کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتقاد راغفر از اظهارات سیف

راغفر: رييس بانك مركزي شوخي مي‌فرمايند

5 مهر 1392 ساعت 0:03

گروه اقتصادي: يك تحليل‌گر اقتصاد ايران گفت: در شرایطی که با فقر گسترده و نابرابری شدید ناشی از تورم لجام گسیخته مواجه ایم، دفاع از دلار گران برای رونق صادرات به شوخی شبیه است.


حسین راغفر، با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مورد کف نرخ دلار در بازار گفت: مسوولیت اصلی بانک مرکزی و شخص رئیس کل، حفظ ارزش پول ملی است. در حالی که این اظهار نظر ایشان خلاف این وظیفه بوده است. تلاش برای تضعیف پول ملی در برابر دلار بسیار عجیب است. زمانی که دلار به 4 هزار تومان رسید، برخی از آن بهره بردند و حالا کاهش آن را برنمی تابند به همین دلیل رئیس کل بانک مرکزی باید تکلیف را روشن کند که حامی قدرت پول ملی است یا تضعیف آن.

استادیار اقتصاد دانشگاه الزهرا ادامه داد: منطقی که برای بالا نگه داشتن نرخ دلار بیان می شود، موضوع صادرات است اما در شرایطی که اقتصاد ایران با فقر گسترده و نابرابری شدید ناشی از تورم لجام گسیخته مواجه است، سخن از رشد صادرات با تضعیف پول ملی به شوخی شبیه است. در حال حاضر میلیون‌ها بیکار ناشی از عملکرد 8 سال گذشته به جامعه تحمیل شده است به همین دلیل باید هزینه سرمایه و تولید کاهش یابد نه اینکه با افزایش نرخ ارز بار دیگر فضای دلالی گسترش و رغبت برای سرمایه‌گذاری در تولید بازهم کاهش یابد.

راغفر تاکید کرد: درحال حاضر نوعی از نابرابری در ایران جریان دارد که در طول تاریخ بی سابقه بوده است. شاید در جهان فقط برخی کشورهای خاص که در آن ها غارتگری رخ داده است، چنین وضعیتی داشته باشند. وضعیت نابرابری در شرایط فعلی به گونه ای است که 99.4 درصد از جمعیت کشور حدود 20 درصد بازار مصرف را در اختیار دارند و حدود 6 دهم درصد از جمعیت کشور 80 درصد بازار مصرف را در اختیار دارند. این بدترین وضعیت توزیع مصرف در طول تاریخ است. رئیس کل بانک مرکزی باید مشخص کند که حامی آن 99 درصد است یا طرفدار آن جمعیت کمتر از یک درصد.

گفتني اينكه ولي الله سيف رييس كل بانك مركزي دولت يازدهم، اخيرا  به صراحت از نرخ 3100 توماني دلار در بازار دفاع كرد و خاطرنشان ساخت كه اجازه نخواهد داد نرخ دلار از اين مبلغ پايين‌تر بيايد! در پي همين اظهارنظر و همچنين سخنراني رييس‌جمهور در سازمان ملل، قيمت دلار از 2930 تومان به يكباره و در عرض 24 ساعت با افزايش 170 توماني مجددا به 3100 تومان رسيد!


کد مطلب: 16967

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/16967/راغفر-رييس-بانك-مركزي-شوخي-مي-فرمايند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir