به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۱۶۴۸۹
مقاله حسن روحانی در واشنگتن‌پست:

رييس‌جمهور: دوران‌دشمنی‌های‌خونین گذشته است

گروه سياسي: دكتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، طی مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با عنوان «چرا ایران به دنبال تعامل سازنده است» نوشت: دوران دشمنی خونین گذشته است.
رييس‌جمهور: دوران‌دشمنی‌های‌خونین گذشته است
به گزارش سایت خبری تیک، در این مقاله آمده است: سه ماه پیش، کارزار انتخاباتی تدبیر و امید حمایت گسترده مردمی از آن خود کرد. ایرانیان رویکرد مرا در قبال مسائل داخلی و بین المللی پذیرفتند، چراکه آن را به عنوان رویکردی دیدند که سالها پیش باید انجام مي‌شد. من متعهد به تحقق وعده هایی به مردم هستم که شامل قولم به تعامل سازنده با جهان است. جهان تغییر کرده است، سیاست بین المللی دیگر یک بازی با حاصل جمع صفر نیست بلکه عرصه ی چند بعدی است که گاهی اوقات همکاری و رقابت همزمان رخ مي‌دهد. دوران دشمنی های خونین گذشته است. انتظار مي‌رود که رهبران جهان تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

روحانی در ادامه از سیاستی «برد-برد» که پیشتر نیز از آن گفته بود و نیز در نظر گرفتن منافع هر طرف با توجه به منافع همه دفاع می‌کند. رئیس جمهور از افراطی‌گری به عنوان مشکلی برای «همه» نام می‌برد که حتی اگر هزاران مایل دورتر از کشوری رخ دهند، باز هم کسی در برابر آن ایمن نیست.

رئیس‌جمهور ایران در مورد برنامه اتمی نیز می‌گوید به جای تمرکز بر «بدتر نشدن»، «ما باید فکر کنیم تا چطور وضعیت را بهتر کنیم». او در توضیح این موضوع به بحران سوریه، برنامه اتمی ایران و رابطه این کشور با آمریکا اشاره کرده است؛ «ما باید هدفی عالی‌تر را جست‌وجو کنیم».

روحانی نوشته است: در این موارد باید به طور مشخص و واضح بدانیم چه می‌خواهیم و آن را با اراده سیاسی پشتیبانی کنیم تا کنش لازم را انجام دهیم. پس از ده سال جلو و عقل رفتن، آنچه هیچ‌کس در مورد پرونده اتمی نمی‌خواهد روشن است. حسن روحانی در یادداشت خود به خشونت‌ها در کشورهای سوریه، عراق و افغانستان اشاره کرده «حملات شیمیایی در سوریه» را «شدیدا محکوم کرده» و در بخشی دیگر می‌گوید این خشونت‌ها از هویت واقعی این کشورها به دور است.

او می‌نویسد: برای پایان دادن به این خشونت‌ها و افراطی‌گری نیز باید همکاری متقابل کرد. رئیس‌جمهور ایران در مقاله خود به موضوع «هویت» به عنوان «کلید» بحران اشاره می‌کند. در ادامه این یادداشت آمده است: برای ما رسیدن به دانش چرخه سوخت هسته‌ای و تولید انرژی هسته‌ای همانقدر برای تنوع بخشیدن به منابع انرژیمان است، که در عین حال معرف ایرانیان به عنوان یک ملت است، خواست ما برای شان و احترام و جایگاهی که در جهان داریم. بدون در نظر گرفتن موضوع هویت بسیاری از مشکلات حل نشده باقی می‌مانند. از دو بعد به چالش‌های موجود نگاه مي‌کنم؛ نخست باید با همکاری بنیادین به دنبال برپا کردن یک گفت‌وگوی ملی بود. دوم معطوف به موضوعی گسترده‌تر است، حل بی‌عدالتی فراگیری که آتش بحران و تنش‌ها را سوخت می‌شود.

در حالی‌که به نیویورک می‌آیم تا در نشست عمومی ملل متحد شرکت کنم، از همتایانم می‌خواهم تا فرصتی که انتخابات اخیر در ایران فراهم آورده است را مغتنم بدانند. از آنها می‌خواهم از بیشترین اختیارات خود برای تعاملی با احتیاط که مردمم به من داده‌اند، استفاده کرده و پاسخی درخور به تلاش‌های دولتم برای داخل شدن در گفت‌وگویی سازنده بدهند. بیش از همه، از آنها می‌خواهم، نگاهی فراتر داشته باشند و شجاعانه به من بگویند چه می‌بینند- اگر نه برای منافع ملی خود، برای مشروعیت خود، و برای کودکانمان و نسل‌های آینده.

۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۲:۱۵
چند دقیقه پیش واشنگتن پست را چک کردم، مقاله اقای روحانی در صفحه اول و بالای صفحه است، باورم نمی شود بعد از 8 سال رئیس جمهوری داریم که می داند چگونه و کجا حرفش را در دنیا بیان کنید مقاله ای که نه تنها توسط میلیونها در روزنامه و سایت پست امروز خوانده خواهد شد بلکه از مهمتر توسط سیاسیون، لابیست ها، نمایندگان کنگره و دولتمردان امریکا خوانده خواهد شد. امیدوارم دیگر هیچ وقت افرادی مانند احمدی نژاد در ایران در مسند قدرت نبینیم و آقای روحانی قاطع تر همین راه را برای احقاق حقوق مردم و رفع تحریم ادامه دهند. (131106)
قاسمی بجد
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۲:۲۲
دوران کینه و نفرت و دشمنی به پایان رسیده ... (131115)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۵:۰۲
زنده باد (131199)
morty
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۲:۱۶
این را میگن یه رئیس جهمور حقوقدان حافظ حقوق ملت ایران (131107)
امین
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۲:۲۰
روحانیِ سیاستمدار مچکریم (131113)
ایوب
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۲:۲۵
زنده باد روحانی با درایت (131117)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۲:۳۱
امیدوارم در سفر روحانی به امریکا تلاش هایی صورت بگیرد تا ایشان با اوباما دیدار داشته باشند اگر هم این میسر نبود کری و ظریف دیدار کنند اینگونه دیدار ها بسیار سریع مسیر حل شدن مشکلات را مرتفع می کنند. (131121)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۵:۵۴
می دونیم که لابی صهیونیست ها نمی ذاره این اتفاق بیوفته. (131239)
مجتبی
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۲:۳۲
خدایا شکرت هر روز یه خبر امیدوار کننده (131124)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۲:۳۵
امیدوارم سفر آقای روحانی به نیویورک پر خیروبرکت باشد و با امید به اینکه در این سفر دیداری با مقامات آمریکایی داشته باشند تا گره کور بحران اتمی ایران گشوده گردد و در ادامه،تحریمها که فقط دودش در چشم مردم مظلوم ایران می رود برطرف گردد.درست است که شاید با این دیدار روابط ایران و آمریکا بزودی برقرار نشود ولی می توان انتظار داشت در آینده نه چندان دور این رابطه برقرار شود.
طولانی ترین راه ها از یک قدم کوچک شروع می شود.
خود آقای روحانی شجاعت داشته باشند و برای مردم ایران و آمریکا بروند و بااوباما دیدار کنند،اگر او(اوباما)بی ادبی کرد و اول جلو نیامد تا دست بدهد.

در هرصورت چون من همیشه در مورد سوریه هم یک نظری می گذارم درباره سخن آقای روحانی هم یک مطلبی بگویم.
آقای روحانی خشونت ها در سوریه با خشونت ها در عراق و افغانستان فرق می کند،چون در عراق و افغانستان تروریست ها دست به خشونت و جرم و جنایت می زنند اما در سوریه این قضیه فرق می کند و همه می دانیم که چه کسی در حال خشونت ورزیدن و کشتار مردم بی گناه در سوریه حتی توسط تسلیحات شیمیایی است.
البته این به معنای آن نیست که در سوریه تروریست و القاعده وجود ندارد.القاعده در سوریه وجود دارد و البته به مردم هم ظلم و ستم روا می دارد اما این به معنای این نیست که تحولات سوریه از همان سنخ تحولات عراق و افغانستان است. (131126)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۲:۴۷
توی دنیا چه خبره مک کین برای روس ها پوتین برای آمریکایی ها و روحانی برای آمریکایی ها مقاله می نویسن. (131132)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۴:۳۷
این امر بسیار رایجه، به ویزه در روزنامه واشنگتن پست، بسیاری از مقامات کشور ها در این روزنامه مقاله می نویسند که بسیار هم نوشتن انها تاثیر گذار است. (131171)
بهارمست
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۲:۴۹
این پاراگراف آخر چه حکیمانست... (131133)
هادی
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۳:۰۸
وای!!!!! خدا کنه با اوباما مذاکره کنه و هولوکاست رو تو مجمع سازمان ملل محکوم کنه.
روحانی مچکریم شدید! (131141)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۵:۵۲
هوعوکاست چه به من و تو ؟؟؟چرا باید چیزیو که نمی دونیم در چه وسعتی اتفاق افتاده رو محکوم کنیم؟؟ (131236)
حامد
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۳:۳۸
به نام خدا.

آقای رئیس جمهور ، اوایل فقط بخاطر حمایت خاتمی دوستت داشتم ، الان کم کم بخاطر خودت دوستت دارم. خیلی مردی. 8 سال از جوانی من و امثال من در دوران سیاهی گذشت ، تو نور امیدی در دل ما روشن کردی. برای این نور امید ، روحانی مچکرم. (131149)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۳:۴۹
گویا دکتر سریع القلم حسابی مشغول است. (131157)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۴:۲۹
این کار باید سال ها پیش انجام می شد تا این ملت اینقدر هزینه نده (131164)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۵:۳۱
احتمالا قسمتی از آبرویی که جناح اقتدارگرا در این 8 سال از این ملت به باد دادند را بتوانی ترمیم کنی (131218)
ه
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۶:۱۲
خدا را شکر که حسن روحانی رئیس جمهور شد
من هر وقت میام به سایت شما یاد دوران انتخابات میفتم ،به شدت نا امید بودم
چندین نوبت به شما و سایت شما اهانت کردم .
خوشحالم که تا اینجا پیش بینی های نا امیدانه ی من درست از آب در نیامده
خوشحالم که امروز رئیس جمهور کشورم حرف بی ربط نمیزند و شان مردم ایران را رعایت می کند. (131255)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۷:۰۹
من به روحانی رای ندادم به آقای قالیباف رای دادم ولی امروزبه شدت ازایشان ومواضع درستشان حمایت می کنم وازخدامی خواهم مردم ایران وکشورعزیزمان ازمصائب نجات یابند.امین (131287)
jalal
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۷:۳۶
به خدا باورم نشد تا این که همین الان خودم رفتم مقاله ی دکتر روحانی رو دیدم.به این میگن رئیس جمهورِ در شأن ملت ایران نه احمدی نژاد و دارو دستش.درود بر اصلاحات و کارگزاران (131297)
سالار
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۲۰:۴۷
دکتر جان با سخنرانی حقوقدانی خود در سازمان ملل از آبروی ایران و ایرانی دفاع و به امید رفع تمام کدورت ها با دنیای خارج............. (131363)
بیدار
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۲۱:۰۵
ادبیات دکتر روحانی کجا و ادبیات........ آقای احمدی نژاد کجا!
حداقل ما در دنیای امروز اگر مجهز به علم تکنولوژی در حد کشورهای توسعه یافته نیستیم،ولی ادبیات ما ادبیاتی با شهرتی جهانی است. ما می توانیم به این ادبیات فاخر که می تواند در زبان و محاوره جلوه کند ببالیم. فراموش نکنیم که بزرگانی چون گوته در یرابر حافظ ما سر تعظیم فرود آورده اند. دست کم به این داشته ی خود در جهان شهره باقی بمانیم . (131366)
آدم
Canada
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۲۲:۲۹
لطفا همگی متن کامل این مقاله بسیار مهم را بخوانند خوب بود که بهار کل آن را که زیاد هم نبود می آورد امید است متن کامل دوباره منتشر شود.البته می توانید متن کامل را در وب سایت ریاست جمهوری ملاحظه فرمایید. به نظرمن دیدگاه ها و موارد بسیار اساسی مطروحه در این متن می تواند منشوری برای بازنگری اندیشه های قدیمی و دیدن جهان امروز از زاویه ای دیگرگونه و امروزی و یا فردایی باشداین یک دیدگاه استرتژیکی از جهان امروز است (131386)
banafshe
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۲۲:۳۷
از طرفی خیلی خوشحالم که ایران بار دیگه داره جایگاه اصلی شو پیدا میکنه و همه کشورها با احترام و خوش بینی از ان یاد می کنند. و از طرفی متاسفم که چرا 4 سال پیش این اتفاق نیفتاد و مردمی که با آن شور وحال رای داده بودند سرکوب شدند و هزینه های جبران نا پذیری هم به به آنها با سرکوب و زندانی شدن و مهاجرت کردن و گرانی و کاهش پولشان و... وارد شد و هم به کشور لطمات زیادی که همه خوب می دانند و ذکر آن در اینجا نمی گنجد و امروز با تلاش و زحمات بسیار باید تازه به جای اول مان برگردیم اگر بتوانیم و ...بگذارند.به امید پیروزی حق بر باطل (131391)
علی
Canada
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۲۳:۳۹
سناتور آمریکایی مک کین و نتانیاهو و افراد افراطی دیگر مانند این ها در سراسر جهان خوب است بجای داد و فریاد های وحشیانه قرون وسطایی، چندین بار متن کامل این مقاله را بخوانند و حتی مشق شب کنند تا شاید بتوانند به عمق و ابعاد تفکرات تک بعدی و جنگ سردی خود بهتر آشنا شده و با عطر و بوی خوش اندشه های قرن 21 اندکی آشنا شوند. هر چند بسیار سخت می بینم که مغز بسیار فسیل شده آنها دیگر امکان حس و درک این مسائل نوین جهانی را به آنها بدهد. باری از ما گفتن بود. ضمنا به در گفتم تا دروازه بشنود. (131438)