به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ساعت ۲۳:۱۶
کد مطلب : ۱۶۷۵۸۳

مجسمه «آریوبرزن» در یاسوج را آتش زدند!

مجسمه «آریوبرزن» در یاسوج را آتش زدند!
گروه جامعه: جانشین فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آتش سوزی در محل مجسمه آریو برزن (یکی از شاهزادگان هخامنشی و سردار ایرانی) در شهر یاسوج گفت: در ساعت ۱۸ و ۴۰ دقیقه طی تماس تلفنی مردم با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر ایجاد حریق در میدان آریو برزن، عوامل گشت ۱۱۰ در محل حاضر شدند و بلافاصله حریق، توسط ماموران آتش نشانی مهار شد.

سرهنگ کیقباد مصطفایی افزود: در بررسی پلیس از صحنه، بنظر می رسد فرد یا افرادی که هویت آنها فعلا مشخص نیست، با پرتاب مواد آتش زا، سعی در آتش زدن مجسمه آریو برزن داشتند که این مجسمه بسیار جزئی آسیب دید که آتش، بلافاصله و توسط آتش نشانی خاموش شد. وی اضافه کرد: این موضوع توسط پلیس در دست بررسی است.

آریوبَرزَن (به یونانی: Aριoβαρζάνης) نام یکی از شاهزادگان هخامنشی و سردار ایرانی بود که در برابر سپاه اسکندر مقدونی ایستادگی کرد و خود و سربازانش تا واپسین تن کشته شدند. نام آریوبرزن در پارسی کنونی به گونه آریابرزین هم گفته و نوشته می‌شود که به معنی ایرانی باشکوه است.

نبردگاه آریوبرزن و اسکندر را در چند جای گوناگون حدس زده‌اند، به هر روی ناآشنایی اسکندر با منطقه به سود پارسیان بود ولی یک چوپان که تاریخ‌نگاران نامش را لی‌بانی(اسیر اسکندر) نوشته‌اند راه گذر از کوهستان را به مقدونیان نشان می‌دهد و اسکندر می‌تواند آریوبرزن و یارانش را به دام اندازد گفته می‌شود اسکندر پس از پایان جنگ آن اسیر را به خاطر خیانت می‌کشد. آریوبرزن با ۴۰ سوار و ۵۰۰۰ پیاده خود را بی‌پروا به سپاه مقدونی رسانده و شمار بسیاری از یونانیان را کشته و خود نیز تلفات بسیاری داد اما موفّق گردید از محاصرهٔ سپاه مقدونی بگریزد.

چون از محاصره بیرون آمد خواست تا به کمک پایتخت بشتابد و آن را پیش از رسیدن سپاه مقدونی اشغال کند. اما لشکر اسکندر که از راه جلگه به پارس رفته بودند، مانع او شدند. در این هنگام وی به مخاطرهٔ سختی افتاد، ولی راضی نشد تسلیم گردد. گفته می‌شود ایستادگی آریوبرزن یکی از چند ایستادگی انگشت شمار در برابر سپاه اسکندر بوده‌است. بر پایه یادداشتهای به دست آمده از کالیستنس تاریخ‌نگار اسکندر، ۱۲ اوت سال ۳۳۰ پیش از میلاد، نیروهای اسکندر مقدونی در پیشروی به سوی پرسپولیس پایتخت آن زمان ایران، در یک منطقه دربند پارس که منطقه‌ای کوهستانی و سخت‌گذر است متوقف شدند و در این منطقه درگیری میان اسکندر و آریو برزن رخ داد.

به گفته اسکندر بعد از ورود به سرزمین ایذج خورشید را به مدت سه شبانه روز بچشم ندیدم بعلت انبوه درختان و ازدیاد باران. اسکندر با یک هنگ ارتش ایران که شامل ۵۰۴۰ تا ۵۰۰۰ نفر بود به فرماندهی آریو برزن رو به رو شد. این هنگ چندین روز مانع ادامه پیشروی ارتش ده‌ها هزار نفری اسکندر شده بود که مصر، بابل و شوش را پیشتر گرفته بود و در سه جنگ، داریوش سوم را شکست و فراری داده بود. سرانجام این هنگ با محاصره کوه‌ها و حمله به افراد آن از ارتفاعات بالاتر از پای درآمد و فرمانده آن آریوبرزن نیز کشته شد.
برچسب ها: آریوبرزن