به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۰۹ - ۰۶:۴۱
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۱۹۱۳۸

نبایدبه​راحتی اجازه​بازگشت​پژو به​ایران​را داد؟

گروه اقتصادي:​ با توجه به عملکرد منفی پژو، بازگشت این شرکت فرانسوی به ایران باید مشروط و با تحقق منافع صنعتی کشور همراه باشد.
نبایدبه​راحتی اجازه​بازگشت​پژو به​ایران​را داد؟
اوایل سال 1391 شرکت پژو با فروش بخشی از سهام خود به جنرال موتورز، فعالیت‌هایش در ایران را متوقف کرد. در آن زمان اعلام شد پژو به دلیل فشار شریک آمریکایی‌اش و همچنین لابی صهیونیستی "اتحاد بر ضد ایران هسته‌ای" مجبور به این کار شده است. این اقدام پژو در حالی بود که همزمان رقیب فرانسوی این شرکت (رنو) در برابر فشارهای وارده از سوی لابی صهیونیستی "اتحاد بر ضد ایران هسته‌ای" مقاومت کرده و به فعالیتهای خود در ایران ادامه داد.

در این میان اخیرا رسانه‌های جهانی خبر داده‌اند که میانه پژو با جنرال موتورز به هم خورده و احتمال جدایی این دو شرکت وجود دارد. در آن صورت فشار شریک آمریکایی بر شرکت فرانسوی برداشته شده و دست پژو برای بازگشت مجدد به ایران باز خواهد شد. کارشناسان معتقدند که با جدایی از جنرال موتورز و با توجه به بهبود شرایط بین‌المللی، شرکت پژو مجددا خواستار بازگشت به ایران خواهد شد با این حال این درخواست نباید به راحتی مورد قبول طرف ایرانی قرار گیرد.شرکت پژو برخلاف رقیب فرانسوی‌اش رنو، هیچ سرمایه‌گذاری در ایران نکرده و تنها از طریق ارسال قطعه و دریافت حق برند، سود سرشاری در بازار ایران به دست می‌آورد بنابراین بازگشت این شرکت باید مشروط به سرمایه‌گذاری در ایران باشد.

در این میان ساسان قربانی - دبیر همایش بین‌المللی صنعت خودرو - که نهم آذر ماه امسال برگزار خواهد شد تاکید کرده که دعوت از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان از جمله پژو با نیت ورود این شرکت‌ها به عرصه تولید مشترک با شرکتهای ایرانی و سرمایه‌گذاری صورت گرفته و در غیر این صورت ایران بازار خود را در اختیار شرکتهای خارجی قرار نخواهد داد.پیش از این محمدرضا نجفی‌منش - عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران - اعلام کرده بود که قطع ارسال قطعه به ایران تاثیرات منفی بر شرکت پژو داشته است. به گفته وی، ایران بزرگترین بازار صادراتی پژو است و این شرکت دوست ندارد چنین بازاری را از دست دهد.

هم‌اکنون حدود 24 سال از اولین روزهای حضور پژو در ایران می‌گذرد. این شرکت فرانسوی از سال 1368 همکاری با ایران خودرو را برای تولید پژو 405 آغاز کرد؛ خودرویی که همچنان در ایران تولید می‌شود.پس از آن پژو فعالیت‌های خود در ایران را گسترش داده و دیگر محصولات تحت برند این شرکت از جمله 206، روآ و پارس در ایران تولید شد. برخی از این خودروها مانند 206 نیز به محبوبیت بالایی در بازار ایران دست یافتند.با این حال از سال 1391 توقف ارسال قطعه به ایران از سوی پژو موجب کاهش تولید برخی از این خودروها به ویژه توقف تولید پژو 206 شد. این موضوع ایران خودرویی‌ها را وا داشت تا در روابط خود با شرکت پژو تجدیدنظر کنند به‌گونه‌ای که هم‌اکنون پژو 206 داخلی سازی شده به تولید رسیده است.
مرجع : ايسنا

يكي
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۱:۳۳
شركت پژو، وارد نشه تا ماشين مزخرفي به نام 206 را كه 10 ميليون هم ارزش ندارد 37ميليون بخريم نه؟؟؟؟؟؟؟
توليد كنندگان داخلي تا مي‌توانند گرون بفروشند نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (156309)
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۳:۲۳
احسنت برادر (156438)
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۱:۵۷
پس اگه 206 داخلی سازی شده پس ارز 3000 تومانی نمی خواد پس چرا قیمتش هنوز نجومی هستش (156320)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۲:۰۴
در ضمن با ارایه مدلهای روز نه خودروهای قرن بوقش . (156332)
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۲:۲۵
عجب ! كدام برند بيايد ؟! مگر رنو توليد ميشود ؟ مزداي ژاپني چطور ؟ سوزوكي چطور ؟ آيا ما به پژو نياز داريم يا پژو به ما؟ از سال 68 كه توليد پژو 405 آغاز شده است اكنون نسل 8 پژو در حال توليد است و ما در حال در جا زدن هستيم !! پژو 206 هم از دره خارج شده است ، سمند خوردوي ملي بر روي پلتفرم پژو 405 توليد شده است و رانا هم كپي برداري از 206 ! جالبتر اينكه مديران نابغه صنعت خودرو سازي انحصاري ما سورن را خودروي ملي شماره 2 ! و رانا را خودوري ملي شماره 3 ! و دنا را خوردوي ملي شماره 4 !‌ مي نامند ! سورن و دنا تغيير شكل يافته سمند ( فيس ليفت ) هستند ! حتي خودرو سازهاي دسته سوم جهان مانند مالزي و چين يك فيس ليفت را خودروي جديد معرفي نميكنند ، دردآور و تاسف آور اينكه خودروسازان ما با تعرفه واردات 90 درصد و بازار انحصاري عادت به درجا زدن كرده اند و وقتي خودروي جديدي مانند پژو 405 يا پرايد وارد كشور شد به سرنوشت پيكان دچار شدند و در حاليكه سالها است از رده خارج شده اند در ايران با افتخار جزو آمار توليدات خودرو قرار ميگيرند واين در حاليست كه مالزي كه خودروي پروتون آن در سال 81 وارد ايران هم شده است تا كنون سه نسل جديد را توليد كرده است ! و يا پرايد كه نيمي از آمار توليد سواري در ايران را دارد در مقايسه با استاندارد خودروهاي توليدي در جهان حتي خودروهاي چيني جديد وارداتي به ايران اصلا خودرو محسوب نميشود ! حالا خودتان قضاوت كنيد كدام برند بيايد يا نيايد ؟! اگر پس از چندين سال مونتاژ برندهاي اروپايي و ژاپني در ايران خوردو هاي چيني در حال جولان هستند . (156352)
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۲:۴۴
اگه قراره جیب مردم خالی بشه ، جونشون هم راهی ! بشه چه فرقی میکنه ایران خودرو یا پژو ، آقایون جوری حرف میزنن انگار مالک مردم هستن ! (156373)
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۴:۴۳
با توجه به اینکه برندهای بهتر و فراوانی بازار انحصاری ایران را آرزو دارند دیگر نباید به این فرانسویها ی نامرد باج داد تا سالانه صد ها هزار ماشین به ایران صادر کنند و هر وقت عشقشان کشید هم تحریم کنند در زمان جنگ این فرانسه بسیار بیشرمانه و علنی از عراق حمایت میکرد و چون در قانونش فروش هواپیما به طرفین جنگ ممنوع بود به عراق هواپیمای سوپر استاندارد اجاره می داد تا کشتی های ایران را بزند و اینطور قانون خودشان را هم دور می زدند طوریکه آمریکا اصلا اینگونه هیچوقت از عراق حمایت نکرد و اصل قراداد با پزو در سال 68 هم اشتباه و مشکوک بود که در واقع تشکر از حمایت آنها از عراق در جنگ بود که آقای بهزاد نبوی و زیر صنایع وقت به آنها هدیه داد (156509)