به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۱۶۲۱۶

افزايش احتمال دیدار روحانی‌بااوباما‌در نیویورک

گروه سياسي: يك روزنامه آمريكايي مدعی شد که تبادل نامه بین باراک اوباما و حسن روحانی زمینه را برای دیدار احتمالی بین آن دو در نشست سازمان ملل فراهم کرده است، دیداری که می‌تواند اولین ملاقات رودررو بین سران آمریکا و ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران باشد.
افزايش احتمال دیدار روحانی‌بااوباما‌در نیویورک
روزنامه نیویورک تایمز در ادامه گزارشش نوشت: ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز قرار است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش دیدار کند. این باعث شده است که خوش‌بینی محتاطانه درباره اینکه انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران و انتصاب افرادی عموما عمل‌گرا و منطقی در کابینه‌اش در را برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای برنامه‌ هسته‌یی ایران باز کرده است، افزایش یابد.

دیپلمات‌ها معقتدند که این اظهارات نشانه تمایل دولت ایران به پیشبرد دیپلماسی موضوع هسته‌یی تهران است و دیدار احتمالی هیگ با روحانی یا ظریف می‌تواند مسیر را برای احیای روابط دیپلماتیک کامل بین دو کشور هموار کند. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در یک گفت‌وگو‌ی تلویزیونی با شبکه خبری ای.بی.سی که روز یکشنبه پخش شد برخی گزارشات مبنی بر تبادل نامه با روحانی را تایید کرد و گفت که یک پنجره دیپماتیک با ایران نه تنها در زمینه برنامه هسته‌یی بلکه در زمینه سوریه به وجود آمده است. تریتا پارسی، رییس شورای ملی آمریکایی‌ ایرانی در این باره گفت: من فکر می‌کنم احتمال ملاقات وجود دارد. این یک فشار سیاسی محکم برای پیشرفت خواهد بود اگر اوباما در آن دخیل شود اراده سیاسی برای رسیدن به یک توافق به دست می‌آید.

وی افزود: تهران در حال حاضر بخشی از اعتبار توافق سوریه را به دست آورده است. روحانی باید نشان دهد که از طریق تلاش‌های دیپلماتیکش از یک جنگ نجات پیدا کرده است. وی مایل است در شش ماه اول فعالیتش نشان دهد که رویکردش بیشتر از رویکرد تندروی رییس جمهور قبلی ایران جواب داده است. پارسی گفت که اگر قرار باشد اوباما با روحانی دیدار کند چنین دیداری احتمالا ملاقاتی از پیش برنامه‌ریزی شده در راهرو خواهد بود تا اینکه گفت‌وگو‌یی که پشت یک میز انجام می‌گیرد تا به این ترتیب هر دو طرف "بتوانند آن را انکار کنند."

اوباما در گفت‌وگو‌ با شبکه خبری ای.بی.سی دورنمای دخیل شدن ایران در گفت‌وگو‌های گسترده‌تر درباره سوریه را مطرح کرد، به شرطی که تهران درک کند که "آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد یک سانحه ریلی است که نه تنها به سوریه آسیب می‌رساند، بلکه کل منطقه را دچار بی‌ثباتی می‌کند."وی گفت که توافقنامه ژنو می‌تواند زمینه را برای گفت‌وگو‌های کلی‌تر با حضور روسیه و ایران با هدف " راه‌حلی سیاسی که این بحران وحشتناک را حل کند" هموار کند. اوباما در همان گفت‌وگو از دولت ایران خواست از تصمیم وی برای عقب‌نشینی از حملات هوایی به سوریه و روی آوردن به یک راه حل دیپلماتیک درس اشتباهی نگیرد.

وی گفت که این نشان می‌دهد حل صلح‌آمیز مساله هسته‌یی ایران امکان‌پذیر است، ولی با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران تاکید کرد که این نشان ‌دهنده تضعیف عزم آمریکا برای جلوگیری از تسلیحات کشتار جمعی نیست.
رییس جمهور آمریکا گفت: درسی که آنها باید بگیرند این است که پتانسیل حل این مسائل از طریق ابزار دیپلماتیک وجود دارد. همانطور که می‌دانید گفت‌وگو‌ با ایرانیان همیشه دشوار است. من فکر می‌کنم این رییس جمهور جدید ناگهان این کار را آسان نخواهد کرد. ولی همانطور که میدانید دیدگاه من این است که اگر هم تهدید معتبر استفاده از زور وجود داشته باشد و هم یک تلاش دیپلماتیک قاطعانه آن گاه می‌توان به توافق دست یافت.

مازیار
Germany
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۱۶:۳۲
این نتیجه ی شرکت ما در انتخاباته.این همون تغییره که روحانی وعده داده بود.نگاه دنیا به ایران به مرور تغییر خواهد کرد.بیاییم برای حل تدریجی مشکلات صبر کنیم.نگیم چرا گشت ارشاد هنوز هست اونم به موقع برداشته میشه.در ضمن موضوع آزادی رهبران جنبش سبز هم هست که با انتصاب شمخوانی روحانی نشون داد پیگیر وعده های انتخاباته.پس زنده باد اصلاحات. (128983)
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۱۶:۴۲
درخواست میکنم پیگیری کند:
عملکرد صدا و سیما مخصوصا خبر20.30 در زمان احمدی نژاد و روحانی
هنوز دوماه از ریاست جمهوری روحانی نگذشته که هجمه هایی غیر مستقیم و گاه مستقیم به ایشان و کابینه میشود ،درحالیکه در زمان احمدی نژاد در مقابل رفتارهای مخالف قانون او کوچکترین سخنی گفته نمیشد
مسلما مغرضانه میباشد و شباهتی به انتقاد ندارد
به عنوان مثال:
با آب و تاب فراوان خبری درخصوص فیسبوک خانم افخم و اینکه" ایشون برای ارتباط با مردم پست الکترونیکی جیمیل را در فیسبوکشون اعلام کردن و با طعنه بیان شد که ایمیلها ابتدا توسط امریکایی ها حتما خوانده میشود"، در خبر های مختلف سیما پخش شد .درحالیکه اون پیج اصلا مربوط به خانم افخم نبود و شخصی با سواستفاده از نام افخم ادمین پیج بود
نباید توضیح مربوط و عذرخواهی از خانم افخم در بخشهای خبری پخش میشد؟
همچنین درحالیکه هرروز خبر جدیدی از اختلاس های کوچک و بزرگ دولت قبل درخبرگزاریها و توسط افراد موثق و شخص معاون اول روحانی بیان میشود ،کوچکترین خبری در این زمینه در اخبار سیما وجود ندارد ،درمقابل خبر خانم راستگو که یک خبر حاشیه ای است به صورت بمب خبری در تمام ساعات اخبار سیما پخش شد
خواهشمندم پیگیری کنید (128992)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۱۸:۳۸
بابا تو دیگه چه توقعی از این صدا و سیما داری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (129059)
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۲۰:۳۲
ناشناس عزیز رسانه ای که فقط مربوط به یک تفکر است و هیچ رقیبه رسانه ای ملی دیگری ندارد، . . . . (129083)
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۱۸:۳۰
روحانی باید کاری که خاتمی بایست میکرد ولی انجام نداد را عملی کند و قاطعانه در جهت حل مشکلات بین ایران و آمریکا ( بدون تردید نیروی اول اقتصادی و علمی دنیا ) اقدام کند و با اینکار خود بسیاری از مشکلات مردم را حل کند و اجازه ندهد بیش از این رقیبان منطقه ای ایران و روسیه از این اوضاع در جهت منافع خود و علیه ایران سود برند، تا مشکل رابطه با آمریکا و مشکل هسته ای حل نشود مشکلات کشور روز به روز بیشتر میشود (129055)
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۱۸:۳۱
باهاش دیدار کن و مردانه دست بده (129056)
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۱۹:۰۴
مقامات آمریکایی و خود کشور آمریکا بسیار معقول تر و انسانی تر از کشور هایی مانند ونزوئلا عمل میکنند وقتی ما با آنها رابطه داریم چرا با آمریکا نداشته باشیم؟
در حالی که صلاح مملکت ما نیز در ارتباط با کشور های توسعه یافته است نه ... (129063)
پول
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۲۰:۱۸
فک کنم اینجوری پیش بره بازار سکته کنه (129082)
امیر
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۲۱:۲۹
سلام امریکا هر کاری بخواد بکنه از منافع ملیش کنار نمیره مگه به نفع اسراییل ما یا باید با اسراییل یا....اگه مستقلی نظرو بذار (129104)
naser
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۲۳:۵۲
بنظر من ما از دوستي با روسيه چيز خاصي نديديم بايد رويكردمونو به سمت دوكشور توسعه يافته آمريكا و ژاپن ببريم وباز فكر كنم حرف نزدن با كشورها به نفع روسيه باشه كاش اقاي روحاني عزيز با تدبيرشون با حمايت رهبري واركان داخلي با آمريكا حداقل در حد 20 دقيقه ديدار كنند باور كنيد اين ديدار به نفع ايرانه بيشتر تا آمريكا (129135)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۰۰:۰۵
با اینکه دولت آمریکا ذاتا خوی استکباری دارد ولی انصافا تنها رئیس جمهور آمریکا که ملت و دولت ایران را از خواب غفلت بیدار کرد باراک اوباما بود.وی نقطه ضعف های مارا بما نشان داد.پس وی شایسته احترام است.مطمئنم نسلهای آینده این سرزمین همیشه به نیکی از وی یاد خواهند کرد.
مطمئنم بعداز اتمام دوران ریاست جمهوریش حتما به ایران خواهد آمد. (129141)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۰۰:۵۵
صدا سيما كه ديگه ابرو براي خودش نذاشته امروز مجري برنامه صبح بخير ايران به دولت روحاني تيكه مي انداخت ميگفت خبر دارين قيمت كره دوبرابر شده ؟؟/چرا كاري نميكنيد؟؟؟ههههه ميخنديد؟؟نمي دونم اونموقع براي احمدي نژاد چرا همه خفه خون گرفته بودن الان همه نطقها باز شده (129156)