به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۱۴۲۱۶۶
تا رفتن بشار اسد از قدرت و کاهش نفوذ ایران

رکس تیلرسون: نیروهای ارتش آمریکا در خاک سوریه می‌مانند

گروه بين‌الملل: وزير خارجه آمريكا گفت: «نیروهای ارتش آمریکا برای جلوگیری از قدرت گرفتن دولت اسلامی داعش، خروج بشار اسد از قدرت و کاهش نفوذ ایران در منطقه در سوریه باقی می‌مانند.»
رکس تیلرسون: نیروهای ارتش آمریکا در خاک سوریه می‌مانند
رکس تیلرسون، از ادامه حضور نظامی گسترده و آزاد خود در سوریه برای «جلوگیری از قدرت گرفتن دولت اسلامی داعش»، «خروج بشار اسد، از قدرت» و «محدود کردن نفوذ ایران در منطقه» خبر داد. وی در سخنرانی در دانشگاه استنفورد بر لزوم «صبوری» برای خروج بشار اسد از قدرت تاکید کرد و افزود که ایران و روسیه با تقویت کردن قدرت دولت سوریه مانع از این هستند که خروج بشار اسد از قدرت به سرعت صورت پذیرد. وي افزود: ایران تلاش می‌کند که در سوریه به منافع آمریکا صدمه بزند و برای پایان بحران سوریه باید نفوذ ایران قطع شود.

ایالات متحده آمریکا اکنون نزدیک به ۲ هزار نیروی زمینی در سوریه دارد و استراتژی جدید این کشور بر این قرار گرفته که همچنان نیروهای خود را در خاک سوریه حفظ کند. جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا پیشتر به طور غیر مستقیم از این سیاست خبر داده بود اما سخنان رکس تیلرسون مهر تاییدی بر برنامه این کشور زد. پس از هفت سال جنگ در سوریه که سبب کشته و آواره شده هزاران هزار نفر از مردم این کشور شده است، رکس تیلرسون از سایر کشورها خواست تا همچنان فشار اقتصادی را بر روی دولت بشار اسد نگه دارند اما در عین حال برای بهبود وضعیت مناطقی که از سلطه دولت اسلامی داعش رها شده‌اند، کمک کنند. هادی البحره، یکی از اعضای گروه مخالفین بشار اسد از طرح آقای تیلرسون استقبال کرد اما خواستار جزییات بیشتری در این باره شد.

یک دیپلمات آمریکایی نیز در این باره گفت که ایالات متحده بر آن است تا طرح‌هایی چون پاکسازی مین‌های زمینی و ارائه خدمات عمومی در مناطق آزاد شده از داعش را در سوریه به اجرا بگذارد. تلاش‌های سازمان ملل متحد برای برقراری روند صلح و پایان دادن به جنگ در سوریه متوقف شده است. در همین حال فرستاده ویژه سازمان ملل برای سوریه روز چهارشنبه گفت که از دولت سوریه و مخالفان دعوت کرده است تا برای یک دیدار ویژه هفته آینده در وین اتریش حضور یابند. همچنین ائتلاف تحت رهبری آمریکا روز یکشنبه از همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه در راستای تشکیل یک نیروی مرزی جدید و نیرومند با ۳۰ هزار سرباز خبر داده بود.