به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۰:۳۲
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۱۷۴۷۸
احترام به دانشگاهیان یک اصل اساسی است

باید آزادی پس از بیان هم وجود داشته باشد

گروه سياسي: سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید در کنار آزادی بیان آزادی پس از بیان نیز وجود داشته باشد گفت: برای رواج کرسی های آزاداندیشی باید فضای امنی برای دانشجویان مهیا کنیم.
باید آزادی پس از بیان هم وجود داشته باشد
دکتر جعفر توفیقی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم که شامگاه پنج‌شنبه در محل دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، ضمن بیان اینکه در حال حاضر قریب به 4 میلیون و 500 هزار دانشجو در ایران مشغول به تحصیل هستند، گفت: دسترسی به آرمانهای علمی و کسب رتبه اول علمی در منطقه بر اساس سند چشم انداز، امری است که برای تحقق آن نیاز داریم تا با حوزه‌های علمیه به عنوان نهادی تاثیرگذار ارتباط وسیعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز رسالت سنگینی بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده که برای انجام آن به مشورت با علما احتیاج است، در واقع دو وظیفه مهم بر دوش نهادهای علمی حوزه و دانشگاه وجود دارد که شامل تحول در علوم انسانی و عملیاتی کردن سند دانشگاه اسلامی است. سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه محورهای مهمی در دیدار با علما در قم مورد تاکید قرار گرفت، تاکید کرد: با ظرفیت‌های کنونی حوزه ساختارهای مشترک بین این دو نهاد پیش بینی شد تا این همکاری‌ها بتواند به صورت بلند مدت و استوار ادامه یابد.

ارتباط خوبی با نمایندگان مجلس ایجاد شده است

توفیقی در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونی فضای کنونی مجلس شورای اسلامی در جهت کسب رای اعتماد گفت: بنده به عنوان وزیر پیشنهادی موظف به برقراری ارتباط با نمایندگان به شکل گروهی و انفرادی هستم و طی جلساتی با آنها و حضور در کمیسیون‌ها سعی در برقراری هرچه بهتر این رابطه دارم. تلاش بنده این است تا به سئوالات مطرح شده و ابهاماتی که ممکن است وجود داشته باشد پاسخ دهم، از ابتدای مسئولیت بنده این ارتباطات شروع شده و ما نیز سعی داریم تا با بیان سوابق اجرایی، علمی و مدیریتی اطلاعات کافی در اختیار نمایندگان محترم قرار دهیم.

توفیقی افزود: استنباط بنده این است که در حال حاضر و با از بین رفتن برخی ابهامات شرایط مساعده تر شده و نهایتا رای نمایندگان مجلس شورای برای ما محترم و قابل احترام است. وی در پاسخ به سوالی  مبنی بر چگونگی ادامه طرح اسلامی کردن دانشگاه ها، گفت: به منظور جلوگیری از اعمال رفتارهای سلیقگی در این زمینه از سند دانشگاه اسلامی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است تبعیت می‌کنیم و مسیر ما هم این سند خواهد بود.

احترام به دانشگاهیان یک اصل اساسی است

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: احیانا اگر در سال های گذشته تصمیماتی گرفته شد که جنبه سلیقه ای داشته زین پس براساس این سند رفتار خواهد شد، اساسا احترام به دانشگاهیان یک اصل اساسی است و از هرگونه برخورد و تصمیماتی که به حرمت دانشگاهیان لطمه وارد می‌کند باید دوری کرد، این سند نیز در صدد تحقق این امر خواهد بود. توفیقی در خصوص حادثه مرگ یک دانشجوی دانشگاه سمنان در کارگاه برق این دانشگاه گفت: براساس گزارشی که دانشگاه برای ما ارسال کرده این حادثه متاسفانه براثر به دلیل بی احتیاطی دانشجوی فوت شده روی داده و پیش بینی های ایمنی از قبل انجام شده بود، البته ما منتظر گزارش‌های تکمیلی این موضوع هستیم و مسئله پرداخت دیه و مسائل مربوط به بیمه این دانشجو نیز براساس آن گزارش تکمیلی پیش خواهد رفت.

برای تجدید نظر در رشته های علوم انسانی نیاز به تولید محتوا داریم

وی پیرامون تحول علوم انسانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته ای تحت عنوان تحول در علوم انسانی تدارک دیده و این کمیته نیز در حال تجدید نظر در برخی از رشته های علوم انسانی و غنی سازی محتوای این متون است، واقعیت این است که ما برای تجدید نظر در رشته های علوم انسانی نیاز به تولید محتوا داریم و حوزه های علمیه یکی از مهمترین منابع تولید این محتوا هستند. توفیقی در این باره افزود: هم اکنون باید دو اقدام مهم صورت گیرد، اول اینکه از سرمایه‌های موجود در حوزه‌های علمیه بهره مند شویم و این خود استفاده از فرصت‌های موجود است، همچنین باید تلاش کرد تا زیرساخت‌های علوم انسانی با نظریه پردازی‌های داخلی و کرسی‌های نظریه پردازی تقویت شود. وی با تاکید بر اینکه باید علوم غربی را هم در صحنه داشته باشیم تا بتوانیم با آنها به رقابت بپردازیم، گفت: دانشجویان ما باید بیاموزند که با وجود این علوم، با استفاده از دلایل متقن و استدلال‌های صحیح بتوانند علم متعالی را انتخاب کنند و بشناسند، در واقع باید به نسبتی که دانشمندان اسلامی محتوا تولید می‌کنند با علوم غربی نیز رقابت کنند و بتوانند به راحتی به نقد و بررسی آنها بپردازند.

به جای تعطیلی رشته‌ها به غنی سازی محتوای آنها اعتقاد دارم

توفیقی با بیان اینکه به جای تعطیلی رشته‌ها به بازنگری و غنی سازی محتوای آنها اعتقاد دارم، گفت: از جمله این رشته‌ها حقوق بشر است که این مبحث یک موضوع واقعی است و ضرورتی برای تعطیلی آن وجود ندارد، اسلام در این زمینه نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بنده فکر می‌کنم که توقف رشته‌ها کار صحیحی نیست و باید غنی سازی شود.

نظارت وزارت علوم به جای دخالت در اموراجرایی

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به جای مداخله در امور اجرایی، نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها است که کمتر استفاده شده است، گفت: چنانچه ما شاهد باشیم که در هر دانشگاهی نارضایتی وجود دارد و دانشجویان مشکلاتی دارند سریعا هیئت‌های بازرسی را اعزام کرده تا موضوع بررسی شود.

باید آزادی پس از بیان هم وجود داشته باشد

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیرامون برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، تصریح کرد: این کرسی‌ها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم بوده است اما یکی از آسیب‌های این کرسی‌ها این بود که دانشجویان از شرکت در این جلسات احساس امنیت نمی‌کردند و بنده اعتقاد دارم برای اینکه این کرسی‌ها رواج یابد باید یک فضای امنی برای دانشجویان مهیا شود، لازم است تا هم آزادی بیان و هم آزادی پس از بیان داشته باشیم تا شرکت کنندگان بدون نگرانی بتوانند حضور فعال داشته باشند. وی با بیان اینکه تبادل نظر با دانشجویان و استفاده از ظرفیت‌های آنها محیطی پرنشاط ایجاد می‌کند، گفت: بومی گزینی مبحث مهمی است که ما را در مقابل بسیاری معظلات مصون می‌کند اما بومی گزینی به معنای کاهش استانداردهای علمی نیست.

رسیدگی به اعتراضات دانشجویان و اعضای هیئت علمی یک وظیفه است

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی رسیدگی به اعتراضات دانشجویان و اساتید اخراج شده گفت: ما اعلام کردیم که پاسخگویی به اعتراضات دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان یک وظیفه است، این به این معنی است که اگر این افراد به وزارت خانه مراجعه کنند و مشخص شود که حقش ضایع شده ما وظیفه داریم که رسیدگی کنیم. وی در این خصوص تاکید کرد: همچنین برای تسریع این موضوع کمیته ای در وزارتخانه برای رسیدگی به این اعتراضات تشکیل شده است و اگر احیانا مشخص شود که مطابق با آیین نامه‌ها و قوانین درست رفتار نشده، حتما شرایط حقاق حقوق آنها دنبال خواهد شد.

بررسی بورس‌های خارج و داخل از کشور و استخدام هیئت علمی

توفیقی با بیان اینکه از ابتدای کار ما تا به امروز نیز تعدادی دانشجو و استاد به محیط دانشگاهی برگشته اند، گفت: چنانچه اعضای هیئت علمی براساس بررسی‌های انجام شده به کار خود برگردند از تمام تسهیلات مانند وجود دفتری در دانشگاه و غیره برخوردار خواهند شد. وی در پایان گفت: همچنین گزارش‌هایی نیز به وزارتخانه پیرامون بورس‌های خارج و داخل از کشور و استخدام هیئت علمی شده است و این موضوع هم در حال بررسی است و چنانچه مشخص شود کسی استخدام شده که از نظر علمی و براساس ضوابط علمی استحقاق آن را ندارد، تجدید نظر خواهد شد.


مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۴:۵۷
درود بر تو دکتر (141078)
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۶:۳۳
آقای توفیقی دلت میخواهد دوره دیگه رییس جمهور بشی اصلا نظام رو عوض کنی ؟
هم دل تو خنک , میشه هم دل کاربران بهار (141309)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۵:۰۳
فکر می کنم دیدار ایشان به عنوان سرپرست وزارت علوم با آیت الله صانعی قبل از دیدار با بقیه روحانیون بلند پایه قم مشخص می کند که ایشان چگونه فکر می کنند واقعا ایشان نگین کابینه آقای روحانی است. (141080)
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۶:۳۲
همین هم موجب میشه که رای نیاره (141308)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۵:۲۳
امیدوارم آقای توفیقی که برایشان احترام ویژه ای قائلم، بساط تبعیض و حق کشی را جمع کند ؛ همان بساط تبعیضی را که به نام "بورس خارج" طراحی شد و بعداً به بهانه عدم وجود ارز تبدیل به "بورس داخل" شد تا به این طریق افرادی نالایق و ناآزموده را اصطلاحاً از در پشتی وارد دانشگاه کنند تا مثلا تحت عنوان هیات علمی ارزشی در دانشگاه حضور داشته باشند. صددرصد ، بنده به عنوان یک اصلاح طلب مدافع جمهوری اسلامی ارزشی برای این جور افراد قائل نخواهم بود چه به لحاظ علمی چه به لحاظ مکتبی. (141085)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۵:۵۶
آقای توفیقی در مورد تغییر روسای دانشگاهها منتظر اقدام سریعتر شما هستیم (141100)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۸:۲۶
دانشگاه های کوچک را دریابید (141161)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۹:۴۵
کارکنان دانشگاه یزد خیلی وقت است که منتظر هستند (141198)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۶:۳۱
آقاي دكتر توفيقي فكري هم به حال دانشجويان استعداد درخشاني! كه در كنكور رتبه نمي آورند ولي در كمال ناباوري با كمك استاد و امدادهاي غيبي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بدون كوچكترين زحمتي در مقطع دكترا ظاهر مي شوند بكنيد! حق كشي بسيار زياد است، خواهشمند است فكري بكنيد. (141125)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۷:۲۹
چرا باید از اول دانشگاهی وجود داشته باشد که بعد بخواهیم اسلامیش کنیم. (141143)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۲۱:۳۶
رئیس دانشگاه تبریز را عوض کنید. هر چه زودتر (141234)
ایراندوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۷:۰۷
اقای توفیقی واقعا ملت ایران به شما بزرگواران که سرشار از خرد وتعقل وعلم هستید افتخار می کند خداوند شما وامثال شما را برای این سرزمین حفظ کند (141312)