به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۱۸۸۹۸۹

پومپئو: با قدرت در برابر قلدری کنگره می‌ایستم

پومپئو: با قدرت در برابر قلدری کنگره می‌ایستم
گروه بین‌الملل: مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور از روند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ و احضار مدیران وزرات خارجه به کنگره بشدت انتقاد کرده و گفته با تمام توان برابر آنچه "قلدری" کنگره خوانده خواهد ایستاد.

ومپئو در نامه‌ای که به رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره فرستاد از احضار پنج مدیر فعلی و سابق وزارت خارجه انتقاد کرد و نوشت: "تنها راه برای من این است که این احضاریه‌ها را تلاشی برای ارعاب، تهدید و قلدری علیه کارشناسان برجسته وزارت خارجه ارزیابی کنم. اجازه دهید رک بگویم. من چنین تاکتیک‌هایی را تحمل نخواهم کرد و با تمام قوا جلوی چنین اقداماتی را علیه کارمندان زحمتکش و کوشای وزارتخانه می‌گیرم؛ کسانی که من افتخار همکاری با آنها را دارم. در روند و محتوای احضاریه‌ها کاستی‌های قانونی جدی وجود دارد و اینکه پنج مقام فعلی و سابق این وزارتخانه از فردا، چهارشنبه، در کنگره حضور یابند نه تنها مقدور نیست بلکه مشخص نیست در روزهای مجزا هم بتوانند در کنگره حضور پیدا کنند."

نامه شدیدالحن وزیرخارجه آمریکا به کنگره این کشور تازه‌ترین تحول در نزاع سیاسی کنگره و دولت آمریکاست که از هفته گذشته و همزمان با آغاز تحقیق و تفحص درباره استیضاح دونالد ترامپ، شدتی دوباره گرفته است. پومپئو این نامه را در حالی به کنگره ارسال کرد که خود عازم سفری دیپلماتیک به ایتالیا بود. او در این نامه همچنین به درخواست کنگره برای ارسال مدارک اشاره کرد و گفت دفتر او باید ابتدا همه این مدارک را بررسی کند تا مطمئن شود آنها را می‌توان علنی کرد و به همین دلیل، از نظر او درخواست کنگره و فرجه زمانی تعیین شده ناکافی و نامناسب است.

هفته گذشته سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا از مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا رسما خواستند همه اسناد و مدارک مرتبط با ارتباط ترامپ و دولت اوکراین را در اختیار آنها بگذارد. روسای کمیته‌های روابط خارجی، اطلاعات و امنیت، و نظارت بر دولت در احضاریه‌ای که خطاب به پومپئو نوشته شده، به وزیر خارجه آمریکا یک هفته مهلت داده‌اند که همه این مدارک را به آنها ارائه کند اما حالا پومپئو ضمن ناکافی دانستن مهلت تعیین شده گفته درخواست‌های کنگره را "ارعاب‌آمیز و قلدرمابانه" است و او از تمام توان خود برای مقابله استفاده خواهد کرد. مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در دست دموکرات‌هاست بعد از تایید شدن محتوای گفتگوی تلفنی ترامپ با رهبر اوکراین رسما این تحقیق و تفحص را برای بررسی استیضاح او کلید زدند.

متن مکالمه‌ای که ترامپ در ماه ژوئیه با رئیس جمهور جدید اوکراین داشت نشان می‌دهد او ولودیمیر زلنسکی را ترغیب کرده بود درباره ادعاهای فساد پسر جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری و نامزد انتخابات ۲۰۲۰، تحقیق کند اما از سه‌شنبه هفته گذشته که نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان رسما آغاز این تحقیقات را اعلام کرده، آقای ترامپ و جمهوری‌خواهان با انتقاد شدید از پلوسی، دموکرات‌ها را به بهانه‌جویی و مطامع سیاسی در پشت این تحقیقات متهم کرده‌اند. آغاز رسمی تحقیق و تفحص درباره ضرورت استیضاح رئیس‌جمهوری، به کنگره آمریکا اجازه می‌دهد که از اختیارت قانونی خود برای احضار مسئولان استفاده کند و اسناد و مدارکی را که ضروری می‌داند از دولت و آرشیوهای محرمانه استخراج کند.

در احضاریه روز جمعه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، پنج نفر از مدیران وزارت خارجه دعوت شده‌اند که در حد فاصل روزهای دوم تا دهم اکتبر برای ادای توضیح به کنگره بروند. در گزارش افشاگر ناشناسی که قضیه گفتگوی تلفنی آقای ترامپ با ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را برای نخستین بار برجسته کرده، نام کورت ولکر مطرح شده بود. او که پیش تر سفیر آمریکا در ناتو بود با دستور آقای ترامپ و در همکاری با مقام‌های اوکراینی به دنبال پیدا کردن "اطلاعات منفی" علیه جو بایدن و پسرش رفته بوده است.
 
پاسخ کنگره به نامه پومپئو: وزیرخارجه ارعاب شاهدان را متوقف کند
ساعتی پس از انتشار نامه مایک پومپئو خطاب به رئیس کمیته خارجی مجلس نمایندگان، الیوت انگل به همراه روسای دو کمیته دیگر که مشترکا احضاریه‌ها را برای مقام‌های فعلی و سابق وزارت خارجه ارسال کرده بودند در واکنش گفتند: "آن طور که گزارش شده مایک پومپئو، خود در هنگام تماس تلفنی دونالد ترامپ با رئیس جمهور اوکراین حضور داشته است. از همین رو، او باید فورا از ارعاب شاهدان و احضار شدگان دست بردارد و جلوی حضور آنها در کنگره را با هدف حفاظت از رئیس جمهوری و هچنین مقام خودش نگیرد."
در ادامه بیانیه مشترک کمیته‌های کنگره آمده: "هر گونه تلاشی برای مرعوب کردن شاهدان و یا ممانعت از سخن گفتن آنها با اعضای کنگره غیرقانونی است و ممکن است تلاش برای اخلال در روند تحقیق و تفحص درباره استیضاح محسوب شود."