به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۸ - ۲۰:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ساعت ۰۰:۲۲
کد مطلب : ۱۷۲۶۲
نخست‌وزیر دولت اسلامگرای ترکیه اعلام کرد:

لغو ممنوعیت روسری در ادارات دولتی ترکیه

گروه بين‌الملل: نخست‌وزیر دولت اسلامگرای ترکیه اعلام کرد که کارمندان زن ادارات دولتی در این کشور می‌توانند از این پس با روسری سر کار خود حاضر شوند.
لغو ممنوعیت روسری در ادارات دولتی ترکیه
 روزنامه "حریت" روز دوشنبه به نقل از رجب طیب اردوغان نوشت که تغییرات جدید در چارچوب "اصلاحات دمکراتیک" دولت انجام می‌شوند. جدایی دین از دولت یکی از پایه‌های اصلی ترکیه نوین از زمان تأسیس آن توسط مصطفی کمال آتاتورک بوده است. در قوانین این کشور روسری نمادی از اسلام برشمرده می‌شود و بر این پایه بر سر داشتن روسری در نهادهای دولتی ممنوع بوده است.

این قانون از زمان قدرت‌گیری حزب اسلامی "عدالت و توسعه" در ترکیه بارها دستخوش تغییراتی شده است. در پاییز ۲۰۱۲ هم ممنوعیت داشتن روسری برای شرکت در کلاس‌های درس دانشگاه‌ها و مدارس عالی لغو شد. در ژانویه ۲۰۱۳ هم به وکلای زن اجازه داده شد با روسری در دادگاه حاضر شوند. هواداران تفکر کمال آتاتورک و نظامیان ترکیه در طول ده‌های گذشته همواره پاسدار اندیشه‌های سکولار بنیانگذار ترکیه نوین، از جمله ممنوعیت روسری بوده‌اند.

نفوذ ارتش ترکیه در سیاست این کشور از زمان روی کار آمدن حزب اردوغان روندی نزولی در پیش گرفته است. البته اردوغان تصریح کرده که تغییرات جدید شامل حال دادستانان، قضات، ارتشی‌ها یا مأموران پلیس زن نمی‌شود. در مدارس دولتی هم به استثنای درس اختیاری قرآن، سر کردن روسری همچنان ممنوع است.

پایان تعقیب قضایی حروف الفبا


در ترکیه از سال ۱۹۲۸ استفاده از حروف "Q"، "S" و "W" در انظار عمومی ممنوع است، زیرا این حروف در میان حروف الفبای کردی وجود دارند اما در خط ترکی نه. در قالب بسته "اصلاحات دمکراتیک" دولت ترکیه حروف الفبای کردی نیز قانونی می‌شوند.

این بسته تغییراتی هم در مدارس ایجاد می‌کند. به‌عنوان نمونه در مدرسه‌های خصوصی از این پس تدریس به زبان کردی آزاد است. سوگند "من ترک هستم، درستکار و سخت‌کوش" که تا کنون در دبستان‌ها گفته می‌شد هم، بنا بر گزارش روزنامه "حریت"، حذف خواهد شد. همچنین نهادهای دولتی در محل‌های کردنشین از این پس محدودیتی برای برقراری ارتباط با شهروندان به زبان کردی نخوهند داشت. شهرهای کردنشین هم می‌توانند برای محل‌های مختلف از اسامی کردی استفاده کنند.

اردوغان علاوه بر این از عزم دولت ترکیه برای احترام بیشتر به حقوق اقلیت‌ها از جمله روما خبر داده است. او به تأسیس موسسه‌ای برای پشتیبانی از فرهنگ و زبان روما وعده داد. گسترش آزادی تجمعات از دیگر وعده‌هایی است که نخست‌وزیر ترکیه در قالب بسته اصلاحاتی خود بر آن انگشت گذاشته است: «ما همچنان تلاش می‌کنیم به خواسته‌های شهروندان خود عمل کنیم».
مرجع : راديو آلمان

۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۰۳:۲۵
تعقیب قضایی حروف الفبا!!!!!!!!!!!!!!!

یا حضرت ویرگول (139031)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۰۳:۲۸
خوبه (139034)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۰۴:۱۰
کی میشه دموگراسی رو مساوی آزادی جنسی ندونیم صلوات (139040)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۰:۰۴
این هم همون ترکیه ای که سال ها پیش می گفتن دارن از گرسنگی می میرن. ها با تدابیر یک حزب عدالت خواه و البته اسلامی تبدیل به قویترین دیپلماسی منطقه شدن که در مناقشات منطقه ای حرف اول رو می زنن.
فکر می کنم درس های زیادی وجود داره که در 8 سال گذشته فراموش کرده ایم. با تمامی نکته ضعف هایی که دولت مردان ما در گذشته از تزکیه بر شمردن باید گفت داشتم یک همکسایه قدرت مند و البته دموکراتیک همچون ترکیه غنیمتی است برای ایران که نباید از دست داد. (139118)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۲۱:۵۶
ترکیه از یک کشور خود را به یک روسپی بین المللی تبدیل کرده است. (139576)