به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۵ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۱۵۵۴۹۱

مدیران این سه روزنامه حكومتی مادام‌العمرند!؟

مدیران این سه روزنامه حكومتی مادام‌العمرند!؟
گروه سیاسی: سایت انصاف نیوز نوشت: حسین شریعتمداری از سال ۱۳۷۲ مدیر مسوول روزنامه‌ی کیهان است، مسیح مهاجری از سال ۱۳۶۰ مدیر مسوول روزنامه‌ی جمهوری اسلامی و سید محمود نیز دعایی از سال ۱۳۵۹ مدیر موسسه‌ی اطلاعات هستند. با توجه به بررسی‌ها و اظهارات کارشناسان، سیاسیون و بسیاری از منتقدین منتقدین درباره‌ی لزوم جوانگرایی در سطوح مختلف مدیریتی، آیا تغییر در مدیریت این رسانه‌ها پس از سال‌ها ضروری نیست؟ لطف الله میثمی، مدیرمسوول نشریه‌ی چشم‌انداز و عضو شورای فعالان ملی مذهبی، مهدی رحمانیان، مدیر مسوول روزنامه‌ی شرق و فعال سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب و حامد طالبی، یکی از مدیران خبرگزاری فارس و فعال سیاسی، رسانه‌ای اصولگرا به این سوال خبرنگار انصاف‌نیوز پاسخ دادند که در ادامه می‌خوانید:
 
میثمی: مدیریت کیهان نه تنها باید تغییر کند، بلکه کارهایش با منافع ملی مغایر است
لطف الله میثمی، در پاسخ به اینکه تغییر در مدیریت این سه روزنامه را چقدر ضروری می‌داند، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: در مورد مدیریت کیهان که به نظر من نه تنها باید تغییر کند، بلکه کارهایش با منافع ملی مغایرت دارد. برای نمونه وقتی آقای خاتمی در اسفندماه ۱۳۸۷ به شیراز و برازجان و بوشهر رفتند از ایشان استقبال بی‌نظیر تاریخی شد. سردبیر کیهان در یک مقاله‌ای بدین مضمون نوشت که خاتمی را هم مثل بی‌نظیر بوتو ترور می‌کنیم! بدنبال این مقاله، مجمع روحانیون مبارز اعتراضی خدمت مقام رهبری تقدیم کرده و نوشتند که سردبیر باید تغییر کند. همان سردبیری که در قضیه‌ی انتخابات خرداد ۱۳۸۸ در روزهای اول خرداد در سخنرانی مسجد سید اصفهان بدین مضمون خود را به امام حسین(ع) تشبیه کرد و مهندس موسوی را که مورد تأیید رهبری و شورای‌نگهبان بود به شمر و یزید تشبیه کرد و گفت این‌بار امام حسین است که پیروز می‌شود. وی افزود: مخالفت سردبیری کیهان با برجام و هم‌موضعی با عربستان و مجاهدین خلق به رهبری زوج رجوی و اسراییل و امریکای ترامپ نشان می‎دهد که موضع کیهان برخلاف مقام رهبری هم هست. میثمی درباره‌ی روزنامه‌ی اطلاعات گفت: در مورد روزنامه اطلاعات من فقط می‎دانم که آقای دعایی از انقلاب تاکنون مسوول روزنامه اطلاعات و ایران‌چاپ است و تا آنجا که می‌دانم کارمندان، او را دوست دارند. وی در آخر با اشاره به روزنامه‌ی اطلاعات گفت: از مدیریت [روزنامه‌ی] جمهوری اسلامی خبری ندارم.

رحمانیان: برای هر امری دوره‌ای را باید در نظر گرفت
مهدی رحمانیان، مدیرمسوول روزنامه‎ی شرق نیز دراین‌باره به خبرنگار انصاف نیوز گفت: باید دو مساله‌ی انباشت تجربه و خلاقیت را در کنار همدیگر ببینیم. وقتی می‌خواهیم درباره‌ی این موضوع صحبت کنیم باید کارشناسان مربوطه بحث و تحقیق کنند که کسانی که روی کار هستند خروجی کارشان قابل دفاع است یا خیر. وی افزود: اگر قابل دفاع بود به نظرم اشکالی ندارد که یک مدیری مدت زیادی بر مسندی باشد، اما اگر خروجی قابل دفاع نبود آنجا نیاز به جوان‌گرایی و تزریق خون تازه و ایجاد یک فضایی برای خلاقیت است، اما در عین حال اعتقاد دارم یک دوره‌ای را برای هر امری باید در نظر بگیریم، مثلا ریاست‌جمهوری آمریکا دو دوره‌ای است و بعد از آن امکان حضور دوباره‌اش وجود ندارد. ظاهرا دنیا به یک جمع بندی رسیده که یک فرد در دو دوره‌ی چهار یا پنج ساله هرچقدر خلاقیت و فکر نو داشته باشد را بر روی دایره بریزد و خودش را نشان دهد. رحمانیان با ذکر مثالی ادامه داد: آقای فرگوسن یک دوره‌ی طولانی سرمربی تیم منچستر بود و مرتب مقام می‌آورد. یک جایی به این نتیجه رسید که باید خداحافظی کند تا نیروی جدیدی بیاید و جایگزین او شود. واقعیت این است که انسان یک توانی دارد، چه از لحاظ جسمی و چه فکری؛ یعنی می‌تواند در یک دوره‌ای خودش را نشان بدهد و از یک دوره‌ای به بعد نیازمند بازنشستگی و استراحت و جایگزینی نیروهای جدید است. مدیر مسوول روزنامه‌ی شرق در آخر گفت: بعد از انقلاب آفت چسبیدن به میزها دامن کشور را گرفته، یا باید عزرائیل جدایشان کند و یا اتفاقی در دولت، دستگاه قضایی و دستگاه‌های دیگر صورت بگیرد تا آدم‌ها از میزها فاصله بگیرند. علاقه به خدمت بعضی را کشته است. در نهایت به نظرم این راهکار ایجاد خلاقیت و جوان‌گرایی را نباید دست‌کم بگیرید.

طالبی: روزنامه‌ی کیهان با دو روزنامه‌ی دیگر قابل مقایسه نیست
حامد طالبی، از مدیران خبرگزاری فارس نیز در این مورد به خبرنگار انصاف نیوز گفت: به نظر من قرار دادن این سه روزنامه در کنار هم چندان درست و دقیق نیست. میزان حضور جوانان در این سه روزنامه به نظرم به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست. کمااینکه بسیاری از فعالین رسانه‌ای مطرح الان کشور، از جوانی یا نوجوانی در روزنامه‌ی کیهان کار می‌کردند و در حال حاضر، با وجود اینکه هنوز هم جوان هستند، جزو مطرح‌ترین افراد در حوزه‌ی رسانه هستند؛ مثل مهدی محمدی، آقای جبراییلی، آقای موسوی که مدیرعامل فارس بودند و افراد متعدد دیگر. پس به نظر من روزنامه‌ی کیهان با آن دو روزنامه‌ی دیگر قابل مقایسه نیستند. وی افزود: به نظرم اصل بر این است که اگر مدیر مجموعه‌ای دارای تجربه‌ای هست، اگر بتواند به جوانان اطمینان کند و از آنها به درستی استفاده کند، حتی با یک مدیریتی که سنش هم بالا باشد، می‌توان نتیجه‌ای قوی در حوزه‌ی رسانه به دست آورد. به نظرم روزنامه‌ی کیهان همچنان اثرگذاری خودش را دارد، خصوصا در صفحات اصلی‌اش، می‌بینیم که در عرصه‌ی بین‌المللی اثرگذاری زیادی دارد.

طالبی درباره‌ی روزنامه‌ی جمهوری اسلامی و مدیریت آن، گفت: روزنامه‌ی جمهوری اگر همان ویژگی‌هایی را که ذکر کردم در آن بررسی کنیم، بعد از کیهان قرار می‌گیرد؛ آن هم به این خاطر است که یک مقداری نسبت به کل بدنه‌ی این روزنامه، آقای مهاجری فعالیت خوبی از خود نشان می‌دهد. ستون جهت اطلاع و یا سرمقاله‌هایی که خود آقای مهاجری می‌نویسد به نظر قابل توجه است و معمولا جریان‌ساز می‌شود. طالبی درباره‌ی روزنامه‌ی اطلاعات هم اضافه کرد: روزنامه‌ی اطلاعات متاسفانه تقریبا هیچگونه اثری در فضای رسانه‌ای سیاسی و فرهنگی کشور ندارد؛ به جز اینکه سال به سال آقای دعایی برای آقای خاتمی جشن تولد برگزار کند، این روزنامه کارکرد دیگری در فضای رسانه‌ای کشور ندارد. این فعال رسانه‌ای اصولگرا، در آخر گفت: در نهایت فکر می‌کنم اگر یک مدیر مسلط، دنیادیده و با تجربه، بتواند جوان‌ها را خوب به‌کارگیری کرده و از انرژی جوانی آنها به‌درستی بهره‌برداری کند، چه اشکالی دارد، مگر روسای جمهور ما همگی جوان بودند؟ برخی از آنها به درستی از توانمندی‌های نیروهای جوان استفاده کردند و برخی هم، مثل همین دولت، اصرار داشتند که الزاما باید وزرا یا اعضای کابینه و مدیران ارشدشان مدیران سن بالا باشند. در نتیجه تلفیقی از این دو است که می‌تواند نتیجه‌ای مثبت را به‌دست دهد. گاهی بی‌تجربگی و خامی یک جوان هم می‌تواند کار دستمان دهد و لازم است تجربه و انرژی جوانی با هم به‌کار گرفته شود.