به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۳ - ۰۱:۰۶
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۱۶۵۸۴

وقتی‌‌کلیه‌فروشی‌هست،‌حج جایز نیست

گروه سياسي: یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: در شرایطی که عده‌ای در کشور به خاطر فقر و رفع مشکلاتشان کلیه می‌فروشند انجام حج عمره جایز نیست.
آیت‌الله محمدرضا نکونام با تاکید بر لزوم توجه به محتوای اسلام برای استقرار حکومت اسلامی گفت: در جامعه اسلامی باید به دنبال اجرای عدالت و رفع ظلم باشیم و الا با ظاهرسازی اسلامی و پخش همزمان اذان و نماز در سراسر جامعه و برافراشتن گلدسته و گنبد نمی‌توان به جامعه اسلامی رسید. وی یکی از معیارهای جامعه اسلامی را توجه به فقرا و فقرزدایی دانست و با انتقاد از کسانی که دفعات متعدد به حج رفته‌اند، افزود: کسانی را می‌شناسم که بیش از 40 حج واجب به جای آورده‌اند، غیر از دفعاتی که به عمره رفته‌اند؛ یعنی اینها از پیامبر (ص) هم بیشتر حج به جا آورده‌اند. این در حالی است که ما در کشورمان تعداد زیادی فقیر داریم که به سختی زندگی می‌کنند.
آیت‌الله نکونام در ادامه خاطرنشان کرد: در جامعه‌ای که افراد آن به خاطر رفع گرفتاری‌ها، کلیه می‌فروشند و به خاطر فقر دچار نقص عضو می‌شوند، رفتن به سفر عمره جایز نیست. افراد هزینه حج عمره را به فقرا بپردازند تا مجبور نشوند کلیه بفروشند.

صالح
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۵:۲۲
خداروشکر، بالاخره یکی ی حرف درست زد. هر کسی غیر از روحانیت اگر این حرف رو میزد هزار و یک انگ ضد دین به اون میزدن (131847)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۲۰:۰۸
خدا را شکر یکی حرف دل مردم را زد. (131989)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۲۰:۰۹
زمانی که عمره پانصد هزار تومان بود به من خورد اما نرفتم. (131990)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۵:۲۵
درود بر ایشان (131853)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۵:۲۷
مقصر کسانی هستند که امکانات 40 بار حج واجب رفتن را برای این افراد فراهم می کنند . وگرنه پدر من پس از سالها در نوبت ماندن نتوانست به حج برود و به رحمت ایزدی رفت و بجایش دیگران بارها و بارها به حج می روند . نمی دانم آیا این نوع حج را که با غصب حقوق دیگران و استفاده از نوبت کسانی که سالها در انتظارند خدا و رسول خدا قبول می کنند؟ (131855)
پرواز
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۵:۳۴
راست میگوید مردمپولهایشان جمع کرده به ایشان بدهند (131865)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۵:۵۴
مرحبااا (131877)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۶:۱۰
درود بر ایشان (131885)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۶:۱۰
یه زمان بود مراجع و علما پایگاه فوق العاده قوی بین مردم داشتند و در جهت مردم بودند تا جایی که با حرام کردن مثلا تنباکو سیاست های کلان کشوری را عوض میکردند اما الان کنار کشیدند در و حشتناکترین شرایط اقتصادی حتی یک فتوا هم ندادند که مثلا فلان جنس حرام است تا با این کار دولت بالاجبار هم که شده فکری به حال فقر و گرسنگی بکند... بهار عزیز چیز ناحقی ننوشتم لطفا چاپ کن (131886)
مصیب
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۶:۱۶
حرف دل ما را زدی . اما کو گوش شنوا؟ (131891)
خشایار
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۶:۲۴
این گفته ها رو باید با آب طلا نوشت..... (131897)
امين
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۶:۲۶
من يك ورشكستم كه به دليل بدهي 2 ساله زندانيمتمام زندگيمو از دست دادم.الان هم تو مرخصيم 20 ميليون از بدهيم مانده كه اگه نتونم تا چند روز پرداخت كنم دوباره بايد برم زندان.همه جا تو اينترنت تو خيابونا آگهي دادم برا فروش كليه ام.اگه كسي ميتونه برا كليم مشتري پيدا كنه هر جاي ايران باشه ميام. (131898)
مهدی
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۶:۳۷
صد البته ریختن دلار به شکم این وهابی ها و خریدن سوغات عربی جایز نیست (131901)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۶:۵۶
احسنت (131911)
سعید
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۷:۱۰
ما این حرف رو میزنیم مردم بهشون برمیخوره خدا رو شکر یه ایتاد حوزه اینو گفت . بابا بخدا هزینه یه حج ساده = هزینه یه ازدواج (131918)
یک ایرانی
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۷:۲۴
اصلا حتی برای با اولش هم جای نیست.من که اگه وضعیت مالی ام خوب شود و توان پرداخت هزینه های حج را داشته باشم انصراف میدهم و پولش را به انسان های نیازمند میبخشم و بیشتر ثواب میکنم.به عقیده من حج در کشور ما شده چشم و همچشمی و نه برای ثواب و رضای خدا!!!هرچند که خدا هم ترجیح میده به مستمندان کمک شود. (131921)
سعید
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۷:۳۵
الان تو کشور مشکل کمبود خون داریم . یه حج هزینه اش حدود 10 الی 15 میلیون. درحالیکه یک دهم همین مبلغ رو به هر کی بدی خون که سهل جونشم میده . حالا برید مکه بعد سرتونم بگیرید بالا بگید حاجی شدم . (131925)
عدالت خواه
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۸:۴۶
ﮔﻮﯾﻨﺪ ﺷﯿﺦ ﺍﺑﻮ ﺳﻌﯿﺪ ﺍﺑﻮﺍﻟﺨﯿﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺭﻫﻢ ﺍﻧﺪﻭﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﻛﻌﺒﻪ ﺭﻭﺩ.
ﺑﺎ ﻛﺎﺭﻭﺍﻧﯽ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺷﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺗﻮﺍﻧﺎﺋﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﻛﺒﯽ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﭘﯿﺎﺩﻩ ﺳﻔﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺧﺪﻣﺖ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻣﯿﻜﺮﺩ.
ﺗﺎ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻟﯽ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺷﯿﺦ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻤﻊ ﺍﻭﺭﯼ ﻫﯿﺰﻡ ﺑﻪ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺭﻓﺖ ...
ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﺩﺭﺧﺘﯽ ﻣﺮﺩ ﮊﻧﺪﻩ ﭘﻮﺷﯽ ﺑﺎ ﺣﺎﻟﯽ ﭘﺮﯾﺸﺎﻥ ﺩﯾﺪ ﺍﺯ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻭﯼ ﺟﻮﯾﺎ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺠﺎﻟﺖ ﺍﻫﻞ ﻭ ﻋﯿﺎﻝ ﺩﺭ ﻋﺪﻡ ﻛﺴﺐ ﺭﻭﺯﯼ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﭘﻨﺎﻩ ﺍﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻔﺘﻪ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺵ ﺩﺭ ﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﺑﺴﺮ ﺑﺮﺩ ﻩ ﺍﻧﺪ...
ﭼﻨﺪ ﺩﺭﻫﻢ ﺍﻧﺪﻭﺧﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﯼ ﺩﺍﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺑﺮﻭ .
ﻣﺮﺩ ﺑﯿﻨﻮﺍ ﮔﻔﺖ : ﻣﺮﺍ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺣﺞ ﺩﺭ ﺣﺮﺝ ﺑﺎﺷﯽ ﺗﺎ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻢ ﺗﻮﺷﻪ ﺍﯼ ﺑﺒﺮﻡ.
ﺷﯿﺦ ﮔﻔﺖ ﺣﺞ ﻣﻦ ، ﺗﻮ ﺑﻮﺩﯼ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻔﺖ ﺑﺎﺭ ﮔﺮﺩ ﺗﻮ ﻃﻮﺍﻑ ﻛﻨﻢ ﺑﻪ ﺯﺍﻧﻜﻪ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﺑﺎﺭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺁﻥ ﺑﻨﺎ ﻛﻨﻢ... (131948)
مهدی مقدسیان
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۸:۵۱
ضمن عرض ارادت و آرزوی طول عمر آیت الله نکونام و علمای همفکر ایشان:
کلام استاد حرف دل همه منتظران حضرت ولی عصر(ارواحنا له الفدا) می باشد.
ای کاش مسئولین محترم حج و زیارت و دیگر آیات عظام .این سفر توریستی که شکل مذهبی به خود گرفته را محدود کنند.
فرمایشات استاد دانشمند هم یادمان نرود. (131952)
حق جو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۸:۵۸
جانا سخن از زبان ما می گویی. (131957)
Sajjad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۹:۱۷
....... حرف دل ما رو زدی حاجی (131958)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۹:۵۶
اگر یه حساب سر انگشتی انجام بدیم با سهمیه تقریبا 60000 نفری ایران با 5000 دلاریکه اجازه دارن با خودشون به حج ببرن 300.000.000 میلیون دلار خب اگر دلار رو 3000امروز در نظر بگیریم میشه 900.000.000.000 تومان به عبارتی 900 میلیارد تومن حالا هی مدام بگید این وهابی ها چرا اینقدر دارن خرج میکنن کافیه نصف همین پول رو توی ایران خرج کنن .... (131978)
آزرمیدخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۲۳:۱۴
خانه اصلی خدا دل انسانهای نوع دوست ومهربان است به همه دوستان سفارش میکنم شعر کعبه ودل پروین اعتصامی رو بخوانند (132149)