به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۰:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۶ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب : ۱۵۳۲۳۱
کی‌روش در هفت سال گذشته هیچ مربی ایرانی‌ای تربیت نکرد

کروش خود را مقابل هواداران پرسپولیس قرار داد

کروش خود را مقابل هواداران پرسپولیس قرار داد
گروه ورزشی: پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است که تیم ملی بازی‌های خوبی از خودش به نمایش گذاشته است اما کی‌روش می‌توانست آزادی عمل بیشتری به بازیکنان بدهد تا قابلیت‌های آن‌ها به نمایش گذاشته شود.
 
حسن روشن، ضمن انتقاد از صحبت‌های کی‌روش درباره لیگ ایران و بازیکنان شاغل در ایران عملکرد این بازیکنان را ستایش می‌کند و معتقد است که کی‌روش نباید این صحبت‌ها را درباره فوتبال ایران انجام می‌داد. او معتقد است که تیم ملی بازی‌های خوبی در جام جهانی به نمایش گذاشت و به اعتمادآنلاین گفت: «ازنظر کارنامه‌ای نسبت به گذشته نتایج بهتری گرفته‌ایم و تیم خوبی را روانه جام جهانی کردیم. کی‌روش از جام جهانی 2014 ثابت کرد که مربی است که نمی‌خواهد ببازد. در بازی اول‌مان در جام جهانی برزیل 2014 احتیاط کردیم، برابر آرژانتین هم به دلیل بزرگی این تیم مجبور بویم که دفاعی بازی کنیم. در بازی برابر بوسنی توقع داشتیم که کی‌روش تیم را هجومی روانه میدان کند اما این اتفاق رخ نداد. در سال 1978 که به جام جهانی رفته بودیم با برد برابر پرو می‌توانستیم از گروه‌مان صعود کنیم به همین دلیل هم مهاجرانی تیم را هجومی چید. این نشان می‌داد که تیم ملی در آن بازی میل به بردن داشت. متأسفانه در بازی برابر بوسنی در سال 2014 تیم ملی هیچ انگیزه‌ای برای برد نداشت. کی‌روش در روسیه هم همین رفتار را از خودش نشان داد. اگر برابر اسپانیا باز بازی می‌کردیم و بازیکنان تیم ملی می‌توانستند آزادانه در زمین فوتبال بازی کنند نتیجه می‌گرفتیم.»
 
روشن ادامه داد: «تیم ملی بازیکنان بزرگی در اختیار داشت. جهانبخش آقای گل هلند در تیم ملی حضور دارد. بازیکنان لژیونر بسیار خوبی داریم. اگر آن‌ها می‌توانستد با آزادی عمل بیشتری برابر اسپانیا بازی کنند بدون تردید نتیجه بهتری کسب می‌کردیم.»  این مهاجم سال‌های دور فوتبال ایران در خصوص انتقادهایی که به سردار آزمون شد هم گفت: «سردار آزمون ثابت کرد در محوطه جریمه یک بازیکن کامل است، اما در بازی برابر اسپانیا مجبور شد تا در کارهای دفاعی شرکت کند و عملاً قابلیت‌های خود را از دست داد.»
 
روشن درباره عدم حضور بازیکنانی چون دژاگه و قدوس در ترکیب تیم ملی و خط خوردن سیدجلال حسینی و وریا غفوری هم گفت: «سؤالات زیادی در این میان به وجود آمده که چرا قوچان‌نژاد و یا دژاگه به میدان نرفتند. چرا این بازیکنانی که کارشناسان روی آن‌ها حساب باز کرده بودند بازی نکردند. خط زدن سیدجلال و وریاغفوری هم سؤالاتی است که برای همه دوستداران فوتبال به وجود آمد. متأسفانه کی‌روش گزارشی در خصوص تصمیماتش به مردم و پیشکسوتان فوتبال نمی‌دهد. بزرگ‌ترین مربیان دنیا هم کمیته فنی دارند و با این افراد درباره شرایط تیم و چیدمان تیم مشورت می‌کنند.»  او ادامه داد: «همه دنیا می‌دانند که کی‌روش یک دلال بزرگ است. علیرضا حقیقی در جام جهانی 2014 دروازه‌بان تیم ملی ایران شد و بعد از آن هم سر از لیگ پرتغال درآورد. شک نکنید که دلیل دعوت نشدن جلال حسینی و وریا غفوری به تیم ملی بعدها مشخص خواهد شد.»
 
روشن همکاری نکردن کی‌روش با مربیان جوان ایرانی و تربیت نکردن مربی خوب ایرانی را یکی از مشکلات اصلی تیم ملی می‌داند و معتقد است: «کی‌روش هر زمانی که فوتبال ایران را ترک کند فدراسیون و تیم ملی ایران دوباره باید از ابتدا برنامه‌ریزی کنند. کی‌روش در 7 سال گذشته هیچ مربی ایرانی‌ای تربیت نکرد. وقتی اوفارل مربی تیم ملی ایران بود، مهاجرانی و صالح‌نیا را به فوتبال ایران معرفی کرد. بعد از 2 سال که اوفارل از فوتبال ایران رفت مهاجرانی که در تیم ملی دستیارش بود هدایت ایران را به عهده گرفت. مهاجرانی تیم را به جام جهانی و المپیک برد و قهرمان آسیا هم کرد. کی‌روش تنها دستاوردی که داشته حضور تیم ملی در جام جهانی بوده که البته دستاورد بزرگی نیست. ما دو بار با مربیان ایرانی به جام جهانی رفته بودیم و یک‌بار هم با برانکو راهی جام جهانی 2006 شدیم. ملاک خوب بودن این نیست که به جام جهانی برویم. به قول رایکوف مربی بزرگ کسی است که وقتی از یک تیم جدا شود تیمی بزرگ از خودش به جا بگذارد.»
 
روشن در خصوص صحبت‌های روز گذشته کی‌روش در خصوص برانکو و حواشی پیش‌آمده درباره این مربی گفت: «کی‌روش تنهاست. روز اول که به ایران آمد به مربیان ایرانی نزدیک بود اما کم‌کم خودش را از مربیان لیگ جدا کرد. اوفارل زمانی که مربی تیم ملی بود با همه مربیانی که بازیکنی در تیم ملی داشتند جلسه برگزار می‌کرد. کی‌روش هرگز این‌گونه با مربیان ایرانی برخورد نکرد. کی‌روش در جام جهانی نتایج خوبی گرفت اما بعد از رفتنش چه میراثی بر جای خواهد گذاشت؟ او با انتقاد از برانکو حواشی را شروع کرده و فردا معلوم نیست که نوبت کدام مربی دیگر لیگ خواهد بود. متاسفانه کی‌روش با این کار خودش را بین هواداران پرسپولیس قرارداد که می‌تواند به ضرر تیم ملی و خودش باشد. امیدوارم کی‌روش هر چه زودتر از این مسیر خارج شود و بهتر رفتار کند.»