کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزايش احتمال دیدار روحانی‌بااوباما‌در نیویورک

25 شهريور 1392 ساعت 15:49

گروه سياسي: يك روزنامه آمريكايي مدعی شد که تبادل نامه بین باراک اوباما و حسن روحانی زمینه را برای دیدار احتمالی بین آن دو در نشست سازمان ملل فراهم کرده است، دیداری که می‌تواند اولین ملاقات رودررو بین سران آمریکا و ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران باشد.


روزنامه نیویورک تایمز در ادامه گزارشش نوشت: ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز قرار است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش دیدار کند. این باعث شده است که خوش‌بینی محتاطانه درباره اینکه انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران و انتصاب افرادی عموما عمل‌گرا و منطقی در کابینه‌اش در را برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای برنامه‌ هسته‌یی ایران باز کرده است، افزایش یابد.

دیپلمات‌ها معقتدند که این اظهارات نشانه تمایل دولت ایران به پیشبرد دیپلماسی موضوع هسته‌یی تهران است و دیدار احتمالی هیگ با روحانی یا ظریف می‌تواند مسیر را برای احیای روابط دیپلماتیک کامل بین دو کشور هموار کند. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در یک گفت‌وگو‌ی تلویزیونی با شبکه خبری ای.بی.سی که روز یکشنبه پخش شد برخی گزارشات مبنی بر تبادل نامه با روحانی را تایید کرد و گفت که یک پنجره دیپماتیک با ایران نه تنها در زمینه برنامه هسته‌یی بلکه در زمینه سوریه به وجود آمده است. تریتا پارسی، رییس شورای ملی آمریکایی‌ ایرانی در این باره گفت: من فکر می‌کنم احتمال ملاقات وجود دارد. این یک فشار سیاسی محکم برای پیشرفت خواهد بود اگر اوباما در آن دخیل شود اراده سیاسی برای رسیدن به یک توافق به دست می‌آید.

وی افزود: تهران در حال حاضر بخشی از اعتبار توافق سوریه را به دست آورده است. روحانی باید نشان دهد که از طریق تلاش‌های دیپلماتیکش از یک جنگ نجات پیدا کرده است. وی مایل است در شش ماه اول فعالیتش نشان دهد که رویکردش بیشتر از رویکرد تندروی رییس جمهور قبلی ایران جواب داده است. پارسی گفت که اگر قرار باشد اوباما با روحانی دیدار کند چنین دیداری احتمالا ملاقاتی از پیش برنامه‌ریزی شده در راهرو خواهد بود تا اینکه گفت‌وگو‌یی که پشت یک میز انجام می‌گیرد تا به این ترتیب هر دو طرف "بتوانند آن را انکار کنند."

اوباما در گفت‌وگو‌ با شبکه خبری ای.بی.سی دورنمای دخیل شدن ایران در گفت‌وگو‌های گسترده‌تر درباره سوریه را مطرح کرد، به شرطی که تهران درک کند که "آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد یک سانحه ریلی است که نه تنها به سوریه آسیب می‌رساند، بلکه کل منطقه را دچار بی‌ثباتی می‌کند."وی گفت که توافقنامه ژنو می‌تواند زمینه را برای گفت‌وگو‌های کلی‌تر با حضور روسیه و ایران با هدف " راه‌حلی سیاسی که این بحران وحشتناک را حل کند" هموار کند. اوباما در همان گفت‌وگو از دولت ایران خواست از تصمیم وی برای عقب‌نشینی از حملات هوایی به سوریه و روی آوردن به یک راه حل دیپلماتیک درس اشتباهی نگیرد.

وی گفت که این نشان می‌دهد حل صلح‌آمیز مساله هسته‌یی ایران امکان‌پذیر است، ولی با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران تاکید کرد که این نشان ‌دهنده تضعیف عزم آمریکا برای جلوگیری از تسلیحات کشتار جمعی نیست.
رییس جمهور آمریکا گفت: درسی که آنها باید بگیرند این است که پتانسیل حل این مسائل از طریق ابزار دیپلماتیک وجود دارد. همانطور که می‌دانید گفت‌وگو‌ با ایرانیان همیشه دشوار است. من فکر می‌کنم این رییس جمهور جدید ناگهان این کار را آسان نخواهد کرد. ولی همانطور که میدانید دیدگاه من این است که اگر هم تهدید معتبر استفاده از زور وجود داشته باشد و هم یک تلاش دیپلماتیک قاطعانه آن گاه می‌توان به توافق دست یافت.


کد مطلب: 16216

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/16216/افزايش-احتمال-دیدار-روحانی-بااوباما-در-نیویورک

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir