به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب : ۱۶۵۹۸

دولت احمدی‌نژاد فقط شعار می‌داد

گروه سياسي: نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه دولت احمدی‌نژاد در سیاست خارجی فقط شعار می‌داد، گفت: تقویت معاونت اقتصادی وزارت خارجه، کلید موفقیت روحانی در تحریم‌زدایی است.
دولت احمدی‌نژاد فقط شعار می‌داد
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خانه ملت، گفت:سبک شدن وزن اداری وزارت امور خارجه از یک طرف و کاهش موازی کاری‌ها در حوزه سیاست خارجی از طرف دیگر امر مثبتی است، که باید نگاه مثبتی به آن داشت. نماینده اسلام آبادغرب در مجلس هشتم با انتقاد از موازی کاری در وزارت امور خارجه دولت احمدی‌نژاد، تصریح کرد: با تصمیم‌های اخیر دولت جدید، حوزه سیاست خارجی به سمت تخصصی شدن هر چه بیشتر حرکت می کند. وي در تشریح تفاوت‌های رویکرد کاری وزارت امور خارجه در دولت احمدی‌نژاد و روحانی گفت: در دوران احمدی‌نژاد سطح کاری و ارتباطی وزارت امور خارجه از سطح سیاست خارجی و دیپلماسی کشور به موضع گیری درباره رد یا تایید خبر و شعارپردازی در مورد موضوعات کاهش پیدا کرد. وی با انتقاد از دور شدن کارکرد این وزارتخانه در دولت احمدی‌نژاد از تخصصی شدن امور افزود: برای خیلی افراد در حوزه وزارت خارجه پست شغلی درست شد، حداکثر کار تخصصی که از آن‌ها انتظار
می‌رفت این بود که شعاری را مطرح یا موضعی را اتخاذ کنند. این نماینده سابق مجلس رویکرد غلط دولت احمدی‌نژاد در خصوص سیاست خارجی را محور تبلیغ کاندیداهای ریاست جمهوری خواند و گفت: در مناظره‌ها و مذاکرات و اعلام برنامه‌های قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری اکثر کاندیداها و طرفداران‌شان نوع حضور و رویه احمدی‌نژاد در سیاست خارجی را زیر سوال بردند.

وی تاکید کرد: سیاست خارجی حوزه‌ای ظریف است و اکثر کسانی که قرار است در این حوزه باشند، باید از بین افرادی انتخاب شوند که فوت و فن دیپلماسی آموخته یا با تجربه خود این مسیر را طی کرده باشند. فلاحت پیشه با بیان اینکه موضع‌گیری‌های غلط برخی افراد در وزارت امور خارجه دولت قبل هزینه های زیادی را به دستگاه دیپلماسی تحمیل کرد، افزود: باید حرکت دستگاه دیپلماسی به سمت تخصصی شدن پیش برود و قرار نیست هرکس در حوزه سیاست خارجی ورود پیدا کند و هر موضعی از هر شخصی تبدیل به یک مشکل برای سیاست خارجی کشور شود.
وی ادامه داد: بارها شاهد بودیم که موضع گیری غیر کارشناسی برخی مسئولان دولت قبل در حوزه سیاست خارجی و سفرهای آنها چه هزینه هایی را برای کشور و دستگاه دیپلماسی ایجاد کرد.
فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه جایگاه وزارت امور خارجه در دولت احمدی نژاد نازل شد، تصریح کرد: موضع گیری این افراد غیر متخصص در وزارت امور خارجه به سیاست خارجی کشورمان ضربه زد طوری که برخی از کشورها در عمل جایگاهی را برای وزارت امور خارجه ایران در مراودات و مذاکرات خود در نظر نمی گیرند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم گفت: موازی کاری های دولت احمدی‌نژاد در حوزه سیاست خارجی وزارت خارجه را تحلیل برد و خرد کرد. فلاحت پیشه با بیان این که حرکت دولت یازدهم برای کاهش موازی کاری در وزارت امور خارجه قابل تقدیر است، گفت:وزارت امور خارجه دارای میزها و معاونت های مختلف است که در حوزه های مختلف صاحب نقش هستند.

وي انتقال پرونده هسته ای به وزارت امور خارجه را اقدامی در راستای تقویت این وزارتخانه توصیف و تصریح کرد: وزارت امور خارجه از ظرفیت انجام همه این امور برخوردار است چرا که در این وزارتخانه کارشناسانی حضور دارند که در طی سی و چند سال گذشته هم در حوزه علمی و هم تجربی برای این دست از کارها آموزش دیده‌اند.
وی تاکید کرد:نباید نگران بود که با گسترش اختیارات در وزارت امور خارجه شاهد نوعی ضعف اجرایی در این وزارتخانه باشیم. فلاحت پیشه با اشاره به نقش‌های متنوع و رویکردهای متعدد وزارت امورخارجه در کشورهای دیگر دنیا گفت: در همین حالا در کشورهای دیگر دنیا وزارت امور خارجه در حوزه‌های مختلف اعم از دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی اقتصادی و امور سیاسی و امنیتی و راهبردی صاحب نقش، تحلیل و سفیر است.
وی افزود:به هر میزانی که موضوعات به وزارت امور خارجه محول شود به همان میزان وزارت امور خارجه از پشتوانه کارشناسی لازم برخوردار است که آنها را مدیریت کند.
فلاحت پیشه اقدامات دولت روحانی در خصوص تغییر ساختار اداری وزارت امور خارجه را دارای ابعاد مثبت و در جهت پیشرفت خواند و گفت:اهمیت دیپلماسی اقتصادی در شرایط فعلی کشور ما در دنیا بالا است و متاسفانه تا اندازه ای مورد تعلل قرار گرفته است.

اين نماینده مجلس هشتم تقویت معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را اولویت فعلی وزارت امور خارجه توصیف و تاکید کرد: تقویت معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه با تفویض اختیارات لازم و در عین حال ایجاد ماموریت اقتصادی برای سفارتخانه های ایران در سراسر دنیا،
مسئله‌ای است که تا به امروز در دولت یازدهم مغفول بوده است و باید در اولویت‌های برنامه کاری دکتر ظریف قرار گیرد.
وی تاکید کرد: باید امیدوار باشیم که ماموریت دیپلماسی اقتصادی دولت جدید تحت الشعاع ماموریت‌های سیاسی این وزارتخانه قرار نگیرد چرا که اساس سیاست خارجی دولت دکتر روحانی باید تحریم‌زدایی باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم توجه به دیپلماسی اقتصادی را بخش مهمی از برنامه تحریم‌زدایی توصیف و تصریح کرد: اگر دیپلماسی اقتصادی و میز اقتصادی مربوطه چه در وزارتخانه‌ها و چه در سفارتخانه‌ها مورد غفلت واقع شود، شاهد دستاوردهای کمتری در حوزه سیاست خارجی خواهیم بود.

امیری
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۲۰:۲۸
دیگه اگه میشه نه عکس نه مطلب و نه هر چیزی که مارو یاد این آقا میندازه نذارید توسایتتون.مرسی. (132003)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۲۲:۵۱
یاد و خدمات احمدی نژاد تا ابد در دل ایرانی ها می ماند حتی اگر عکس و خبری از او چاپ نشود .
تاریخ را نمی توان پاک کرد و یا حتی تحریف .
آیندگان قضاوت خواهند کرد . (132097)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۲۳:۰۷
ببینم مگه دولت روحانی و خاتمی ترسو و هاشمی استوانه تا حالا چه کرده ، اندکی صبر 4 سال دیگه نزدیک است ترسوهای اصلاح طلب (132175)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۲۰:۲۹
چراهمون موقع نگفت؟به این میگن نماینده ملت؟ (132005)
یک ایرانی
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۲۰:۳۵
برای من خیلی جالبه همه میدونن این اقا چیکاره بوده . همه هم گذاشتن هر کاری میخواد بکنه . بخدا ادمهایی که از کارهای این اقا خبر داشتن در برابر مردم باید جوایگو باشن . (132011)
مهدی 92
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۲۲:۳۰
خیلی از افرادی که حالا از احمدی نژاد بدگویی میکنند در ابتدا از همفکران و هم قطاران او بودند ولی بعدها به دلیل برخی مسائل مادی از او جدا شدند. باز هم اگر منافع آنها اقتضا کند دوباره همراه و همیار او میشوند. (132081)