به روز شده در ۱۴۰۳/۱۰/۰۶ - ۱۴:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۵ ساعت ۲۱:۲۱
کد مطلب : ۱۴۲۴۵۰
خود را فمینیست اسلامی می‌دانم، با حجاب اجباری مخالفم

فائزه هاشمی: حسن روحانی همیشه اصولگرا بوده است

گروه سياسي: فائزه هاشمی بهرمانی دومین دختر اکبر هاشمی، متولد سال ۱۳۴۱ خورشیدی است. وی در پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از تهران نامزد شد و توانست به مجلس راه یابد .علاوه بر این خانم هاشمی سابقه مدیر مسئولی روزنامه زن و ریاست بر فدراسیون اسلامی ورزش بانوان را در كارنامه خود دارد. روزنامه‌ای كه در سال ۷۸ توقیف و فدراسیونی كه در سال ۱۳۹۰ بدلیل عدم تخصیص بودجه در دولت محمود احمدی نژاد منحل شد. وی هم اكنون به عنوان یك فعال سیاسی، فعال در حوزه بانوان و عضو حزب كارگزاران سازندگی مشغول به فعالیت است. نوزدهم دی ماه امسال مصادف بود با نخستین سالگرد درگذشت پدر فائزه هاشمی، اكبر هاشمی رفسنجانی؛ چهره شناخته شده‌ای كه از او به عنوان یكی از پرنفوذترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران یاد می‌شود. به همین بهانه خبرنگار یورونیوز در تهران به سراغ خانم هاشمی رفته تا در گفت‌و‌گویی اختصاصی از وی در خصوص مسایل مرتبط با حوزه بانوان و همچنین خانواده هاشمی پس از درگذشت پدرش سوال كند.
فائزه هاشمی: حسن روحانی همیشه اصولگرا بوده است
«از ابتدای انقلاب تا به امروز تحولات عظیمی اتفاق افتاده»
فائزه هاشمی در پاسخ به این سوال كه چرا حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی علیرغم حساسیت‌های جامعه محقق نشده و سدهای موجود در این راه چگونه باید شكسته شوند مي‌گوید: «اعتقاد ندارد كه اتفاقاتی نیافتاده» است. وی با اشاره به موضوع حضور فعلی زنان در عرصه‌های ورزشی و سیاسی می‌گوید: «در ورزش یا در عرصه اجتماعی و سیاسی از ابتدای انقلاب تا به امروز تحولات عظیمی اتفاق افتاده است. در دوره اقای احمدی نژاد وزیر زن داشتیم یا مدیران زن در حد معاون وزیر و نمایندگان مجلس وجود دارند اما این تعداد كم است.»

«حضور جدی بانوان در عرصه های مختلف نیازمند سهمیه است»
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ایران عدم تخصیص سهمیه برای حضور بانوان در عرصه‌های مختلف به ویژه انتخابات، را از دلایل عدم توفیق بانوان در انتخابات می‌داند و با اشاره به تجربه غرب در این خصوص مي‌گوید: «ما سهمیه نداریم، كشورهای غربی و توسعه یافته ابتدا با سهمیه شروع كردند و بعد از عادی شدن حضور زنان سهمیه برداشته شد.»

«موضوعات مربوط به زنان را سیاسی می‌بینم»
مدیر مسئول سابق روزنامه زن با اشاره به اینكه مسائل مربوط به زنان در برخی برهه‌ها حساسیت زا می‌شود می‌گوید: «من موضوعات زنان را سیاسی می‌بینم، چون ارتباط مستقیم با موضوع حقوق بشر دارد و حقوق بشر نیز مقوله سیاسی به حساب می‌آید. هرچه یک جامعه سنتی و مذهبی باشد، مسایل زنان سخت‌تر است. زمانی كه من موضوع دوچرخه سواری زنان را مطرح كردم حساسیتی نبود اما با حضور من در عرصه سیاسی و برای انتخابات مجلس به عنوان ضد تبلیغ و برای تخریب من از آن استفاده شد. حضور زنان در استادیوم‌ها در زمان آقای احمدی نژاد انجام می‌شد اما در دوره آقای روحانی سختگیری شد و مانع این قضیه شدند.» هاشمی با تاكید بر اینكه فضای مجازی در گسترش مطالبات زنان كمک كرده می‌افزاید: «امروز زنان مطالباتشان را مطرح می‌كنند، برای مطالبات می‌جنگند و مبارزه مدنی دارند و در حال گرفتن نتیجه هستند.»
 
«حسن روحانی همیشه اصولگرا بوده»
وی از بخشنامه رئیس جمهوری در الزام وزیران به اختصاص ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی كشور به زنان تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه به عنوان مهمترین نمود پیگیری مطالبات زنان اشاره می‌كند، هرچند با انتقاد از عملكرد دولت آقای روحانی در حوزه زنان اینطور می‌گوید: «انتظار ما بیشتر از این بود و شرایط محقق كردن این انتظارات هم بود. آقای روحانی همیشه اصولگرا بوده‌اند، اما پایگاه رای ایشان نزد اصلاح طلبان بود. طبیعی است كه به مطالبات اصلاح طلبان توجه بیشتری شود. حتی اصولگرایان هم به آقای روحانی معترض بودند كه چرا وزیر زن ندارد. البته می‌دانیم موانع و فشارها بر آقای روحانی از كجاست.»

این فعال سیاسی با بر شمردن دو راه حل برای دستیابی زنان به جایگاهشان در تشریح این دو راهكار می‌گوید: «یک راه حل حضور زنان در جایگاه‌های مدیریتی است، اعتقاد دارم اگر زن‌ها در تصمیم گیری‌ها، سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها در سطح كلان مشاركت جدی داشته باشند به سمتی خواهند رفت كه جامعه هم زنان را می‌بیند، حقوق زنان را هم می‌بینید و این مشاركت و ورود نگاه زنانه به مدیریت كشور، خودش سرمنشا حل مشكلات زنان خواهد شد. مساله دوم نیز قوانین ما است. به نظر من ما قوانین تبعیض آمیز زیادی بین زن و مرد و به ویژه در خانواده داریم. اگر از منظر حقوقی دولت یا نمایندگان مجلس كه خوشبختانه از اصلاح طلبان هستند بروند به سمت برداشتن تبعیض ها از قوانین، قدم بزرگی برداشته خواهد شد.»

عدم حضور در فضای مجازی
فائزه هاشمی اگرچه یك فعال سیاسی و فعال در حوزه بانوان است اما از در فضای مجازی هیچگونه حضوری ندارد ، او حتی تلفن همران نیز ندارد، وی در توجیه ندشتن تلفن همراه دلیل آن را آزار دهنده بودن آن و لزوم پاسخگویی همیشگی به دلیل تماس های بالا عنوان مي‌كند، اما در خصوص عدم حضور در فضای مجازی به نكته ای جالب اشاره دارد : متاسفانه من نه موبایل دارم ،نه در فضای مجازی هستم و به شدت از تكنولوژی دورم . با اینكه در فضای مجازی نیستم و كم حرف مي‌زنم اما دائم در دادگاه هستم، حال اگر در فضای مجازی هم بودم حتما دائم پرونده برایم درست مي‌شد. به صلاحم است كه در فضای مجازی نباشم و كمتر حرف بزنم .

«ممنوع الخروجی پابرجاست»
فائزه هاشمی در خصوص ممنوع الخروجی خودش از كشور مي‌گوید: فكر مي‌كنم كه هنوز ممنوع الخروج باشم. هنوز چك نكرده ام، نماینده دادستان در یكی از جلسات دادگاه به منم گفت فكر مي‌كنم ممنوع الخروجی شما را تمدید كرده‌ایم. وی در پاسخ به اینكه از خانواده آقای هاشمی چند نفر ممنوع الخروج هستند با خنده مي‌گوید: بچه ها به من گفته اند كه چیزی از ما نگو، در كل شش نفر ممنوع الخروج هستند، فرزند من، فرزند محسن، فرزند مهدی، خود مهدی و یاسر ممنوع الخروج هستند.

وصیتنامه‌ای كه پیدا نشد
پس از درگذشت اكبر هاشمی رفسنجانی یكی از موضوعات مهمی كه مورد توجه قرار گرفت موضوع وصیتنامه او بود، یاسر هاشمی كوچک ترین فرزند او پیش از این در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «هنوز نتوانسته‌ایم وصیتنامه اصلی ایشان را که خبر داریم نوشته و در جایی گذاشته بود، پیدا کنیم.» فائزه هاشمی در خصوص سرنوشت وصیتنامه اصلی پدرش اینطور پاسخ مي‌دهد: «من در مورد وصیت نامه دیگر پدرم صحبت نكردم. فاطی و یاسر این را گفته بودند. ولی نمی‌توان فكر كرد كه چنین شخصیتی وصیت نامه نداشته باشد. البته ایشان یک وصیت نامه داشتند كه خیلی قدیمی است و آن موجود است اما احتمالا فاطی كه چنین صحبتی كرده خیلی مطمئن بوده كه وصیتنامه دیگری وجود داشته است.»
 
«برای ریاست جمهوری برنامه‌ای ندارم»
فائزه هاشمی با تاكید بر اینكه هیچ گاه برای حضور خودش در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد فكر و برنامه‌ای نداشته می‌گوید: «البته اینكه زنان بتوانند رئیس جمهور شوند، خیلی علاقمند هستم و فكر مي‌كنم خانم‌هایی را داریم كه این توانایی را دارند. بحث‌هایی هم بود در مورد واژه رجل سیاسی كه در قانون آمده است و متاسفانه شورای نگهبان به غلط آن را صرفا مرد تفسیر مي‌كند.»

«اگر رئیس جمهور بودم شایسته سالاری و توسعه اولویت‌های اول من بود»
خانم هاشمی در پاسخ به این سوال خبرنگار یورونیوز كه اگرشما امروز رئیس جمهور بودید، چه اولویتی را در دستور كار خود داشتید می‌گوید: «اولویت كلی من توسعه است. كشور به آبادانی برسد، مردم در رفاه باشند، برابری باشد، تبعیض نباشد، آزادی باشد. هم توسعه سیاسی و هم اقتصادی، در همه زمینه‌ها باید توسعه اتفاق بیافتد اما پایه توسعه را حكمرانی خوب یا دموكراسی می‌دانم.» وی ادامه می‌دهد: «از همه چیز مهمتر و اولویت نخست من چرخش نخبگان، شایسته سالاری و مدیریت درست است. یكی از مشكلات فعلی ما كه فكر مي‌كنم به آن بی توجه هستیم سوء مدیریت است.»

دختر هاشمی بودن عامل موثر در موفقیت‌ها
رئیس سابق فدراسیون اسلامی ورزش بانوان شناخته شدنش با ورود به عرصه ورزش بوده است تاكید می‌كند كه بخش عمده كارهایی را كه موفق به انجام آنها گشته به خاطر دختر آقای هاشمی بودن بوده است، او می‌گوید: «افراد تحویل می‌گرفتند من را، و گوش می‌دادند به حرف من و می‌توانستم تاثیرگذار باشم و مطالبات زنان ورزشكار را دنبال كنم و به نتیجه برسانم. دختر آقای هاشمی بودن خیلی عامل موثری بوده در موفقیت‌های من، البته اگر موفقیتی داشته‌ام. البته عملكرد خودم نیز بوده است چون بسیاری را داریم كه دختر یا فرزند شخصیتی بوده‌اند و عملكرد یا فعالیتی نداشته‌‌اند.»
 
«رانت داشتم اما نه برای خودم»
خانم هاشمی در پاسخ به این سوال كه آیا این حمایت‌ها و نام پدر رانتی را برای او فراهم ساخته می‌گوید: «بله، اما از این رانت برای خدمت استفاده كردم، خودم كه استفاده‌ای نبردم بلكه دائم هزینه دادم‌، فحش خوردم زندان رفتم، مدت‌هاست كه هیچ پستی به من نمی‌دهند از رانت آبروی خودم و خانواده‌ام استفاده كرده‌ام و مایه گذاشته‌ام برای اینكه بتوانم مشكلی را از جامعه به ویژه در حوزه زنان حل كنم.»
فائزه هاشمی در پاسخ به این سوال كه در مسایل مختلف و موضع‌گیری‌های او تشویق یا تنبیه از سوی پدرش چگونه بود گفت: «تشویق به این صورت كه به ایشان برای انجام كاری مراجعه می‌شد، اگر حمایت می‌كردند، این تعبیر می‌شد كه موافق هستند كه كمک می‌كنند، در مواردی هم كه مخالف بودند به دلیل اینكه خیلی ایشان را قبول داشتم و دارم، در كلیات حرف‌های ایشان را قبول داشتم و تبعیت می‌كردم.»

«دیدار جنجالی با خانواده بهائیان»
وی در پاسخ به این سوال كه چطور بر خلاف نظر پدرش در خصوص دیدار با خانواه بهائیان موضع گرفت و مجددا نیز دیداری از این دست داشت می‌گوید: «رسانه‌ها شیطنتی كردند من قبل از واكنش ایشان كار خودم را تایید كرده بودم اما رسانه‌ها شیطنت كردند و بعد از اعلام نظر پدر اینطور منعكس كردند كه آقای هاشمی گفته‌اند فائزه اشتباه كرده و من هم گفته‌ام كه هیچ اشتباهی نكرده‌ام. به هرحال آنها در زندان هم بندی‌های من بوده‌اند و دوستی و رابطه عاطفی ایجاد شده بود، بابا به من نگفت كه چرا رفتی، تنها وقتی كه من را بعد از این جریان دید گفت: دیدی چه جنجالی شد. همین. به من نگفت چرا رفتی یا اشتباه كردی كه رفتی.»

دومین دختر هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این پرسش كه آیا پدرش از مشورت فرزندان استفاده مي‌كرد می‌گوید: «این طور نبود كه ایشان بیایند و با ما مشورت كنند. ممكن بود در موضوعی كه ما می‌دانستیم از ما سوال مي‌كردند كه جریان از چه قرار بوده برای مثال جریانی برای اتوبوس نویسندگان پیش آمد و آقای بهنود آن را تعریف كردند. آقای بهنود آن زمان در روزنامه زن همكار ما بودند. این ماجرا را ایشان برای من تعریف كرد من هم برای بابا تعریف كردم. بابا با آقای بهنود تماس گرفتند و از ایشان ماجرا را جویا شدند. (مسعود بهنود در تماسی كه از سوی خبرنگار یورونیوز با او برقرار شد این ماجرا را تایید كرد.) اینطوری ما اطلاعات به بابا مي‌دادیم و حتما موثر هم واقع مي‌شده. اما اینكه از ما مشورت بگبرد یا اینكه مي‌گفتند بچه ها برای اقای هاشمی تعیین تكلیف مي‌كنند ، نه اصلا چنین چیزی نبوده.»

«با حجاب اجباری مخالفم»
این فعال حوزه زنان با اشاره به اینكه با حجاب است و حجابش سنتی است، می‌گوید: «خانواده من مسلمان بودند و با حجاب بودند و من هم با حجاب هستم و ناراضی هم نیستم از این قضیه و اعتقاد دارم به حجاب. اما با حجاب اجباری مخالفم و معتقدم حجاب یا هر موضوع دیگری چیزی است كه انسان ها باید خودشان انتخاب كنند. چون نتیجه‌اش آن چیزی كه دلمان می‌خواهد نمی‌شود.»

«من خودم را فمینیست اسلامی می‌دانم»
فائزه هاشمی به صراحت خود را یک فمنیست می‌داند. او در توضیح چنین می‌گوید: «من خودم را فمینیست اسلامی می‌دانم. از منظر من فمینیسم یعنی برابری حقوق زن و مرد و به این معنی من دنبال برابری حقوق زن و مرد هستم. اعتقاد دارم اسلام هم همین شرایط را دارد، مواردی هم كه به اسلام استناد می‌شود كه نابرابری و تبعیض وجود دارد و می‌گویند كه اسلام گفته، من آن را اسلام نمی‌دانم بلكه برداشت ناصحیح از اسلام می‌دانم.» رئیس سابق فدراسیون اسلامی ورزش بانوان با ابراز خرسندی از تحولات صورت گرفته در حوزه زنان در عربستان سعودی می‌گوید به نظرم خیلی هم دیر است و باید زودتر این اتفاقات در عربستان می‌افتاد البته، حس می‌كنم كه تا حدودی این اتفاقات نمایشی است، اما عیبی ندارد حتی اگر نمایشی هم باشد این خودش پایه می‌شود و عمق پیدا می‌كند و جایگاه خودش را پیدا خواهد كرد یعنی حتی نمایشی بودنش هم از ارزشش نمی‌كاهد.» در پایان این گفت و گو از خانم فائزه هاشمی بهرمانی خواسته شد در یك كلمه یا حداكثر یك جمله نظرش را در مورد اسامی زیر بیان كند.
  • زندان اوین: در بخش زندانیان سیاسی جای بزرگان جای فرهیختگان
    حسن روحانی: زیادی محافظه كار
    محمود احمدی نژاد: ۸۰ سال كشور را به قهقرا برد
    حصر: بدتر از زندان انفرادی
    برادران لاریجانی: نظری ندارم حساسیتی هم ندارد
    احمد جنتی: ایشان شورای نگهبان را قبضه كرده و نمی گذارد هیچ تحول و تحرك و پیشرفتی در این عرصه اتفاق بیافتد
    پوتین: شخصیت ایشان به دلم نمی نشیند. به نوعی ایشان را دیكتاتور می‌بینم
    سوریه: قربانی اهداف همسایگان
    سید محمد خاتمی: مردی بود كه ایستاد و برای آرمان‌هایش هزینه داد

۱۳۹۶/۱۱/۰۵ ۲۲:۳۴
فعلا که در دوره ریاست جمهوری ایشان امیدمون به آینده از بین رفته، مشخصه شیخ حسن رو زاست نیست با مردم. با یکی به نعل و یکی به میخ هیچی درست نمیشه. (357809)
منوچهريان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۰۵ ۲۳:۳۵
خانم هاشمى را فردى باصداقت شجاع وروشنگر ميدانم و براى ايشان جايگاه والايى ارزو ميكنم (357810)
۱۳۹۶/۱۱/۰۶ ۰۰:۵۲
چرا دیروز که انتخابات بود خانم میگفت رئیس اصلاحات است واما حالا که رای آورده حدود یک سال ازدور دومش سپری میشود ونمیتواند برای دوره ی بعدی کاندید شود میگویند اصولگرا هست (357811)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۰۶ ۰۷:۲۴
روح امیرکبیر زمان شاد (357817)
۱۳۹۶/۱۱/۰۶ ۱۲:۰۲
خوب راست میگه دیگه (357819)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۰۶ ۱۸:۲۲
گیر دادن به کل دولت و شخص روحانی اشتباه است، وزرای ضعیف او را شناسایی و بیرون کنید . (357822)
۱۳۹۶/۱۱/۰۷ ۰۲:۴۸
خود خانم فائزه هاشمی چه خدماتی دارد مثلا ؟ (357828)
۱۳۹۶/۱۱/۰۷ ۰۲:۵۱
اگر روحانی همیشه اصولگرا بوده لابد دکتر رییسی هم همیشه اصلاح طلب بوده (357831)