به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ساعت ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۱۶۹۶۷
انتقاد راغفر از اظهارات سیف

راغفر: رييس بانك مركزي شوخي مي‌فرمايند

گروه اقتصادي: يك تحليل‌گر اقتصاد ايران گفت: در شرایطی که با فقر گسترده و نابرابری شدید ناشی از تورم لجام گسیخته مواجه ایم، دفاع از دلار گران برای رونق صادرات به شوخی شبیه است.
راغفر: رييس بانك مركزي شوخي مي‌فرمايند
حسین راغفر، با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مورد کف نرخ دلار در بازار گفت: مسوولیت اصلی بانک مرکزی و شخص رئیس کل، حفظ ارزش پول ملی است. در حالی که این اظهار نظر ایشان خلاف این وظیفه بوده است. تلاش برای تضعیف پول ملی در برابر دلار بسیار عجیب است. زمانی که دلار به 4 هزار تومان رسید، برخی از آن بهره بردند و حالا کاهش آن را برنمی تابند به همین دلیل رئیس کل بانک مرکزی باید تکلیف را روشن کند که حامی قدرت پول ملی است یا تضعیف آن.

استادیار اقتصاد دانشگاه الزهرا ادامه داد: منطقی که برای بالا نگه داشتن نرخ دلار بیان می شود، موضوع صادرات است اما در شرایطی که اقتصاد ایران با فقر گسترده و نابرابری شدید ناشی از تورم لجام گسیخته مواجه است، سخن از رشد صادرات با تضعیف پول ملی به شوخی شبیه است. در حال حاضر میلیون‌ها بیکار ناشی از عملکرد 8 سال گذشته به جامعه تحمیل شده است به همین دلیل باید هزینه سرمایه و تولید کاهش یابد نه اینکه با افزایش
وقتی تورم لجام گسیخته هست، دفاع از صادرات شوخی است
نرخ ارز بار دیگر فضای دلالی گسترش و رغبت برای سرمایه‌گذاری در تولید بازهم کاهش یابد.


راغفر تاکید کرد: درحال حاضر نوعی از نابرابری در ایران جریان دارد که در طول تاریخ بی سابقه بوده است. شاید در جهان فقط برخی کشورهای خاص که در آن ها غارتگری رخ داده است، چنین وضعیتی داشته باشند. وضعیت نابرابری در شرایط فعلی به گونه ای است که 99.4 درصد از جمعیت کشور حدود 20 درصد بازار مصرف را در اختیار دارند و حدود 6 دهم درصد از جمعیت کشور 80 درصد بازار مصرف را در اختیار دارند. این بدترین وضعیت توزیع مصرف در طول تاریخ است. رئیس کل بانک مرکزی باید مشخص کند که حامی آن 99 درصد است یا طرفدار آن جمعیت کمتر از یک درصد.

گفتني اينكه ولي الله سيف رييس كل بانك مركزي دولت يازدهم، اخيرا  به صراحت از نرخ 3100 توماني دلار در بازار دفاع كرد و خاطرنشان ساخت كه اجازه نخواهد داد نرخ دلار از اين مبلغ پايين‌تر بيايد! در پي همين اظهارنظر و همچنين سخنراني رييس‌جمهور در سازمان ملل، قيمت دلار از 2930 تومان به يكباره و در عرض 24 ساعت با افزايش 170 توماني مجددا به 3100 تومان رسيد!

۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۰:۱۴
رئیس کل بانک مرکزی باید مشخص کند که حامی آن 99 درصد است یا طرفدار آن جمعیت کمتر از یک درصد. (135385)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۷:۰۳
این که سوال ندارد خودش گفت آن یک درصد چون خودش جزءآن یک درصد است (135474)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۸:۵۳
وقتی گفتند که سیف قبلا در یک بانک ایرانی - بحرینی کار می کرده است و خارج نشین بوده، برای بانک مرکزی فاتحه ای قرائت فرمودم! (135489)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۱:۲۶
ایشون باید منافع کسانی رو تامین کنه که مردم در دهه هفتاد ازشون بیزاری جستن ولی شرایطی به قدری خنده دار شده که همان مردم برای فرار از وضعیت کنونی بار دیگر به دامان همان خانواده هزار فامیل افتاده اند!! نمی دونم چرا روزگار اینقدر با ما سر مزاح دارد (135553)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۰:۲۰
سیف مثل اینکه دلش خیلی خوشه .تازه داشتیم امیدوار میشدیم (135387)
ثریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۰:۵۲
اقای سیف مگر دلار دولتی(مبادله ای) حدود 2400/2500 نیست پس چرا میگویید نرخ3200 معقول است؟چگونه می خواهید دلار راتک نرخی کنید روی نرخ 3200 برنامه ریزی کردید (135400)
ایلیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۱:۰۲
نه امید نه تدبیر فقط سرکاریم همین (135402)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۱:۲۲
سیف حیا کن بانک مرکزی را رها کن (135411)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۱:۲۷
معلوم نیست آقای رئیس چند میلیون دلار تو خونه گذاشته واسه سرمایه که اینقد از پایین اومدن دلار حراس داره !!! (135416)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۱:۳۴
گول خوردیم به اینها رای دادیم واقعا باید همون احمدی نژاد با دارودستشون میموندند (135419)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۱:۵۸
مقصر اصلی در اینمورد دولت هست که ایشان را علی رغم همه مخالفتها به این پست مهم منصوب کرد.از یک عضو هیئت مدیره یک بانک خصوصی توقعی بیش از این نمیره.مقصر اصلی دولته.از آقای نهاوندیان ونوبخت انتظار بیشتری داشتیم.صحبتهای آقای نهاوندیان درباره نرخ ارز که تیتر یکی از روزنامه ها شده بود وایشان فرموده بودند" برای نرخ دلار 1700تومان نرخ مناسبیست وهمه راضیند"هنوز جلوی چشمان منه.دولت باید تکلیف خودش را با سیف ها دردولت که افکاراقتصادیشان در شکاف کامل با خواسته های مردم ووعده های دولت درزمان انتخاباته روشن کنه.شترسواری دولا دولا نمیشه.از اقتصادانان دلسوزی همچون دکتر راغفر ویاوری هم که به دفاع از مردم دراین وانفسا به صحنه آمده اند هم ممنونیم. (135430)
اريو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۳:۱۸
تنها انتخاب نادرست رييس جمهور روحاني اين اقاست كه فقط منافع اون اقايوني را كه باهاش صبحانه ميخورند را مد نظر قرار ميده از دكتر ميخوايم هر چه سريعتر در مورد اين اقا تجديد نظر كنند مبادا قضيه 123 ميليارد بانك صادرات دوباره پيش بياد (135454)
صداقت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۳:۳۰
بخش اعظم تامین بودجه ایران از محل دلار های نفتی و دولتی است، یعنی تبدیل دلار حاصل از صادرات به ریال،سقوط یکباره و بدون کنترل دلار باعث کسر بودجه می شود،برای کسر بودجه یا باید استقراض کرد یعنی چاپ اسکناس.یا باید از تزریق بودجه به پروژه هایی که هزینه آن از سویی دولت تامین می شود خودداری کرد.پروژه های عمرانی سد سازی،راه ،شهرسازی و...
هم اکنون نیز دولت با مشکل عدم تحقق بسیاری از درآمد های خود مواجه است.تامین یارانه ها هم که مزید بر علت است. (135458)
علی
Australia
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۵:۱۶
شاید نفع شخصی برایشان دارد که می خواهند دلار پائین نیاید؟.......حتما (135464)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۷:۴۱
باید رییس بان مرکزی عزل شود تا اوضاع به روال قبل برگردد (135477)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۷:۵۵
سیف بدرد بانک مرکزی نمیخورد (135478)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۸:۴۵
سیف باید برکنار شود (135484)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۹:۱۷
مردم همه منتظر کاهش گرانی می باشند وثبات بازار را با قیمت های معقول و منطقی میخواهند که واقعا" بر اساس قیمت دلار است ،حال آقای رئیس کل بانک مرکزی نمیخواهند در بین مردم باشنداین داستان که دولت مردان به مارادنا بچسبند تا.....
شاید نظر دولت مردان هم این باشد! درود بر آقای راغفر که جان کلام مردم جامعه را مطرح می کنند. (135492)
سعيد
United States
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۹:۴۰
اين مرد احتمالا اشتباهي اانتخاب براي رياست بانك مركزي شده (135498)
taghi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۹:۴۱
به نظرمن بیان این سخن آن هم یک روزقبل از سخنرانی رئیس جمهور فقط برای این بود که اگر اتفاق خاصی بین رئیس جمهور واوباما نیفتاد اثرات افزایش نرخ ارز متوجه شخص رئیس جمهور نشود وبه اصطلاح آقای سیف پیشمرگ آقای روحانی شدند (135499)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۰:۱۱
همه شما در دام صدا و سیما افتادید .همه می دانیم دلائل کاهش قیمت ارز در هفنه های گذشته عموما به خوشبینی دلالان اقتصادی از نتیجه سفر رئیس جمهور به سازمان ملل است و دولت و بانک مرکزی در کاهش نرخ نمی توانستند در این مدت تاثیر گذار باشند (مطلبی که شجاعانه آقای سیف آن را گفته که صدا و سیما آن را حذف نموده)شوک (تغییر ناگهانی قیمت دلار در کوتاه مدت )در حوزه قیمت ارز نه به سود تولید کنندگان (قدرت برنامه ریزی را از تولید کننده خواهد گرفت)نه به سود مردم (باپائین آمدن قیمتها ی دلار در کوتاه مدت تاثیری در قیمت مایحتاج خانواده نخواهد داشت )و نه به سود صادرکنندگان است فقط به سود دلالان ارز خواهد بود همانطور که با عدم دیدار روحانی و اوباما قیمت آن به سرعت به سمت بالا تغییر جهت داد.جناب سیف می داند برای رونق تولید باید قیمت دلار در اولین گام تثبیت و در گام بعدی با افزایش در آمد ملی با شیب ملایم به سمت پائین حرکت کند که زیان صادر کنندگان را نیز در پی نداشته باشد.
این همه مانور بر روی یک جمله آقای سیف بدون پرداختن به دلائل قبل و بعد آن از شیطنت های صدا و سیماست که متاسفانه در تضاد با منافع ملی است. (135513)
اقتصاد خوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۳:۳۳
دولت اگر بتواند قیمت دلار را در همین حد نگاه دارد هنر کرده است. (135620)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۱:۵۲
من کارمند بانک ملی هستم.
خدا شاهده وقتی اسم سیف اعلام شد سردرد گرفتم.
با شناختی که از سیف داشتم این روزها رو می دیدم. از آقای روحانی خواهش می کنم تا دیر نشده بخاطر مردم، یا این آقا رو ساکت و یا جابجا کنن.
بخاطر خدا تیم به این قوی، آخه چرا سیف ؟ چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (135564)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۴:۵۵
جناب آقای روحانی زودتر این عامل دست نشانده راعوض کنید تا با پایین آمدن نرخ دلار هم ارزانی کالا. و اجناس را شاهد باشیم هم بالا رفتن ارزش پول ملی. با این انتخاب غلط خود رابه روز رییس جمهوری قبل نیاندازید،دولت تدبیروامید باشید نه مثل برادران دالتون دولت خدمتگزارقبل که لعن مردم تا ابد به خاطرگرانی وفساد؛ دامنگیرشان است (135656)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۵:۲۰
بریم دنبال بهمنی بگردیم (135676)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۶:۵۰
چند اشتباه استراتژیک روحانی از زمان به قدرت رسیدن:

1- انتصابات نابجا در بانک مرکزی و وزارت خانه های کشور، بهداشت و ارشاد.
2- عدم دفاع تمام قد از وزرای پیشنهادی خود برای وزارت خانه های علوم، آموزش و پرورش، ورزش.
3- عدم استفاده ار فرصت تاریخی در نیویورک جهت تسریع در بهبود روابط با غرب و امریکا (سخنرانی ضعیف و عدم ملاقات چند ثانیه ای با اوباما).

2 سال تا 3 سال بعد به عمق فاجعه ی به وجود آمده بر اثر این اشتباهات پی خواهیم برد. (135727)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۷:۰۶
جناب رییس فکر زنی که آدامس میفروشه تا شکم سه دخترش رو سیر کنه که نیست فکر اینه قیمت ماشین خارجیش پایین نیاد لعنت بر تو (135740)