به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۲:۲۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۲۰۱۵۹

دو خبرنگار درترکیه به حبس​ابد محکوم شدند

گروه بين الملل: دادگاهی در ترکیه دو خبرنگار را به اتهام تلاش برای تغییر قانون اساسی این کشور به حبس ابد محکوم کرد. این احکام در جلسه نهایی دادگاه مربوط به حزب غیرقانونی ˈمارکسیست - لنینیستˈ که هفت سال است ادامه دارد، صادر شد.
دو خبرنگار درترکیه به حبس​ابد محکوم شدند
بر اساس این حکم، خانم ˈفسون اردوغانˈ مدیر رادیو ˈآزادیˈ و ˈبایرام نمازˈ نویسنده روزنامه ˈآتیلیمˈ به همراه پنج نفر دیگر از اعضای این حزب، به اتهام تلاش برای تغییر دادن قانون اساسی ترکیه ، به حبس ابد محکوم شدند. در جلسه نهایی این دادگاه که در شعبه دهم دادسرای استانبول برگزار شد، 9 نفر از متهمین پرونده این حزب غیرقانونی حضور داشتند. بنابر این گزارش، فسون اردوغان مدیر سابق رادیو آزادی در آخرین دفاعیه خود گفت: در واقع در این دادگاه شغل خبرنگاری مورد محاکمه قرار گرفته است. در دهه 1990 روزنامه نگاران در ترکیه ربوده شده و قربانی جنایاتهای مجهول می شدند و اکنون نیز نمی توانند عقاید خود را در ترکیه آزادانه بیان کنند.

او افزود که به عنوان یک خبرنگار گوینده و مفسر رادیویی، بطور 24 ساعته با جامعه است و زندگی شفافی داشته و هیچگاه این موضوع را که یک خبرنگار مخالف است، کتمان نکرده است. این خبرنگار در ادامه دفاعیات خود با اشاره به اینکه در سال 1996 میلادی دستگیر و زندانی شده است، گفت: در آن دوران با شکنجه از زندانیان اعتراف می گرفتند، ولی اکنون با طرح دلایل و اتهامات ساختگی آنان را محکوم می کنند. موضوع محکومیت و زندانی شدن فعالان خبری در ترکیه همچنان از مهمترین موضوعاتی است که از سوی محافل حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است .

اتحادیه خبرنگاران ترکیه پیش از این اعلام کرده بود که هم اکنون 64 خبرنگار این کشور در زندان بسر می برند. در پی آغاز تظاهرات علیه ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه ، فعالیت برای خبرنگاران در این کشور دشوارتر شده است. ˈکمال قلیچداراوغلوˈ رییس حزب ˈجمهوریخواه خلقˈ ترکیه پیش از این با انتقاد از دولت آنکارا ، ترکیه را به ˈزندان نیمه بازˈ برای خبرنگاران عنوان کرده بود. سازمان گزارشگران بدون مرز نیز پیش از این از ترکیه به عنوان بزرگترین زندان برای خبرنگاران یاد کرده بود.
مرجع : ايرنا

بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۲۰:۳۳
ترکیه هم همچین لائیک نیستش ها!!! (163784)