به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۱۷۱۷۱۲
وزیر خارجه لهستان:

ایران کشورها را به لغو نشست ورشو ترغیب می‌کند

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه لهستان می‌گوید ایران با کشورهای مختلفی تماس گرفته و آنها را به شرکت نکردن در نشست ورشو که در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن با میزبانی مشترک آمریکا و لهستان برگزار می‌شود، «ترغیب» کرده است.
یاتسِک چاپوتوویچ وزیر خارجه لهستان
یاتسِک چاپوتوویچ وزیر خارجه لهستان
یاتسِک چاپوتوویچ در یک نشست توجیهی با تعدادی از خبرنگاران در بروکسل در توضیح این موضوع گفته است: «وزرای همکار به من گفته‌اند که ایران با کشورهایی از منطقه و همچنین اروپا تماس گرفته است تا آنها را نسبت به شرکت نکردن ترغیب کند».  او در این‌ باره افزوده است: «برخی از کشورهای اروپایی شاید این موضع را اتخاذ کنند که صبر کنند تا ببینند چه می‌شود. یکی از سه کشور اروپایی حاضر در برجام می‌آید اما درباره بقیه باید ببینیم چه می‌شود». این اظهارات وزیر خارجه لهستان در حالی مطرح شده که پیشتر جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا از شرکت کردن در نشست ورشو سخن گفته بود اما وزیران خارجه فرانسه و آلمان- دو کشور دیگر طرف برجام- هنوز درباره حضور یا عدم حضور خود در نشست ورشو ابراز نظر نکرده‌اند. آقای چاپوتوویچ همچنین درباره دلیل دعوت نشدن ایران به نشست ورشو گفته است «ما می‌خواهیم گفت‌وگویی عاری از ادبیاتی که بعضی از بازیگران گاهی اوقات استفاده می‌کنند، داشته باشیم».
 
وزیر خارجه لهستان در این‌باره افزوده است که با فرستادن معاون خود به تهران پس از «انتقادهای تندی» که به خبر برگزاری این نشست مطرح شده بود،‌ سعی کرده بگوید که این «نشستی علیه ایران نیست و درباره مسائل و نه کشورها صحبت خواهد شد». چاپوتوویچ تأکید کرده که گرچه ایران شریک مهمی در منطقه است اما «بنا بر گفته بسیاری کشورهای این منطقه مشکلات امنیتی ایجاد می‌کند». بنا بر اعلام مقام‌های آمریکا و لهستان، ده‌ها کشور برای شرکت در نشست ورشو دعوت شده‌اند که به گفته آنها، واکنش مثبت نشان داده‌اند اگر چه که هنوز نام کشورها و سطحی که در این نشست شرکت خواهند کرد اعلام نشده است.

چاپوتوویچ در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل البته به «تعلل» برخی از کشورها درباره اعلام آمادگی برای شرکت در کنفرانس اشاره کرده و گفته است: «تا جایی که می‌دانیم ایران با همه کشورها صحبت می‌کند، حتی در اروپا به کمیسیون آمدند، و سفیر ایران درباره این کنفرانس صحبت‌هایی داشته و در نتیجه می‌توانیم تصور کنیم که با بقیه کشورها هم صحبت کرده‌اند». برنامه برگزاری نشست ورشو در زمانی از سوی آمریکا و لهستان اعلام شد که اتحادیه اروپا در تلاش برای ایجاد سازوکاری برای حفظ برجام با ایران بود و از همین رو برخی ناظرا، بر تفاوت رویکرد اتحادیه اروپا و آمریکا در زمینه مواجهه با ایران تمرکز کردند.

وزیر خارجه لهستان اما معتقد است که گرچه کشورش از «رویکرد اروپا درباره برجام و سازوکار ویژه حمایت می‌کند» ولی تأکید دارد که اتحادیه اروپا «برای یافتن راه‌حل درباره مشکل ایران باید با ایالات متحده گفت‌وگو کند». چاپوتوویچ معتقد است که اروپا «با آمریکا درباره ارزیابی‌اش در قبال ایران شریک است» و از آن جمله به «نقش منفی» ایران در منطقه اشاره می‌کند اما می‌افزاید اروپا و آمریکا «در اینکه چه سیاستی باید پیاده شود اختلاف‌نظر دارند». شورای اروپا روز ۱۵ بهمن یک «جمع‌بندی» درباره ایران به تصویب رساند که بر مبنای آن اگرچه از گفت‌وگو، برجام و تلاش برای حفظ آن حمایت شده است، اما ۲۸ کشور عضو از اقداماتی چون توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک یا اتهامات در زمینه انجام بمب‌گذاری یا طرح ترور در خاک اروپا به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.
برچسب ها: نشست ورشو