به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۰:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۱۹۹۸۷

همایش بيماران سلیاکي برگزار می‌شود

گروه جامعه: دبیر انجمن حمایت از بیماران سلیاکی از برگزاری همایش علمی یک روزه سلیاک خبر داد و گفت: این همایش پنجشنبه (16 آبان ماه) با حضور جمعی از متخصصان گوارش و کبد، محققان حوزه تشخیص و درمان بیماری سلیاک به همراه گروهی از بیماران سلیاکی در سالن شهید پیرویان بیمارستان شریعتی برگزار می‌شود.
همایش بيماران سلیاکي برگزار می‌شود
دکتر هانیه مرادی اظهار کرد: با توجه به شیوع قابل توجه بیماری سلیاک در کشور و شناخت کم جامعه پزشکی و عامه مردم نسبت به رژیم غذایی فاقد گلوتن مناسب برای این بیماری، انجمن حمایت از بیماران سلیاکی از یک سال پیش فعالیت خود در زمینه معرفی این بیماری و ارایه راه‌های شناخت و درمان آن را آغاز کرده است. وی افزود: بر اساس آمار مطالعات انجام شده طی یک سال گذشته انجمن حمایت از بیماران سلیاکی، یک درصد مردم ایران معادل 700 هزار نفر مبتلا به سلیاک هستند و پیش‌بینی می‌شود یک دهم جمعیت ایران نیز مستعد حساسیت به گلوتن باشند. مرادی افزود: به همین منظور انجمن تلاش دارد تا با برگزاری این همایش و ارایه دستاوردهای علمی مرتبط با سلیاک گامی در جهت معرفی هر چه بیشتر این بیماری بردارد.

وی هدف از برگزاری این همایش را افزایش سطح علمی پزشکان و متخصصان گوارش و کبد کشور در مورد این بیماری، معرفی مواد غذایی مناسب (فاقد گلوتن) برای بیماران سلیاکی و افزایش سطح کیفیت زندگی بیماران سلیاکی عنوان کرد. به گفته دبیر این همایش، بیماری سلیاک یک بیماری ژنتیکی است که افراد مبتلا به آن به ماده پروتئینی موجود در گندم، جو و جوی دو سر که به آن گلوتن گفته می‌شود، حساسیت دارند. در این افراد در صورت مصرف نام‌ها و مواد غذایی حاوی گلوتن علایمی مانند نفخ شکم، دل درد و اسهال‌های مزمن و همچنین مواردی مانند کم خونی، بی‌حالی و سستی‌هایی بروز می‌کند که در معاینات پزشکی هیچ علت بالینی برای آنها شناسایی نمی‌شود و در مواردی تشخیص اشتباه روده تحریک‌پذیر در مورد افرادی که مشکلات گوارشی مزمن دارند، داده می‌شود.

مرادی اظهار کرد: همایش روز سلیاک با همت انجمن حمایت از بیماران سلیاکی و با همکاری پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود. وی افزود: علاوه بر ارایه سخنرانی‌های علمی، در حاشیه این همایش طرح رایگان تعیین ژنتیک بیماران سلیاکی از نظر ژنتیک سلیاک از طریق گرفتن نمونه خون آنها اجرا می‌شود. دبیر این همایش ادامه داد: همچنین کارت عضویت در انجمن حمایت از بیماران سلیاکی به منظور ارایه خدمات علمی، مشاوره‌ای و خدمات درمانی مانند معاینات دوره‌ای در این همایش به این بیماران ارایه می‌شود.
مرجع : ايسنا