به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : ۱۷۶۳۰
در آستانه مذاکرات، طرفين عقب‌نشینی نکرده‌اند

فابيوس: حمله نظامی به ايران فاجعه خواهد بود

گروه سياسي: در آستانۀ مذاکرات اتمی میان ایران و قدرت‌های بزرگ، وزیر خارجه فرانسه هشدار داد که نیروگاه آب سنگین اراک اگر تکمیل شود، دیگر خراب کردن آن ممکن نخواهد بود و در مقابل، وزیر خارجۀ ایران گفت: گروه ۵+۱ باید با پیشنهادات تازه‌ای بر سر میز مذاکره بیاید.
لوران فابیوس، وزیر خارجۀ فرانسه
لوران فابیوس، وزیر خارجۀ فرانسه
کمتر از ده روز مانده به دور تازۀ مذاکرات میان ایران و گروه ۵+۱، هر دو طرف تلاش می‌کنند تا از هم اکنون خواسته‌های خود را به کرسی بنشانند. لوران فابیوس، وزیر خارجۀ فرانسه بر دو واژۀ "قاطعیت" و "شفافیت" تکیه کرد. فابیوس در بارۀ برنامۀ اتمی ایران گفت: ما با استفادۀ غیرنظامی از آن موافقیم وبا کاربرد نظامی مخالف... از سال‌ها پیش که با ایران مشغول مذاکره‌ایم، هنوز نتوانسته‌ایم به شفافیت در این زمینه برسیم". قرار است که دور جدید مذاکرات روزهای ١٥ و ١٦ اکتبر (٢٣ و ٢٤ مهر) در ژنو برگزار گردد.

در این شرایط، فابیوس به ویژه بر فقدان اطلاعات و شفافیت در مورد تأسیسات فردو تأکید کرد و گفت: این تأسیسات در عمق زمین ساخته شده و ابعاد و گستردگی آن با برنامه‌های غیرنظامی جور در نمی‌آید. او همچنین هشدار داد که اگر نیروگاه آب سنگین اراک کامل شود، "دیگر نمی‌توان آن را خراب کرد". از نظر او، این نیروگاه می‌تواند تا یک سال دیگر کامل گردد. او تأکید کرد: "ما در دنیای قصه‌های کودکان زندگی نمی‌کنیم. باید قاطع بود... جنگ‌طلب خیر اما بسیار محکم... چه در قبال سوریه، چه ایران و یا هر کشور دیگر"...

وزیر خارجۀ فرانسه در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران پیرامون گشایش سیاسی دولت ایران و انتقادهای اخیر آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به روش‌های روحانی گفت: مردم ایران خواهان تغییرات هستند و به روحانی رای دادند، اما خط اصلی را آیت‌اله خامنه‌ای تعیین می‌کند. می‌خواهم بگویم که تا امروز فقط حرف بوده... این حرف‌ها البته از گشایش خبر می‌دهد و برای ما بسیار مهم است، ولی ما منتظر عمل هستیم. وزیر خارجۀ فرانسه در واکنش به پرسشی در بارۀ تهدیدهای اسرائیل و احتمال حمله این کشور به ایران گفت: فکر نمی‌کنم اسرائیلی‌ها خواهان چنین چیزی باشند. به نظر من این (حملۀ نظامی) فاجعه خواهد بود.

در اسرائیل، با چند ساعت اختلاف نسبت به مصاحبۀ وزیر خارجۀ فرانسه، بنیامین نتانیاهو که در جلسۀ شورای وزیران شرکت داشت، بار دیگر اصرار کرد که تحریم ایران نباید لغو شود. نخست‌وزیر اسرائیل گفت: تحریم‌ها علیه ایران کاملاً فعال و بسیار قوی است و چیزی نمانده که به هدف برسد. در این شرایط به عقیدۀ وی "تا ظرفیت غنی‌سازی ایران و امکان ساخت سلاح اتمی کاملاً از بین نرفته، نباید تحریم‌ها را سبک کرد". نتانیاهو اطمینان داد که با مذاکره مخالفتی ندارد به شرطی که "به توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم منتهی شود".

در همين حال محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت: "ما آماده مذاکره برای مذاکره نیستیم. مذاکرات ما باید نتیجه داشته باشد."  ظریف گفت: برای منافع ملی ما بسیار مهم است که دنیا به این اطمینان برسد که فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است. ضمن آنکه سلاح هسته‌ای نه برای کشور ما بلکه برای هیچ کشوری مفید نیست.
وزیر خارجۀ ایران در عین حال توضیح داد که پیشنهادهای قبلی گروه ۵+۱ "به تاریخ پیوسته است و آنها باید با دیدگاه جدیدی وارد بحث شوند". بر اساس آخرین پیشنهاد گروه ۵+۱ ایران باید از غنی‌سازی بیست درصدی اورانیوم دست بردارد و فعالیت‌ تأسیسات فردو را محدود نماید و در ازای آن، تحریم‌ها تا اندازه‌ای کاهش خواهد یافت.

مرجع : راديو فرانسه

(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ۱۹:۱۹
فعلاً هر دو طرف بر مواضع خود پافشاری می کنند تا از طرف مقابل امتیاز بگیرند ولی این نکته را نباید از یاد برد که وضعیت برای ایران خوب نیست و زمان به ضرر ایران در حال سپری شدن هست و تحریمها هرروز بیشتر اثر می کند.
به احتمال زیاد ایران در مذاکرات عقب نشینی می کند که اگر این طور نشود برای ایران و مردم ایران روزهای سختی در پیش خواهد بود.
یک مطلبی هم در مورد قضیه سوریه و اظهارات فابیوس بگویم که البته به این مطلب مربوط نیست.
چقدر اظهارات فابیوس در موردقاطع بودن در قبال سوریه،مضحک است.کجا این قدرتهای به اصطلاح مدافع حقوق بشر در برابر سوریه قاطع بوده اند.
دوسال و نیم قتل و کشتار و ویرانی و آوارگی در سوریه و اینان سکوت کرده اند، حتی با اینکه از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است.
شما و روسیه و آمریکا کشور سوریه رو به فساد و ویرانی کشانده اید و برادرکشی در این کشور راه انداخته اید و دست جنایتکار را برای آفرینش هر نوع جنایتی بازگذاشته اید و از آن طرف با بی تحرکی خود،مردم بیچاره سوریه را به ویروس پلیدی به نام القاعده دچار کرده اید.
خدا همه شما را نابود کند که عامل همه بدبختی های مردم بی دفاع و مظلوم سوریه هستید. (142532)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ۱۹:۲۴
واقعاً من برام سؤاله: مگه نمیگن اگه غنی سازی اورانیوم به 25 درصد برسه میشه باهاش بمب ساخت؟ خوب ایران که داره 20 درصد غنی سازی میکنه!
ثانیاً آیا توقف کامل غنی سازی ظلم به ملت ایران نیست؟ چرا باید غنی سازی رو کاماً متوقف کنیم؟ بعدش باید در مورد اسرائیل هم شفاف سازی صورت بگیره. واقعاً اسرائیل 200 کلاهک هسته ای داره؟ خوب این تهدیدی برای بشریته! چرا باید اینجوری باشه؟
خواهش میکنم یکی به من پاسخ بده. (142533)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۰۰:۳۰
خب بمب داشته باشه ، به ما چه ؟ وقتی آقای محمود زهار از رهبران حماس گفته در صورت حمله اسراییل به ایران ما بیطرفیم آیا این عاقلانه است که به خاطر این فلسطینیها ما با اسراییل بجنگیم؟ یا مگه زمان جنگ عرفات نگفته بود ایران دوست ما ولی صدام ( جانی نژاد پرست ) برادر ماست ؟



(142712)
۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ۲۱:۱۵
علت همه این فشار ها و این نوع نگاه در غرب در سیاست 8 سال گذشته ما و عملکرد دیروز و امروز افراطیون ریشه دارد. (142576)
نسل سوخته
United States
۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ۲۲:۱۰
فابیوس جون فاجعه برای مردم ایران 8سال پیش اتفاق افتاد (142611)
۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ۲۲:۵۱
درود بر ظریف راستگو ، قوی ، دلسوز و خدا ترس (142644)
آستیران
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۰۳:۰۳
فناوری هسته ای اون هم به شیوه شکافت هسته ای در یک کلام یعنی غنی سازی , بدون غنی سازی نمی توان ادعای داشتن فناوری هسته ای را داشت
و این ریشه مشکل ما با غرب است چرا که آنها هم معتقدند غنی سازی یعنی سلاح اتمی . هر دو طرف حرف حق را می زنند هم ما هم غرب !!!!!!! (142753)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۰۷:۱۶
یک دیوانه سنگی در چاه می اندازد 10تا عاقل نمی توانند درش بیاورند علت این بی اعتمادی دنیا نسبت به ملت ایران حرف وشعارهای نسنجیده افراطیونی است که تریبونهای ملت را گرفته بودند وفقط حرف میزدند بدون هیچ سیاستی در داخل هم چنین کردند اعتماد مردم نسبت به بانکها کم شد اعتماد به سرمایه گزاری کم شد فقط یاد داشتند بگم بگم راه بیندازند وبا ابروی بزرگان نظام بازی کنند دشمن دانا بلندت می کند بر زمینت می زند نادان دوست (142766)