به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۸:۲۷
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۱۴۴۸۳

احتمال رفع فیلتر فیس‌بوک در شهریور ماه؟

گروه سياسي: چند روز پس از روی کار آمدن رسمی دولت دکتر روحانی، سایت هاشمی رفسنجانی در اقدامی معنا دار و همزمان با درخواست‌ها و خوش بینی کاربران فیسبوک به رفع فیلتر این شبکه ی اجتماعی در ایران، جمله‌ای مثبت از هاشمی رفسنجانی را که سال گذشته بیان شده بود بازنشر کرد؛ در حالی که تا کمتر از دو هفته ی دیگر وزیر جدید ارتباطات بر کرسی مي‌نشیند و آن زمان کلید دولت امکان باز کردن قفل فیلترینگ را خواهد داشت.
احتمال رفع فیلتر فیس‌بوک در شهریور ماه؟
به گزارش انصاف نیوز، شنیده‌ها حاکی از تصمیم دولت روحانی برای گشوده شدن دایره‌ي سایت‌هایی است که به دلایل عجیب و یا با نگاهی سیاسی فیلتر شده اند. دکتر روحانی در تبلیغات انتخاباتی با انتقاد از وضعیت حاکم بر فضای مجازی، گفته بود که شرایط فعلی اینترنت را در شأن مردم نمی‌داند و یکی از وعده های دولت تدبیر و امید، سازماندهی به وضعیت کنونی فضای مجازی است.

هاشمی در همایش تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه‌ای که خرداد ماه سال 91 در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد به بیان نکاتی متفاوت درباره انقلابهای منطقه و ابزارهای نوین اطلاع رسانی پرداخته بود که گزیده‌ي سخنان مرتبط با موضوع ابزارهای جدید اطلاع رسانی و فیسبوک در پی مي‌آید:

«نقطه ضعف همه کشورهای جهان سوم این است که اجازه نمی‌دهند احزاب در آنها شکل بگیرند. اگر احزاب در این دولت‌ها شکل می‌گرفت و مردم وارد صحنه می‌شدند و اصلاحات به وجود می‌آمد دیگر انقلابی صورت نمی‌گرفت. در این شرایط نیروهای سیاسی و فرهیخته عمیقاً ناراضی هستند که به بازی گرفته می‌شوند. اگر در مسیر درست به حضور نیروهای سالک، خیرخواه و باسواد به صورت NGOها و احزاب بزرگ اجازه فعالیت داده مي‌شد دیگر نیازی به انقلاب نبود. اصلاحات مفیدتر از انقلاب جامعه را به سمت درستی حرکت می‌دهد. امروز عصر انفجار اطلاعات است و این مهم ترین تفاوت شرایط زمانی برای انقلاب ما و انقلابهای امروز منطقه است. قیام 15 خرداد را که مردم ما انجام داده‌ اند و شهدای بسیاری داشت در دنیا بسیار کم مطرح شد. روزنامه‌های خارجی تنها چند کلمه‌ای و آن هم حرف‌های رژیم را می‌نوشتند اما اکنون وقتی یک خبرنگار به زندان می‌رود در کل دنیا پخش می‌شود. رسانه‌های آزاد و مخصوصاً سایت‌ها که درگیر دولت نیستند گاهی هم با اغراق و بزرگ‌نمایی این موضوعات را مطرح می‌کنند. این گونه انفجار اطلاعات دیگر بسته نمی‌شود البته عوارض بدی هم دارد اما ما برخلاف عده‌ای که فکر می‌کنند این جریان‌ها خطرناک است فکر مي‌کنیم این جریان به سعادت بشریت کمک می‌کند و چیز مبارکی در دنیاست. امروز یک صفحه فیس بوک که هزینه‌ای برای مردم ندارد تبدیل به موضوع خبری در تمام تلویزیون‌ها و دستگاه‌های دنیا می‌شود».

با توجه به نزدیکی دیدگاه‌ها و نیز نیروهای مورد استفاده‌ي دکتر روحانی به هاشمی رفسنجانی، بازنشر این نظر هاشمی در این مقطع نشانه‌ي قوی احتمال رفع فیلتر شبکه‌ي اجتماعی فیسبوک است که بنا بر آمارهای منتشر شده چند میلیون از ایرانیان در آن عضویت دارند. هم اکنون فرزندان و دیگر اعضای خانواده‌ي بسیاری از مقامات کشوری و نیز برخی از مسولان رده پایین تر و همچنین بسیاری از فعالان سیاسی و تقریبا اکثریت فعالان مطبوعاتی و همچنین بسیاری از چهره های شناخته شده‌ي دیگر حوزه ها، صفحاتی به نام خود در فیسبوک دارند که هر از گاهی برخی از آنها در رسانه‌ها هم بازتاب پیدا مي‌کند.

نکته‌ي جالب اینکه طبق گفته‌ي مسوولان [از جمله مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی]، «عضویت در این شبکه‌ها به‌طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب می‌شود»! موضوعی که از نظر افکار عمومی توجیه شدنی نیست؛ آخر اگر عضویت در آن جرم نیست و مردم بخواهند وارد آن بشوند پس چرا ابتدا با قرار دادن فیلتر، جلوی این عمل غیر مجرمانه (دسترسی به فیسبوک) گرفته مي‌شود تا بعد از آن گفته شود که عبور از فیلتر، عملی مجرمانه است؟

۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۴:۲۶
روحانی مچکریم. (106863)
ميرحسين
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۴:۲۸
فكر كنم تجربه بيش از يك دهه ثابت كرده كه فيلترينگ كار ساز نيست و لازم است در ان تجديد نظر شود (106864)
قاسمي بجد
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۴:۳۰
ما به آينده اميدواريم !
من زماني كاربر فيس بوق بودم كه فيلـــتر نبود ! ولي واقعا الان ماهي يك بار ميرم ...در كل ميخوام بگم مشكل اصلي ما رفع فيلتــرها نيست ...
مشكل اصلي آزادي بيان و انديشه و قلم هستش ! كه با يه خط نوشتن و حرف دلت رو زدن سرنوشتي تلخي مثل ستار بهشتي واست درست نشه !
.......................اين واسه ايران ما سم هست !
هنوزم اميدوارم پرونده هايي كه درست شد نابود بشه ! (106865)
بندرگناوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۴:۴۳
واقعا خنده داره!! خداااااااااااااااااااااااااااا كجايي به داد ما برس ! فيسبوك مجازه ولي فيلترش ميكنند هركس فيلتر بشكونه جرمه ولي خود فيس جرم نبست!!!!!!!!!! خداااااااااااااااا سايتا را فيلتر ميكنند بعد ميان فيلترشكن دولتي به مردم ميفروشند!!!!!!!!!!! خدااااااااااااااااااا كجايي؟ به قول خودمون ابخداكفرنيگمتبريبالاتر!!!!!!!!!! (106871)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۵:۰۶
روحانی مچکریم (106881)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۵:۱۴
سایت خاتمی رو از فیلتر در بیارن فیسبوک پیش کش (106889)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۵:۱۷
«عضویت در این شبکه‌ها به‌طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب می‌شود»!
این جمله ته خنده بووود!!!!
با توجه به صحبت های اقای روحانی و نزدیکی عقایدش به هاشمی انتظار میره که فیلترینگ برداشته شه(برای فیسبوک) اما خیلی اتفاق ها هست که ما از اون خبر نداریم برای همین بازم به رفع فیلترینگ امید چندانی نیست... (106892)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۵:۲۱
تا موقعی که دید مسئولان عالی رتبه کشور نسبت به اینترنت و وسائل ارتباطی و اطلاعاتی دیدی امنیتی است بعید است مشکل فیلترینگ و سرعت بسیارپایین اینترنت و بگیروببندها در این حوزه برطرف شود

هرچند که برای مدت کوتاهی مثلا" فیسبوک رفع فیلتر گردد اما هیچ گاه آزادی به معنای واقعی محقق نخواهد شد زیرا که دید مسئولان کشور ما نسبت به همه چیز امنیتی و توطئه گونه است. (106894)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۵:۳۱
اگه این کار رو بکنن یه گام بزرگ برداشتن (106897)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۵:۴۵
یعنی روحانی اگه این کار رو انجام بدی دیگه واقعا مچکریم (106901)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۵:۴۶
با این وضع پیش بره دیگه از مچکریم روحانی به روحانی مدیونتیم میرسیم (106902)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۵:۵۴
نه فقط فيسبوك ، بلكه تمام سايت هايي كه الكي فيلتر شدند. براي چي بايد وقتي يك موزيك يا فيلم يا هر چيز ديگه اي سرچ ميكنيم سايتا فيلتر باشند. (106904)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۶:۰۱
علاوه بر رفع فيلتر سايت ها ، بايد يك فكري هم به حال اين پارازيت ها كنند. خصوصا كه اين چند روز شديدتر شده. به اندازه كافي آلودگي هوا و غذاهاي ناسالم و مواد غذايي ناسالم داريم نمي خواهد ديگه بيماري هاي ناشي از پارازيت اضافه كنند. (106906)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۶:۰۲
نقطه ضعف تمام كشورهاي جهان سوم .....
كاملا درسته ، احزاب مي تونند نقش كليدي داشته باشند. (106907)
اصلاح طلب بافقی لردی
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۶:۲۴
انقلاب کشور را چندین سال به عقب باز می گرداند و هزاران کشته بر جای می گذارد ولی اصلاحات تدیجی هزینه ای کمتر بر جای می گذارد (106910)
مهدی دارائی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۶:۲۵
واقعا آیت الله هاشمی آدمو شگفت زده میکنه. در این سن و سال و با این کسوت (روحانیت) و در این زمانه، اینقدر آپ تو دیت بودن واقعاً عجیبه. من به عنوان یه دهه شصتی رفتارهای دهه هفتادی ها برام غیرقابل هضمه :))
توی فیس بوک هم بچرخی میبینی همه 60 ایها با نوعی تحجر و تعجب به متولدین بعد از خودشون و تغییرات نسل ها نگاه میکنند.
این مرد چقدر بزرگه. فراتر از زمان می اندیشه.
دوستش دارم.
داشتم و دارم. هر روز هم بیشتر از قبل (106911)
نبات
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۶:۲۵
واسه ما جیزه، اخه، واسه بچه ها مسئولین نیس
اونا چشاشون فیلترشکن سر خوده (106912)
بدمک
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۶:۳۷
نمی تونه کیهان و رسالت بیکارن؟؟؟
ولی اگه بشه چی میشه
کاش یوتیوب هم باز بود (106918)
خروس
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۶:۳۸
هر هر هر
اگه تونست باید تاج خروسی رو سر این دولت بزارن-یوتیوب رو باز کنید (106919)
ram
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۶:۵۷
روحانی مچکریم (106927)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۷:۲۰
طرفداران برداشتن فیلترینگ فیسبوک مثبت بدهند و مخالفانش منفی (106933)
سارا
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۷:۴۱
ای وللللللللللللللللللللللللل (106938)
علی م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۷:۵۲
آخه فیس بوک دیگه فیلتر کردن داره.مثل این میمونه که بگیم چون ممکنه یه نفر با برق خودکشی کنه پس برق چیز بدی و قطع کنیم (106945)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۸:۰۶
خدا کنه رفع فیلتر بشه با فیلتر کردن اینگونه سایت ها توهین ب شعور مردم میکنند و من امیدوارم دکتر روحانی از این قبیل مسایل در دولتش نباشه و جز این هم از ایشان انتظاری نیست (106949)
امین
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۸:۱۸
نکته جالبتون (عضویت جرم نیست ولی عبور از فیلترینگ برای عضویت جرم محسوب میشه) خیلی جالب بود (106952)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۹:۲۲
فیسبوک فقط یکی از خواسته های کوچک ماست. رفع فیلترینگ نه در سطح دنیای مجازی بلکه در تمام سطوح جامعه باید انجام شود. (106963)
علی رضا
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۹:۳۶
در درجه ی اول به عنوان یه اصلاح طلب، و در درجه ی دوم به عنوان دانشجویی که حوزه ی تحقیقاتم حفظ حریم خصوصی هست، امیدوارم هیچ وقت این اتفاق نیفته که فیس بوک رفع فیلتر بشه. نمی دونم مردم عزیز کشورم رو چطوری باید از استفاده از این سیستم برحذر داشت! می تونم ارجاع بدم به نوشته های پروفسور ریچارد استالمن در رابطه با استفاده از فیس بوک:
http://stallman.org/facebook.html
البته لفظ تعریف جرم و عمل مجرمانه صحیح نیست، به قول یه دیالوگ توی فیلم من مادر هستم، اینقدر دایره جرم رو وسیع تعریف می کنن که همه توش جا میگیرن!!! (106964)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۲۳:۲۸
ببین اتفاقا بنظرم چون خیلی بجای مردم تصمیم گیری کردند اینطوری شده بزاریم حداقل برای یکبار هم که شده مردم به فیسبوک دسترسی داشته باشن همانطور که قبل سال 88 هم داشتند..!!!بعد خوب و بدشون رو هم خودشون تشخیص میدن با اون جمله ای که گفتی چجوری باید از استفاده از این سیستم مردم و بر جذر داشت..؟
خب می تونیم مقاله بنویسیم از معایبش حتی از محاسنش بگیم ولی اینکه بیایم فیلترش کنیم بنظرم با عقل جور در نمیاد...
متاسفانه با فیلترینگ هیچ چیزی درست نشده و نمیشه و نخواهد شد.. (107035)
مهدی
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۹:۴۶
جالبه، امروز شبکه سحر جمهوری اسلامی رو تماشا می کردم که اتفاقاً آدرس تیوتر و یوتیوب و فیس بوکشون رو تبلیغ می دادن، شاید کسی بخواد به این شبکه پیام بفرسته، اونوقت باید چیکار کنه؟ (106969)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۲۰:۲۵
چه فیلتر باشه چه نباشه ما هر روز میریم
و من الله توفیق (106974)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۲۰:۵۱
٢ ريال بده آش، به همين خيال باش.... (106984)
رها
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۲۰:۵۸
خدا از دهنتون بشنوه ایشالا از شر این فیلتر لعنتی راحت میشیم (106988)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۲۱:۴۳
استفاده از فیس بوک جرم نیست ولی دور زدن فیلترینگ جرم است گوینده ی این جملات آدم سالمی است ؟از نظر عقلی مشکلی ندارد ؟ بخدا دنیا متحیر مونده است از منطق و عقل نخبگان ما (106998)
هم وطن
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۲۲:۳۴
اگه سایت هایی مثل you tube,flickrباز بشن چقدر خوب میشه،در ضمن سایت آقای خاتمی و آیت الله صانعی هم رفع فیلتر بشه چون ما مقلدین آقای صانعی با مشکل فیلتر مواجهیم!!r (107017)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۲۳:۳۰
ادمی که بخواد بد باشه تو هر شرایط تو هر سایتی تو هر جمعی می تونه بد باشه....بنظرم فیلترینگ فیسبوک اصلا درست نیست (107038)