزهای اخیر تصور می‌کنند بحران نارضایتی حل شده است؛ این در حالی است که اکثریتی خاموش اما معترض همچنان در سپهر سیاسی کشور وجود دارد که باید به خواسته‌های آنان توجهی ویژه نشان داده شود.

سهيل گچ پز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ۱۷:۵۳
واقعا نميدونم اين نظرات كه قشر متوسط همراه اعتراضات نيس از كجا مياد؟!؟!؟! بنظرم تحليل درستر اينكه قشر متوسط پس از هزينه زياد در ٨٨ در پرداخت هزينه در ٩٦ يكم ترديد داره وگرنه اختلاف عميقش با سياستهاي رسمي چيز مبهمي نداره (357353)
۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ۱۷:۵۴
اين اقايون اگه واقعا تحليلشون اينكه قشر متوسط همراه اعتراضات نيستن به دولت فشار بيارن تا يدونه فقط و فقط يدونه مجوز اعتراض صادر شه اونوقت خيليا از خواب بيدار ميشن...!!! (357354)
خاتم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ۱۷:۵۷
اکثریت خاموش که حضورش طرف برنده انتخابات رو نشون میده که اصولگرا باشه یا اصلاح طلب (357355)
مهزیار مهرآذین
Canada
۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ۲۰:۳۲
به نظرم مردم با هر دو گروه موافق هستند یعنی هم تا حدودی دلشان با معترضان است و هم بی میل با موافقان نیستند به نظر می رسد روح جمعی ملت ایران سیاست چماق و هویج را در قبال حاکمان خود در پیش گرفتند هم آنان را به دلیل برخی سیاست ها می ترسانند و هم به خاطر پاره ای از اعمال تشویق می کنند . امیدوارم مسئولان در نهایت پیام مردم را بشنوند . (357363)
اذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ۲۲:۰۹
اعتیاد -گرانی و نبود کنترل قیمت - فساد اخلاقی- رشوه - سیستم پیچیده اداری در کشور - بی سوادی دانشگاهها - نبود نشاط - طغیان دروغ در کشور برای هر کس درداور هست. انقلاب نکرده بودیم که این زیر این بار سنگین له بشویم. (357371)
۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ۲۲:۵۱
جریان دلواپس بیشترین سوء استفاده رو از واژه مردم داشته و دارد. در حالی که مردم توی این چند سال اخیر همیشه بهشون نه گفتن (357372)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ۰۸:۰۸
از این مقالات دل خوش کنک برای اعتدالیون و اصلاح طلبان بود. تکلیف مردم با اصول گرایان که از قبل مشخص بود در این مدت اخیر تکلیف اصلاح طلبان هم مشخص شد. این که کسی در خانه خاموش نشسته دلیل بر بی طرفی نیست. تا باز بتوان با "تکرار" او را پای صندوق رای کشاند. (357382)
طلوع شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ۱۹:۵۵
اکثریت خاموش میداند که چه میخواهد و به کدام سمت باید برود و به کجا برسد ولی گذر زمان است که ترس را از این قشر دور میکند و بدانیم که گذر زمان بزرگترین دشمن و پاشنه آشیل حکومت های دیکتاتوری است (357395)
بن بست
United States
۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ۲۰:۰۴
در این او ضاع هر جا که میری مثل یک کابوس به بن بست میرسی. می خواستم بگم یک راه سوم را باز کنیم که طبقه متوسط هم دنبال کنه. مانند یک حزب واقعی و ... بعد در ذهنم ده تا بن بست پیدا شد. (357396)
همه پرسی
United States
۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ۲۰:۵۴
بخوبی این سر در گمی را نشان دادید. برای اینکه متوجه بشیم چند گروه از " مردم" داریم و هر گروه چی میگه و چی میخواد بهترین کار اجرای یک رفراندم است. به علاوه اکثر اوقات نخبه ها و سیاسیون کشور از این "مردم" ناشناخته شده از دیدگاه سیاسی عقب افتاده اند. حال با طرح رفراندوم در افکار عمومی توسط رسانه ها قبل از اینکه "مردم" انرا با فریاد از ما بخواهند نشان خواهیم داد همراه همه انها با منطق و بدون انحصار طلبی ایستاده ایم... (357397)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ۲۳:۱۷
دیر نیست که کاسه صبر مردم لبریز بشه
تا کی باید شاهد این همه تبعیض و بی عدالتی باشیم
هر تصمیمی که در دولت گرفته میشه باعث فقر و اختلاف طبقاتی بیشتر میشه (357405)