به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۱۴۲۱۹
عواقب تشکیل کابینه تحمیلی

روزنامه‌نگار اصولگرا: روحانی بايد مقاومت کند

گروه سياسي- رسانه‌ها: یک روزنامه‌نگار اصولگرا گفت: «اگر کسانی که مورد نظر رئیس جمهور هستند به هر شکل موفق به راهیابی به کابینه نشوند، اولا کابینه موردنظر مطلوب رئیس جمهور نخواهد بود و دوم اینکه انسجام کابینه بهم خواهد خورد؛ به خصوص اگر در برخی از تیم های خاص کابینه مانند تیم اقتصادی یا فرهنگی انسجام بهم بخورد رئیس جمهور در اداره آن حوزه مشکل پیدا خواهد کرد و آثار زیان باری به خصوص در شرایط فعلی برای کشور ایجاد خواهد شد.»
روزنامه‌نگار اصولگرا: روحانی بايد مقاومت کند
ناصر ایمانی عضو سابق شورای سردبیری روزنامه رسالت در گفتگو با فرارو گفت: «رئیس جمهور مسئولیت هایی دارد که در آینده بابت این مسئولیت ها در حوزه های مختلف از وی سوال مي‌شود و ایشان باید پاسخگو باشد. هر رئیس جمهوری باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد و مسلما کسی مي‌تواند در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد که تیم کاری خود را خودش انتخاب کرده باشد.»

وی افزود: «اگر تیم کاری هر رئیس جمهور توسط مراکز دیگر خارج از قوه مجریه به هر شکلی به وی تحمیل شود، در این صورت نمی توان از آن رئیس جمهور مسئولیت خواست؛ چراکه لازمه پاسخگویی اختیارات است؛ به صورتی که حداقل بتواند تیم کاری خود را خودش انتخاب کند. اگر هر رئیس جمهوری را مجبور کرد که چینش خاصی نسبت به کابینه داشته باشد بعدا نمی تواند پاسخگو باشد.»

این روزنامه نگار گفت: «بنده به آقای دکتر روحانی توصیه مي‌کنم کسانی را که خود صلاح مي‌دانند به مجلس معرفی و در مقابل برخی فشارها که وجود دارد مقاومت کنند؛ حتی اگر مجلس به برخی از وزرای معرف شده رای ندهد؛ چراکه در این صورت حداقل این مسئله مشخص مي‌شود که گزینه آقای روحانی برای وزارت خانه مذکور فلان شخص بوده و مجلس به وی رای نداده است و این حداقل حُسن این اقدام است؛ ضمن اینکه این احتمال هم وجود دارد که مجلس به آنها رای دهد.»

ایمانی گفت: «نباید از برخی هیاهوها هراس کرد؛ همیشه یکسری فریادهای مخالف، تهدیدها و جوسازی ها وجود دارد. آقای رئیس جمهور باید با قدرت کابینه ای که خود تشخیص مي‌دهد را بدون واهمه از امکان رای نیاوردن در مجلس معرفی کند. البته زمانی ممکن است ایشان دو یا سه گزینه دارد که از نظر شخص ایشان با هم تفاوت چندانی ندارند که در این شرایط
نباید از برخی هیاهوها هراس کرد؛ همیشه یکسری فریادهای مخالف، تهدیدها و جوسازی ها وجود دارد. آقای رئیس جمهور باید با قدرت کابینه ای که خود تشخیص مي‌دهد را بدون واهمه از امکان رای نیاوردن در مجلس معرفی کند
منطقی است فردی که امکان رای آوری بیشتری در مجلس دارد معرفی شود.»

وی افزود: «اما اگر ایشان فردی را برای یک وزارت خانه در نظر دارد که فاصله وی با نفرات بعدی زیاد است و دیگران فشار مي‌آورند که آقای روحانی گزینه های بعدی را انتخاب کند؛ این کار منطقی نیست و رئیس جمهور باید همان گزینه ای که خود صلاح مي‌داند را به مجلس معرفی و نمایندگان را قانع کند که این فرد برای وزارت خانه مذکور مناسب تر است. فشار برای چینش کابینه درباره روسای جمهور گذشته نیز وجود داشته و امر جدیدی نیست.»

این روزنامه نگار گفت: «اگر کسانی که مورد نظر رئیس جمهور هستند به هر شکل موفق به راهیابی به کابینه نشوند، اولا کابینه موردنظر مطلوب رئیس جمهور نخواهد بود و دوم اینکه انسجام کابینه بهم خواهد خورد؛ به خصوص اگر در برخی از تیم های خاص کابینه مانند تیم اقتصادی یا فرهنگی انسجام بهم بخورد رئیس جمهور در اداره آن حوزه مشکل پیدا خواهد کرد و آثار زیان باری به خصوص در شرایط فعلی برای کشور ایجاد خواهد شد.»

وی ادامه داد: «به نظر من در شرایط فعلی کشور همه نیروهای دلسوز و در راس آنها نمایندگان مجلس باید به وضعیت خطیر کشور توجه داشته باشند و به کابینه آقای روحانی تماما رای مثبت دهند. این اقدام، پاسخگویی به مشارکت بیش از هفتاد درصدی مردم در انتخابات خواهد بود. یعنی پاسخگویی عملی به شور و نشاطی که در فضای انتخابات ایجاد شد و همه مردم در صحنه حاضر شدند این است که همه کابینه آقای روحانی رای بیاورد. مسلما با توجه به شناختی که از آقای روحانی وجود دارد افرادی که مناسب دولتشان نباشند انتخاب نخواهد کرد و قاعدتا افراد کاری را انتخاب مي‌کنند.»

وی ادامه داد: «البته این حق مجلس است که صلاحیت برخی از وزرای پیشنهادی را تایید نکنند؛ اما خواهشی که بنده به عنوان فردی از آحاد مردم از نمایندگان مجلس دارم این است که به فضایی که در انتخابات ایجاد شد توجه داشته باشند و به کابینه آقای روحانی تماما رای دهند. در این شرایط کشور اگر یک رئیس جمهور بهترین کابینه خود را هم داشته باشد به سختی مي‌تواند کار کند، چه رسد به اینکه برخی از افراد کابینه خود را هم به دلیل عدم تایید از سوی مجلس از دست بدهد.»

۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۱۲:۲۰
لطفا صدای مردم را به گوش دکتر روحانی برسانید وزارت کشور یکی از مهمترین وزات خانه ها است و باید به یکی نزدیکان روحانی مانند یونسی یا محمد شریعتمداری برسد. رحمانی که گزینه لاریجانی و قالیباف است و مردم هم در انتخابات به این افراد رای نداده اند.در اینصورت این تصور در بین مردم بوجود می آید که دکنر روحانی دارد با رای مردم معامله می کند افراد عادی هم این را می دانند چطور مشاوران روحانی به این نکته توجه نمی کنند. (101339)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۱۲:۲۳
اصل براین است که رئیس جمهور کابینه اش راخود و درکمال اختیار انتخاب نماید تا بتواند درقبال اتفاقات آتی پاسخگو باشد ولی همه می دانیم که اینطور نیست وکابینه ای وصله شده با افکار وگرایشهای مختلف براو تحمیل می گردد که تنها سهم او در این عمل پاسخگو بودن است در برابر اعمالی که خود درآن نقشی نداشته وتنها راه چاره بیان صادقانه مشکلات به مردم می باشد . (101340)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۱۲:۵۰
باید عمیق بود!!!مردمی که به روحانی رای دادند به اعتبار اصلاحات بود اما این رویکرد نمی تواند منکر این باشد که اقتصاد و معیشت مردم هم در این انتخاب سهم بسزایی دارد!
خواست اصلاح طلبان مشخص است و آن الوییت داشتن ایجاد فضای باز و رفع نگاه امنیتی و پاسداشت حقوق مدنی و شهروندیست که در صورت تحقق به خودی خود اقتصاد را هم به سامان خواهد رسانید و این همان منطق بی خدشه ""بدون توسعه سیاسی توسعه اقتصادی محال است"" می باشد!
اما عزیزان عموم مردم به این ضرورت واقف نیستند و بیشتر از این جهت که رویکرد اقتصادی اصلاح طلبان روند فعلی را متوقف و اقتصاد را تا حدودی بهبود بخشد به کاندیدای مورد حمایت ایشان رای داده اند...
بنابراین بدون اینکه از خواسته های اصلاح طلبانه عدول کنیم در این دوره ضرورت دارد بر روی اقتصاد تکیه کنیم تا با کارنامه قابل قبول اقتصادی در دوره های بعدی طیف های گسترده تری از جامعه را با خود همراه کنیم...
شکست اقتصادی دولت کنونی مساوی با شکست سیاسی اصلاحات و رهبران و فعالان سیاسی اصلاح طلب است و باید با تدبیر از آن جلوگیری کرد... (101350)
محسن
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۱۳:۰۰
درود بر شما انسان اینده نگر ودلسوز ایران ومردم .من به نوبه خودم متشکرم (101358)
شهرام
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۱۳:۰۲
یعنی رییس جمهور فعلی پاسخگو خواهد بود؟؟؟؟ (101359)
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۱۳:۰۷
به نظر من این حرف که آقای روحانی بی توجه به فشارهای بیرونی هر کسی را بخواهد به عنوان وزیر انتخاب کند، حرف خیلی درستی است. در این صورت توپ در زمین مجلس است و میلیونها مردمی که به ایشان رأی داده اند می بینند که مشکل در کجاست و مجلسیان را بهتر خواهند شناخت و مجلس در هر صورت برای ردصلاحیت وزاری مورد نظر ایشان تلفات شدیدی خواهد داد. این فشارهای زیرکانه فعلی هم برای همین است که خود آقای روحانی تلفات بدهد نه مجلسیان! (101362)
عبدلله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۱۳:۱۱
اقای روحانی اگر دراین چهار سال یک کلمه حرف حق بزنی میگم شریعتمداری جرج سوروس را بندازه تو زندگی سیاسیت بگو خب (101366)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۱۶:۵۷
بی مزه (101610)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۱۳:۲۳
مهم اصلاح طلب يا اصولگرا بودن نيست مهم انسان بودن شريف بودم وعدالت خواه واقعي بودن است وگرنه اينها همه عنوان هستند!!خداروشكر كه باز هم تعدادي معدودي ادم با انصاف و فهميده بين اصولگراها وجود داره ... (101375)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۱۳:۲۶
البته تجربه نشون داده که یک مسئول تا زمانی که از کانون های قدرت پشت پرده تبعیت کنه نیازی به پاسخگویی نداره!!!! (101379)
علی
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۱۴:۰۷
آورین! (101438)
dbdbdbdbdbbdbdbdbdbd
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۱۵:۲۱
از آدمهای اون وری هم که از انصاف و حق نمی گذرند تشکر می کنیم ((فراوان)) (101526)
بهشهر
۱۳۹۲/۰۵/۱۱ ۰۱:۲۷
بابا دمش گرم
حرف حق رو باید از هر کسی که هست قبول کرد
انسان عاقل حرف منطقی رو می پذیره (101913)