به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۹:۳۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب : ۱۸۵۷۷

خواهان کاهش تنش‌ها با آمريکا هستيم

گروه سياسي: يک عضو تيم مذاکره کننده ايران با 1+5 معتقد است که ‌قطار هسته‌اي ايرن در ژنو بر روي ريل قرار گرفت‌. او در عين حال تاکيد دارد که ‌مردم نگران نباشند‌،‌ در مذاکرات از خطوط قرمز عبور نخواهيم کرد.‌
خواهان کاهش تنش‌ها با آمريکا هستيم
مجيد تخت‌روانچي در گفت‌و‌گو با ايسنا، خاطرنشان کرد: سياست خارجي دولت آقاي دکتر روحاني بر اساس اين شکل گرفته است که روابط خوبي با کل دنيا داشته باشيم. روابطي که بر اساس احترام متقابل و مبتني بر رويکرد برابري کشورها باشد و هيچ کس برتري بر ديگري نداشته باشد. طبيعي است در اين رويکرد کشورهاي همسايه جايگاه خاصي دارند و مي‌خواهيم با کشورهاي همسايه روابط سالم و از موضع برابر و دوستانه داشته باشيم. هر کشوري در اطراف خود سعي مي‌کند با همسايگانش روابط خوبي داشته باشد و ايران هم در اين زمينه مثل ساير کشورهاست.
معاون اروپا و آمريکاي وزير خارجه ادامه داد: در مجموع ما ‌آماده‌ايم بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر با کليه کشورهاي اروپايي رابطه داشته باشيم. طبيعي است گذشته‌اي در رابطه ايران با بعضي از اين کشورها وجود داشته است وآن‌ها مشکلاتي هم ايجاد کردند. معتقديم بايد از گذشته براي آينده درس بگيريم و در گذشته متوقف نمانيم. اگرچه در موارد مختلف شاهد هستيم که اين کار به اين سادگي امکان‌پذير نيست. اما در مجموع قصد دولت اين است که روابط خارجي‌اش را با تمامي کشورهاي اروپايي گسترش دهد.

او تاکيد کرد: سياست تنش‌زدايي دولت جديد شامل تنش‌زدايي با ايالات متحده آمريکا هم مي‌شود. ما نمي‌خواهيم در روابط ايران و آمريکا تنش‌ها افزايش پيدا کند، بلکه خواهان کاهش تنش‌ها هستيم. اين‌که در نهايت به چه سمتي برويم بستگي به رويکرد ايالات متحده آمريکا دارد.وي تاکيد کرد: سياست ما نسبت به ايالات متحده اين است که نمي‌خواهيم تنش‌ها افزايش يابد، اما در عين حال مي‌خواهيم آن‌ها در صحبت‌هاي‌شان و مطالبي که بيان مي‌کنند و مدعي‌اند رويکرد جديدي دارند، در عمل هم شاهد تغيير رويکردهاي‌شان باشيم. آيا واقعا به آن‌چه مي‌گويند اعتقاد دارند يا اين‌که سياست‌هاي گذشته‌شان را ادامه مي‌دهند و صرفا لحن‌شان تغيير کرده است؟
معاون وزير امور خارجه‌ کشورمان هم‌چنين درباره‌ آخرين تحولات در روابط ايران و انگليس اظهار کرد: روابط ايران با انگليس نسبت به ساير کشورهاي اروپايي متفاوت است، زيرا تاريخچه‌اي در پشت روابط حدود صد سال گذشته ايران وجود دارد که ذهنيت منفي‌اي از آن ساخته شده است که به راحتي قابل پاک شدن نيست و اين ذهنيت در کاري که مي‌خواهيم انجام دهيم نشان داده مي‌شود. ما به طور قطع نمي‌خواهيم اسير گذشته باشيم، اما واقعيت‌هايي به هر حال وجود دارد.
وي با بيان اين‌که امروز شرايط جديدي در ايران وجود دارد که دولت انگليس نيز متوجه آن شده است و ا حساس مي‌کند بايد از آن استفاده کند به مذاکرات وزيران خارجه‌ ايران و انگليس در نيويورک اشاره کرد و گفت: وزيران خارجه دو کشور در نيويورک تفاهم ضمني داشتند که تماس‌هاي‌شان را ادامه دهند تا به سمتي روند که مشکلات حل شود. مباحث بعد از نشست در نيويورک ادامه پيدا کرد و در ژنو نيز موضوعات کارشناسي دنبال شد.
معاون وزير امور خارجه‌ در ادامه اين گفت‌وگو درباره‌ اظهارات رئيس‌جمهور در ديدار با سفير سوييس در تهران و تاکيد وي بر اين‌که سوييس پيام‌هاي حسن نيت ايران را به آمريکا منتقل کند، خاطرنشان کرد: خط کلي ما اين است که نمي‌خواهيم تنش‌ها با آمريکا افزايش يابد، در عين حال منتظريم ببينيم آمريکايي‌ها چه مي‌کنند. اين‌که بخواهند صرفا به صحبت‌ها و کلمات خوب اشاره کنند، صحيح نيست. دولت سوييس حافظ منافع آمريکا است و آقاي روحاني از سفير سوييس خواستند که فضاي داخل کشور به آمريکايي‌ها منتقل شود. آن‌ها از واقعيت‌هاي ايران به دور هستند. نوع نگاه آن‌ها چندان مبتني بر واقعيات نيست. آقاي روحاني تاکيد دارد که آمريکايي‌ها بايد متوجه شوند که در ايران چه مي‌گذرد و در عمل سياست‌هاي خود را تغيير دهند و تغيير رويه نيز صرفا در حد حرف نباشد، بلکه بايد در عمل نشان داده شود.
اين عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي کشورمان که در مذاکرات 23 و 24 مهرماه در ژنو ميان ايران و 1+5 حضور داشت، در ادامه اين گفت‌وگو درخصوص اخبار منتشر شده در رسانه‌هاي مختلف درباره‌ جزييات پيشنهاد ايران به 1+5 و مباحث مطرح شده در مذاکرات گفت: مواردي که در رسانه‌ها مطرح شده، هيچ کدام از سوي ما تاييد نمي‌شود.
وي تاکيد کرد: اين مذاکرات بايد غيرعلني بماند و به رسانه‌ها کشيده نشود، زيرا ممکن است کار با مشکل مواجه شود والا ما هر چه داريم از مردم ايران است و نمي‌گوييم خداي نکرده مردم ايران محرم نيستند. مردم ايران اين مساله را درک مي‌کنند که اعتماد به مذاکره‌کننده‌ها در پيش برد مذاکرات بسيار مهم است. وقتي مذاکرات به مرحله‌ اعلام رسيد، مشخص خواهد شد که مذاکره‌کنندگان با چه حساسيت و تاکيدي از حقوق ملت ايران حمايت کردند و اجازه ندادند خداي نکرده کوچک‌ترين خدشه‌اي به منافع ملي وارد شود.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۹:۰۷
مردم نگران نیستن !!! البته اگه منظورتون از مردم عده ای بی منطق کفش به دست نباشه. (151555)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۲۰:۵۷
اتفاقا بهتره بگید مردم نگرانند، نگرانند که خط قرمزی که تعریف میشه خط قرمز مردم نباشه بلکه خط قرمز منافع عده ای تندرو و جاهل باشه. (151615)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۹:۰۹
خطوط قرمز از بین رفتن آزادی مردم و تمامیت ارضی کشوره
اورانیوم غنی هم نشد اشکالی نداره با پژو دوست شین یدونه ماشین بگیریم از تاکسی سوار شدن خسته شدم (151557)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۹:۱۵
برای اینکه پرونده هسته ای به نتیجه برسه فقط باید با امریکا رابطه برقرار کنیم و به نتیجه برسیم چون دیگر اعضای 1+5 بدون اجازه امریکا اب هم نمیخورن (151562)
حسن
United States
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۲۰:۱۵
انشالا روزی برسد که ایران با همه کشورهای دنیا منهای اس رابطه دوستانه بر قرار کند چون در قرن حاضر هیچ کشوری به تتهایی قادر به حیات نیست چون صرف نمی کند از نظر اقتصاردی و انشالا روزی برسد مردم همه مثل هم زندگی کنند نه فقط یک قشر مخصوص واقازاده ها که مملکت را حق خودشان میدانند (151589)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۲۰:۱۷
فریدون فرخ فرشته نبود/ ز مشگ و ز عنبر سرشته نبود

به داد و دهش یافت ان نیکویی/تو داد و دهش کن فریدون تویی (151590)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۲۰:۲۷
آمریکا ژن ایرانیان را فریبکار خواند حال چطور شما با چنین کسانی مذاکره خواهید کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (151595)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۲۰:۵۷
منبع اين خبر كجاست؟ كي و كجا و توسط كدام امريكايي اين نسبت به ايرانيان داده شده؟ لطفا بفرماييد ما هم بدانيم. ولي تصور ميكنم كلمات و رفتارهاي زشتر و نابسنديده تري إز برخي دوستان تندروي إيراني نسبت به امريكاييها انجام شده، يك امريكايي در خيابان مرك بر ايران نمي كويد، برجم ما را آتش نميزند ، يا بر روي عكس رئيس جمهور ما رآه نميرود. (151616)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۲۲:۵۱
گل گفتی . درود بر تو . (151653)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۲۱:۳۷
ما که سالها داریم بهشون فحش میدیم و تقریبا هر هفته پرچمشون رو آتش می زنیم می خوای بهمون بگن فرشته نجات دنیا ؟؟؟؟ (151629)
سینا صفوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۰۱:۳۶
احتمالا منظورشون اصولگراهایی بوده که فردای انتخابات می گفتند ما بردیم چون روحان از ماست!!! (151694)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۲۱:۱۰
بیایید به دنیا احترام بگذاریم تا دنیا به ما احترام کند با قهر و فحش دادن و پرچم سوختن راه به جایی نمی بریم
اگر به نفع کشور باشد حتی می توان با اسرائیل هم ارتباط برقرار کرد با نبش قبر گذشته چیزی عاید مملکت نمی شود در جنگل گرگ وجود دارد و ما نمی توانیم آن را انکار کنیم چون گرگ گوسفندان آبادی پایین را دریده و می درد و نمی توانیم آن را از روی کره زمین حذف کنیم (151620)